Diskussion: iPhone 12 Mini

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Swedroid, 13 okt 2020.

  1. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tycker egentligen inte att det rättvist att jämföra så pga Pixel kan man inte köpa varsomhelst som iPhone typ.

    Så en intressantare siffra hade väl varit att jämföra där båda har samma köpmöjligheter. För att se hur omtyckta Pixel är vs iPhone.

    Dock är detta ju Googles egna fel att inte öppna upp och sälja globalt. :(
     
    bernard gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har en Galaxy Note 20 med hål men man tänker inte mycket på hålet eftersom det oftast döljs av statusraden och många helskärmsspel inte lägger bilen hela vägen ut utan lämnar en svart kant (som är betydligt mycket mindre jämfört med många andra mobiler som inte har skärm ända ut i kanten).
     
    R3b0rn och ruva gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ara, RuffyMan, Englund81 och 1 annan gillar detta.
  4. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    På det sista håller jag med, jag hoppas verkligen att Mini säljer bra så jag kan skaffa en till nästa generation, dock har jag en stark känsla av att nästa år blir då Apple kör 120hz refresh rate medan mini och vanliga modellen inte lär få det och då blir det svårt att satsa på det...
    MEN jag tycker fan att vanliga 11 Pro är lite för stor ändå (tyckte att den var perfekt när jag hoppade ner från en 11 Pro Max, men några månader senare... hmmm). Nog för att jag haft större telefoner, men den ligger egentligen precis mittemellan så att den är lite för stor för smidig enhandsanvändning fullt ut, men inte riktigt så stor att det rättfärdigar att använda två händer. I-landsproblem deluxe, men jag har rätt korta fingrar!
     
    bernard gillar detta.
  5. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag tror att Apple kommer öka mini till 5.8 tum nästa år och kanske du får 120 Hz så om jag köper gör jag det nu för är så trött på storleken på min 6.28 inches mobil som annars fortfarande fungerar utmärkt (OnePlus 6 och får fortfarande uppdateringar).
     
  6. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Det är ingen omöjlighet, 5,8 tum känns som en smärtgräns innan de blir ”för stort” upplever jag det som.
    Är också nyfiken på varför de tog lite mindre mått på mini och inte identiska som 8an?

    Apple iPhone 12 mini vs Apple iPhone XS vs Apple iPhone SE (2020) - Visual phone size compare
     
  7. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Undrar om de verkligen byter storlek på minin redan nästa år, tveksamt tror jag. Men beror nog på hur bra den säljer.
    Hoppas själv de inte börjar göra den också större. Går ju lite emot hela idéen.

    Tror det är rätt stor chans att det kommer 120Hz nästa år, men tror de kommer hålla det på bara Pro då. Så de kan skilja på dem lite mer i prestanda.
     
  8. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Håller med dig hoppas de behåller mini som nån typ av billigare variant, samt att den också får 120hz men det kanske blir svårt att hålla nere kostnaderna då.
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Blir svårt att hålla batteritiden uppe, tror det är därför Apple inte gått med 90/120Hz.
     
  10. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Håller med att dom kanske ökar till högre Hz till nästa år på en del av modellerna, känns som en lämplig "S" uppgradering men då säkert bara pro varianten.

    Men att de skulle göra en så drastisk ändring att minin redan nästa år får större skärm skulle jag se som en omöjlighet snarare om 2 eller 3 år. Kanske att man innan dess lyckas minska notchen lite men i övrigt exakt samma mått.
     
  11. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Hur är det med ansiktsupplåsning? Fingerupplåsning brukar ju inte fungera bra om man har blöta eller svettiga händer under ett pass vilket självklart ansiktsupplåsning borde göra och fungerar det bra när det är mörkt ute? Kan visserligen googla men tror mer på era svar. Tycker det är en funktion jag kanske blir glad över.
     
  12. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Funkar i totalt mörker
     
    ruva gillar detta.
  13. tuffodum

    tuffodum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tokig fråga, men 3 har en förköps kampanj på Iphone 12 - 599:-/mån för Iphone 12 128GB med obegränsad surf.
    Men jag vill ju ha 12 Mini - Men deras förköp går ut imorgon. Hur stor är chansen att dom kommer ha något liknande på Mini tro?

