Fråga: Hjälp en nybörjare att få koll på temperaturen i rummen i lägenheten!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Kalven, 11 aug 2020.

  1. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Har ett par Xiaomi sensorer utspridda i mitt fritidshus. De fungerar bra och har varit tillförlitliga samt enkla att komma igång med.
    De kan även visa temp samt luftfuktigheten över tid, antingen dag, vecka eller månad.

    Har mest för att se att luftvärmepumpen verkligen levirerar värme. Så vattnet inte fryser på vintern samt att det inte är för fuktigt.
     
    bernard och jaqob gillar detta.
  2. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Och då använder du en Aqara Homekit hub, köpt i Sverige? Ser lite väl många trådar på reddit där folk med "icke kina hubbar" bara kan se nu-värden och inte historisk data för att vara riktigt nöjd...
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  4. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Japp min ser exakt lika ut. Dock står det inte aqara på min utan xiaomi loggan.
    Köpte den för ca en och ett halvt år innan ifrån Kina. Kör de runda tempmätarna med fuktmätare i. De fungerar bra och kan visa grafer för både temp och fukt. Köpte även de ifrån Kina.

    Det jag letar efter nu är utomhus varianter som jag kan ha.
     
  5. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tackar för svaren, som dock ytterligare förstärker bilden av ett väldigt rörigt ekosystem.

    @katho@katho, bra att se att det verkar funka med den sensorn, men som jag förstår det är den inte alls kopplad till hubben, utan direkt till telefonen med bluetooth?

    @Gyllenb@Gyllenb, det är tyvärr viss skillnad om det står Aqara eller Xiaomi, och om hubben är köpt i Europa eller Kina. Och tyvärr är skillnaderna rejält svåra att reda ut. Jag tycker det verkar som att den man köper i Sverige bara funkar i "homekit mode", utan access till Aqaras moln. På grund av GDPR-regler. Men sen är frågan vad det betyder i praktiken. Funkar det ordentligt med Android, som ju inte stödjer Homekit? Får man statistik trots att man hanterar datan lokalt?
     
  6. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Bra frågor, dock inget jag har funderat över tidigare då jag kör via mainland China. Det sparas i xiaomi s måln, inget som jag hittat där jag kan exporta datan ifrån.