Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Min M365 sen 2017 gav upp i somras. Igår undersökte jag vad felet var, en anslutning på batteriet var lös. Lödde fast den och nu funkar den igen.
    Använder den sällan men såg i en app att 180mil hade den gått.

    Har bytt bakhjulet till ett solitt däck pga punktering. Fram är original fortfarande.
    Har monterat nåt nytt skivbromskit som kan hittas mer info om tidigare i denna tråden.

    Slitagemässigt så är det väl handtagen som är lite nötta.
    Har beställt hem nya skruv till bottenplattan då alla inte var i så bra skick att man kunde montera tillbaka dem.
    Lite efterklok så skulle jag nog beställt en ny bottenplatta också då denna verkar lite skör.

    Batteriet hade 98% kapacitet men original kapaciteten var tydligen 7800mAh och min visade typ 7865mAh så de borde vara merän 98%. Ingen nämnvärd degradering. 57 laddcykler hade batteriet genomgått på några hundra laddningar (minns inte exakt).

    Har kört custom firmware så länge de funnits typ. Rullade mestadels år ett och två sommartid.


    Men trots detta så skulle jag nog sammanfatta det hela som att den har klarat sig väldigt bra. Självklart lite underhåll men de hade man haft med en cykel också.
     
    Last edited: 22 sept 2020
  2. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kul att höra!

    Det vore roligt att veta hur långt man rimligen kan tänka sig att en såhär pryl håller vid regelbunden användning. Köper man en 365 pro eller kanske tom en ninebot max så är det ju många tusenlappar man måste lägga ut. Då känns det mer tryggt att veta om snittet är 50 mil eller 500 mil...

    Min ca 6 månader gamla 365 pro är uppe i runt 270 mil redan och visar ännu inga tecken på allvarliga fel. Dock allmänt slitage, knarkande styre osv.

    Kommer man 500 mil tror ni? Nja kanske inte men över 300 mil så är jag nöjd
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tja konstruktionen som sådan känns rätt gedigen, skulle nog säga att hade man kört på slät asfalt i torrt väder så skulle man säkert klara väldigt många mil.

    Men alla har olika förutsättningar så det går nog inte att ge ett rakt och bra svar på det faktiskt.

    Köpte kanske inte min kick för att det skulle vara en sparbössa, för mig var det en kul pryl. Men jag är nöjd ändå över hur bra den har hållet. Visst att löda på ett batteripack gör väl inte gemene man och huruvida de är vet att betala 1000-1500kr för ett nytt vet jag själv inte om jag hade tyckt det varit värt.

    Som med mkt annat, man vet inte hur bra affären är förrän man säljer eller skrotar [emoji6]
     
    [email protected] gillar detta.
  4. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Min har gått ett år och ersatt SL-resor för ca 8000 kr. Så redan har jag tjänat ett par tusen kronor. Varje resa den gör nu är gratis (förutom elen förstås). Har bytt framdäck nu för en månad sedan men det var för att jag inte höll koll på lufttrycket. Den ser ut att må bra, batteriet är perfekt trots att jag kör på mycket låg power constant i firmwaren. Men största fördelen är ju att man slipper stå med 200 andra i en trång tunnelbanevagn. Bara det är värt 10.000 kr om året minst... Köper alla gånger en ny när denna pajar och eftersom denna är den enda som funkar avseende vikt och prestanda så finns inga andra modeller som passar tycker jag. Skulle gärna ha en Ninebot Max men den väger ju bly och då kan jag inte bära i trappor så klen som jag är.
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda bekymret är vintergång och att de fortfarnade är rätt fuktkänsliga. Jag skulle vilja ha en "nordic edition" som är löjligt vädertålig, där merparten av elektroniken är noga skyddad.

    Det är dock en fantastisk pryl att pendla med, särskilt om man inte behöver åka så långt. För längre sträckor (~1 mil+) tycker jag elcykel är bättre. Mer skonsamt för rygg och knä.
     
    eriksson850 gillar detta.
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Min M365 pro pajade nyss. Misstänker att moderkortet fått kortslutning igen, är precis samma symptom som förra gången (den stängdes av och nu snurrar motorn extremt segt p.g.a. kortslutning).