    Om jag räknat rätt så får man 12:an för 2400:- genom 3:s förkköp, frågan är om man kan få Mini billigare än så.
    Alternativet är ju att jag signar upp mig på en 12:a och försöker sedan byta till mig en Mini mot den.
     
  14. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Dem körde Iphone 11 med obegränsad surf och airpods förra året för 499kr/månad så att mini dyker upp för 499kr/månad är nog inte orimligt :)
     
    tuffodum gillar detta.
  15. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tycker också att 5,8 tum är smärtgränsen (eller egentligen inte, haft enorma 7" telefoner men just nu är jag inte into that), men känns som att det skulle vara extremt värdelöst om dom gick upp till den storleken efter en modell... 5,8 tum är dessutom inte en "mini" med tanke på att det har varit storleken på den "vanliga" modellen under X/XS/11 Pro-eran, det skulle vara skumt.
    Plus att det inte finns någon anledning till att ha den om vanliga "iPhone 13" isånafall om den är 6,1 tum som årets modell. Skulle kannibalisera varandra totalt. Isånafall är det om om dom tar bort mini:n och låter iPhone 13 vara 5,8" och har en iPhone 13 Max som är 6,3-6,7" eller något.

    Och varför dom gjorde den mindre tror jag är för att det finns en drös av fans som tycker att redan iPhone 8 var för stor, många som hade en iPhone 5s och kanske den första iPhone SE tyckte att det var svinjobbigt att inga små telefoner fanns att köpa. Hade dom dessutom gjort den lika stor som en iPhone SE men full-screen + notch hade den ju blivit säkert 5,6-5,7-ish tum, och det är nog lite för nära iPhone 12 ändå, då skulle dom aldrig kunna rättfärdiga dess existens.

    Min tanke är att Apple borde slopa Pro-namnet, göra 3 telefoner varje år (+ en lågkostnads SE i mitten av refresh), där dom 3 är en Mini, en "vanlig" och en Max/Plus/XL/big daddy-variant, där alla ska ha likadan prestanda minus batteristorlek och storlek på skärmen då, men i övrigt identiska i alla aspekter som går. Slopa all förvirring för konsumenten som inte kan något om telefoner och inte vet vad som passar dom bäst (det är säkert något apple tjänar mycket pengar på men skitsamma), utan låt folk se telefonerna och bara "hmm vad gör _jag_ med min telefon, och hur känns den i handen?" done deal, enkelt val. För den som vill ha billigt framför allt köp SE, för den som vill ha litet köp mini, för den som är average joe kör vanliga, för den som konsumerar mycket media och gör lite kreativa saker, ja men Max-varianten. Sen döper dom bara telefonerna till "iPhone Max/Mini (årtal)" och följer samma namnstrukturer som deras övriga hårdvaruserier.
     
    Englund81 och laserturken gillar detta.
  16. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Så här nära varan har väl aldrig någon iPhone lineup varit tidigare när de kommer till specs?
     
  17. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tycker att det är fortsatt ungefär likadant som det varit varje år fast nästan värre. Visst, standardmodellerna har fått AMOLED, men nu har Pro Max bättre kamera än Pro, som i sin tur har bättre än 12/12 Mini, och sen tror jag att det har i princip svagt bekräftats att Pro-modellerna har 6 GB RAM vs 4 GB på dom vanliga.
     
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Efter att ha klämt och kännt lite på 12 mini skalen är jag faktiskt tillbaka i minilägret igen. Vill mest ha en telefon som känns lite annorlunda från den jag har idag, har en xs max nu och håller jag i en 12:a/Pro så känns det lite same same. Nu står valet mellan en 12 mini eller en pro max, men mest för det extra ramminnet i så fall.
     
  19. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    jimpa77 gillar detta.
  20. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    absolut mer skärmyta men också nästan 100 gram tyngre! Kommer ha kvar min XS max privat så ytan finns kvar när man nu vill det ;)
     
    laserturken gillar detta.