Byta från S20+ till.... Pga dålig kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hazzze, 19 okt 2020.

  1. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hej!
    Har gått från en P30 pro till S20+ i.o.m. risken att bli av med Google services. Däremot är jag väldigt missnöjd med kameran på S20+. Trots att telefonen är premium och ett år nyare så kändes P30 pro bättre. Vore det inte för skiten Trump ställt till med hade jag solklart gått på p40 pro. Nu vet jag inte vilken annan telefon jag ska välja för max 8000 som har en bättre kamera än min nuvarande.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad tycker du främst är dåligt med kameran? Det blir lättare att rekommendera något annat då.
     
    Helge67, 6150, jnsson och 1 annan gillar detta.
  3. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Så fort man zoomar så blir det dålig skärpa. Fokusen hänger inte med. Kan ha att göra med att det är en hybridzoom till skillnad från P30 pro's 5x optiska zoom.
    Sen rent generellt så känns bilderna sämre. Minns hur folk var imponerande över kameran i P30 pro, de trodde jag hade tagit bilderna med systemkamera.
     
    RuffyMan, Erkki och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är egentligen inte helt enkelt. Xperia 5 II tror jag kommer lämna lite att önska, särskilt vad gäller den automatiska bildbehandlingen.

    Mi 10 har kurvad skärm, men kan kanske vara intressant ändå. Mi 10T har LCD vilket är rätt tråkigt med tanke på priset.

    Galaxy S21 ryktas ev. dyka upp så tidigt som i januari, och borde råda bot på bristerna, men det går ju å andra sidan inte att vara säker på heller.

    Mate 40 Pro har säkert en spektakulär kamera, men då får man leva ut GPlay som du säger.

    OnePlus 8-serien spelar fortfarande inte riktigt bland de bästa spelarna om frånser prislappen, även om kameran inte är dålig för all del.

    Google erbjuder ingen tele, utan har bara 2x "ai-zoom"/vidvinkel och ultravidvinkel med Pixel 5.

    Vet inte riktigt vad man skulle kunna tänka sig som ersättare. I stort sett har det varit ett lite tråkigt år på kamerafronten. iPhone 12 Pro Max ser ju ut att ha en rätt festlig kamera, men jag antar att iOS inte är så aktuellt.

    Note 20 Ultra är ju bättre än S20-serien i alla fall, men har fortfarande några av bristerna, så den är väl kanske inte så spännande heller.
     
    Last edited: 19 okt 2020
    Glitch007, Helge67, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Erkki

    Erkki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Håller med. Är väldigt besviken på fokusen på min S20. Tycker att min P20 Pro hade mycket bättre kamera överlag. Svårt att få bra skarpa bilder på sonen, med min P20 kunde det vara svårt ibland men blev oftast väldigt bra. Vill minnas att Galaxy S9 hade rätt bra fokus, men S20 har rätt kass kamera.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett problem är den barockt stora sensorn, som ger det korta skärpedjupet. De kompenserade lite för detta i N20 Ultra med laser-AF:en, men det är fortfarande inte helt välfungerande. Sedan är det ju så att om man tar en bild på nära håll med en så stor sensor med den bländare de använder så blir det fokusområdet väldigt, väldigt snävt.

    För att åtgärda detta behöver Samsung återintroducera dubbla bländare, så man kan skifta mellan f/1.8 och f/3.5 eller något.
     
