Problem: Skall importera Xiaomi Mi 10 Ultra men stödjer inte alla frekv. band

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av sadjad, 11 okt 2020.

  1. sadjad

    sadjad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Hejsan!
    Tänkte importera en Xiaomi Mi 10 Ultra, sett att den säljs på på Wonda och Giztop. Det enda som gör mig lite nervös och fundersam är att den inte stödjer B20 bandet i 4G nätet.

    Jag själv bor i Göteborg och rör mig mestadels i storstäder vilket i teorin kanske inte borde påverka mig så mycket men jag vet inte riktigt då jag inte är fullt insatt i detta med diverse band.

    Har ni några erfarenheter av mobiler som inte stödjer B20 bandet och tips&råd/erfarnehet kring detta?

    Band som stödjs av MI 10 Ultra: [​IMG]
     
    Johanvartaget gillar detta.
  2. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Kolla upp vilka band din operatör kör på. Tror tele2 kör mestadels på band 3, medans t.ex 3 kör band 20.
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Detta är en bandprofil som tyder på att den är avsedd för den asiatiska marknaden. Det fungerar naturligtvis här, men både 4G-band och 5G-band matchar inte riktigt det som används här.
    Jag skulle aldrig köpt en telefon som saknar band som används här men vissa tycker tydligen att det går bra.
    Jag har Telia och jag ligger mycket ofta på 4G 800 mhz bandet (B20) så fort jag kommer utanför de mest centrala delarna av städerna. Detta att den aldrig lämnar 4G eftersom B20 har bra räckvidd med sin lite längre våglängd gör att jag ALLTID har mycket bra ljudkvalitet på samtal genom VoLTE.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beroende på vad för operatör du kör med så är B20 mer eller mindre viktigt. Kör man med Telia eller 3 som operatör så används B20 mycket iallafall när man reser runt i Sverige. Med Tele2 och Telenor är det inte lika viktigt då de byggt ut på B8 i första hand men där används också B20.
     
  5. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag ställde en liknande fråga tidigare:
    Skillnad med/utan Band 20

    Svaret är nog att det varierar från plats till plats
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Smakfråga. Vissa som bor i städer störs av att sakna 4G vid enstaka tillfällen när de reser så mycket att det blir en dealbreaker. För mig är det en icke-fråga då 3G HDSPA fungerar bra nog vid sådana tillfällen. Man kan tänka analogt med batteritid. Vissa kan inte acceptera en telefon som vid enstaka tillfällen tar slut innan dagen är slut och måste ha en telefon som garanterar en dags användning närmast oavsett användningsmönster. Jag hade tagit den lilla smällen för att kunna använda den riktigt grymma kameran på Ultran. Dock är wonda rätt dyra. Den kostar ungefär en tusenlapp mindre på tradingshenzhen Search
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ryktas rätt mycket nu om att en "global" variant av Mi 10 Ultra är på ingående, så det kan kanske vara en idé att avvakta lite, så får man ju med frekvensbanden även om det möjligen kan bli något dyrare än via Wonda.

    Köper man på Amazon ES, som säkert blir först som vanligt, kan man ju rätt enkelt returnera om det blir några besvär också. Inte för att Wonda är så krångligt, men det är dyrare att skicka tillbaka.
     
    RobSjo och pallish gillar detta.
  8. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202
    Jag går i samma tankar som du. Kör i dagsläget en P20 Pro så jag har laddat ner appen "Network Cell Info Lite" och kollar då & då vilka band som används samt neighbors. Hittills i stan har jag bara sett B20 en enda gång i en hiss inne på Åhléns. Annars hoppar det mellan band 3, 7 och 8! Oerhört begränsad sample size från min sida men kan vara bra en bra indikation. Sen har Telenor CA på Band 20 så det kan vara så att du missar en del hastighetsökningar (sammanslagningar av frekvenser på olika band).

    Kör Vimla (Telenors nät).
     
    Last edited: 12 okt 2020
    flipp gillar detta.
  9. sadjad

    sadjad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för alla svar, har läst allt ni skrivit men skriver en generell

    Jag har nu titta på lite kartor och kan se att de områden(GBG, STHLM, Landskrona, Borås) jag håller mig till kommer det finnas täckning på för förutom på landet men det går att lösa med att köpa ett telia simkort då jag förtillfället har tre(3). Telia förlitar sig inte enbart på Band 20 som Tre gör när det kommer till de glesbebygda ställen som jag brukar besöka t.ex. Berga och utsidan av Oskarshamn. Man har ju plats för två simkort i mobilen :)

    Angående att de kommer till att släppa en Global version av mobilen, har jag bara sett information om att det inte kommer släppas till EU/WW, både officiellt och inofficiellt.

    De är i full gång med att "hacka" upp Band 20 också vad jag blivit informerad om på xiaomi.eu och i deras "hack B20 Telegram" grupp :)
     
    RobSjo och pallish gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet går det inte o se bara på täckningskartan vad för band som används, dådet kan vara B20 som används
     
  11. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag laddade ner appen Network Cell Info och jag använder endast B3 och B7, känns lovande då jag varit sugen på att prova en Mi 10 Ultra...
     
    bernard gillar detta.
  12. sadjad

    sadjad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Stämmer man kan inte se det på vanliga tälcningskartor men det finns andra kartor att tillgå som t.ex:

    Den är inte 100% då den baserar sig på data från användare av en viss app men men den duger

    3 (Sweden) Cell Tower Map

    Ser, riktigt lovande ut. Polare fick sin nyligen och flashade det med EU ROM, supernkelt och smidigt så ter den sig som en europeisk telefon. Går också att rulla tillbaka till orginal ROM man inte är nöjd med den EU rom som Xiaomi European Community erbjuder
     
    Lord Vader gillar detta.