    Verkar inte som kineserna kan tillverka kvalitetsprylar alls. Kommer troligen köpa ett annat märke nu, är trött på att behöva fixa till sparken titt som tätt. Och jag kör dessutom försiktigt. Lyfter alltid skotern upp/ned vid trottoarer och liknande och kör aldrig i regn eller så.
     
    bernard gillar detta.
  7. Simple2

    Simple2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Oojah gapa! :)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är tråkigt att problemen dessvärre ser ut att hopa sig när man passerar något år eller så. De är inte riktigt konstruerade för hålla i längden, men så är det ju svårt att bygga något i den här prisklassen tror jag som verkligen klarar många tusen mil. Tittar man på elcyklarna och Yamaha/Shimano/Bosch-systemen tex, där det finns otal exempel på de som kört tusentals mil utan problem, så har sparkarna fortfarande lång väg att gå. De med mittmotor kostar dock 3-4 ggr så mycket, men håller för i princip vad som helst och vilket klimat som helst.

    En ordentlig elcykel är på så vis en bättre investering, om man ser till livslängden. Tyvärr inte lika praktiskt bara, som en spark.
     
    Last edited: 24 sept 2020
    eriksson850, Xigmatek, RuffyMan och 1 annan gillar detta.
  9. Fattigmiljonären

    Fattigmiljonären Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Fick bli ett Honeycomb fram då man fick första punkan på 2 år. Riktigt nöjd. För att vara solid däck så är det riktigt trevligt. Hittade en verkstad som fixade det för 600 kr för framhjulet. Tror det är bra kombo med luftdäck där bak, men vid punka så åker det nog på ett Honeycomb till så man slipper vara nervös varje gång man ska iväg en längre sträcka.

    Mitt råd till alla som kör med luft att pumpa det så hårt det går. Det har iaf funkat för mig. Har alltid haft zefal sealant i också.
     

    Bifogade filer:

  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad tror ni en M365 i obruten förpackning är värd på begagnatmarknaden?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt nära nypris skulle jag tro, särskilt om du har kvitto.
     
  12. Vikingaföraren

    Vikingaföraren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla glada elsparkcykel åkare, köpte mig själv xiaomi essential nummer två den innan gick i lås efter jag försökt flasha den, rödljuset var det enda som blinkade tä, rodde jag skulle bli glad, det är jag dock nu när webbhallen gav mig en ny, men vill fortfarande få den åka snabbare, någon vänlig själ som kan guida mig till att få den att gå Snabbare
     
  13. tayred

    tayred Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Haft min m365 i strax över ett år. Garantin har precis gått ut. Köpte den på Elgiganten. Dom säger att jag har 3 års reklamation..
    Har någon varit med om liknande, byter dom ut den eller lagar dom?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har hänt med din spark då?
     
  15. tayred

    tayred Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter konstigt från bakhjulet. Kommer ej upp i över 19km/h när den går ner en plupp i batteri.
    Gör 25-26 km/h normalt
     
  16. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja jävlar, jag köpte en defekt m365 pro för en femhunka. Den startade inte och framhjulet kärvade.

    Trodde i min enkelhet att det bara va modermodemet som blivit bränd pga kers, osv så att framhjulet hamnat i något konstigt läge o låst sig. Spenderade lika mycket på ett nytt modermodem och display och döm om min förvåning när den hoppade igång men framhjulet snurrade väldigtväldigt konstigt. Började riva i det och hittade det här

    received_3294040374037140.jpeg received_354197559254630.jpeg
     
    [email protected] gillar detta.
  17. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Finns billiga framhjul inkl motorn på AliExpress för några hundringar.
     
  18. robbieswe

    robbieswe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena! Jag har hittat en svensk sida som säljer Pro 2 och en som säljer Pro 2 nordic edition? Kan någon berätta skillnaden mellan Pro 2 och Pro 2 Nordic edition för mig? :)
     
  19. KlasGöran

    KlasGöran Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå! Har en m365 som inte vill ladda.
    Har läst runt på olika forum men hittar fan inte svaret på min fråga.
    Lampan på min bms blinkar rött hela tiden. Den går ej att göra reset på. Bifogar bild på status på cellerna. Nån som har tips på vad det kan vara?
     

    Bifogade filer:

  20. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Har du öppnat upp batteriet och kollat att alla bläcken sitter fast?
    Jag hade ett som inte gjorde det. Dock kunde jag reseta på knappen men de återgick hela tiden till att blinka rött.

    Lödde bara fast den och sen funkade de fint.