    Helge67, Kristy, RuffyMan och 2 andra gillar detta.
  7. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Håller helt och hållet med om vad du säger. Jag har kikat lite på antingen pixel 5 eller iPhone 11 pro. Just för att klara mig under 8000. Men känner att jag inte vill byta till iOS pga kamera bara, för jag föredrar annars android. Sen när det kommer till pixel 5 så känns det som ett konstigt val. Visst är kameran väldigt bra,även om den inte har telezoom så funkar ai zoomen väldigt bra. Bättre än på iPhone 11 pro dessutom. Men på pixel 5 får man istället kompromissa allt annat, skärmstorlek, 120hz, sämre processor, behöva importera.....
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Om du kan tänka dig import - Note 20 Ultra med SD865+. Fantastiskt kamerasystem i mitt tycke. Med GCam får man ett otroligt dynamiskt omfång samtidigt som färgerna blir neutrala. Ultrawide är den bästa jag testat med väldigt stort "field of view". Zoomen är på 5x och presterar mycket bra med undantag för när det är riktigt mörkt. Jag har inga problem med fokusen i mitt exemplar.

    Du kan se exempelbilder i denna tråd: Bilder tagna med din mobil

    För mer info om import, läs Galaxy Note 20/Note Ultra Snapdragon - importtråden
     
    Glitch007, Kristy, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  9. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Jag förstår. Men jag tror inte jag får en sån för 8000. Du får gärna skicka länk isf
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag glömde helt den lilla detaljen. Runt 9000 bör dock vara möjligt begagnad. Men jag förstår att det är utanför budget.
     
    Hazzze gillar detta.
  11. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Funderar på om kameran är bättre på S20 FE då den har optisk zoom....
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Det har ju S20+ också. 3x optisk zoom.
     
  13. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Udda svar men du kan inte tänka dig gå tillbaka till p30 pro då? Vänta och se vad som händer först, just nu fungerar ju fortfarande play services som vanligt och sen om det verkligen slutar fungera kan du byta lur då kanske.
     
  14. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Det är 3x hybridzoom
     
    Kristy gillar detta.
  15. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    S20 FE är sämre när det kommer till kameran, bara main sensorn som är samma som övriga S20.
     
  16. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Det ser lite tunt ut på kamerafronten om man inte vill importera pixel 5 eller ha iOS.
    Ser inte den givna vinnaren...
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Inom angivna budget på max 8000 kr möjligen Nokia 8.3:
    Titta på Nokia-telefoner

    Rätt kompetent kamera förutom i rent mörker.
     
  18. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Någon som har koll på hur kameran på mi 10t pro är?
     
  19. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Märkligt att att Samsung S20+ har sämre kamera än P30 då Samsung S10 vann knappt kamera testet mot just P30 när tidningen mobil testade de båda telefonerna mot varandra. Samsung verkar inte ha fått till S20. Tycker Samsung börjat mangla ut modeller så man knappt har någon koll längre på Samsung. Vet inte om snapdragon version har någon påverkan på kameran gentemot Exynos som vi i Europa fått hittills finns några undantag med snapdragon (S10 lite, S20 FE 5G, A71, M51 med monster batteri.) Fast skulle inte P30 få tillgång till Google men inte telefoner därefter från Huawei? Gå tillbaka till P30 Pro den ska ha Google playstore under hela sin livslängd. Själv hade jag svårt att avgöra när tidningen mobil testade S10 mot P30. Tyckte vissa bilder var bättre i P30 och andra i S10. Oavgjort skulle jag kalla det. Vet inte vad P30 Pro har utöver vanliga P30? Var på mellandagsrean 19/20 dom kostade lika mycket 5995 kr. Brorsan behövde en ny lur och ville ha bra kamera. Det enda jag kunde anmärka på Huawei P30 när det gäller kameran är att vissa bilder inte blev verklighetstrogna utan hade mer färger än hur de såg ut i verkligheten. Kan ta ett exempel gräsmattan såg mer grön ut än vad den var på riktigt. Duktiga på att förvränga bilder Leica kameran och göra dom lite finare än vad dom egentligen är. Finns S10+ på benify kvar för 6800 kr (om den nu är värd det 18 månader gammal telefon?) tänker på kampanjen som var för 4800 kr på S10+ till sista augusti. För 4800 kr är S10+ värd i alla fall. Då när det var kampanj.
     
  20. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Här är lite vägledning!
    Rankings - DXOMARK