Ytterligare 5Gband tillgängliga i efterhand?

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av simon_en, 31 okt 2020.

  1. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag är intresserad av en Galaxy S20 FE 5G. När jag kollar på vilka band den supportar på 5G är det rätt snålt med, endast tre stycken och den med lägst frekvens ligger på 2100 Mhz. Själva telefonen stöder dock 4G på en rad lägre frekvenser som kommer att användas för 5G t ex 700Mhz. Kommer dessa att tillgängliggöras via mjukvaruuppdatering, eller är det separata delar i telefonen?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det verkar osannolikt. Väldigt sällan är det möjligt att genom en uppdatering tillåta fler band, även om det skett för särskilt band 20 på vissa enheter.
     
    simon_en, Cupcakes och jnsson gillar detta.
  3. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för din feedback, lite trist att den inte kommer att stödja de banden som jag är mest sannolik att komma i kontakt med. Sannolikt kommer 2021års Samsungtelefoner att ha betydligt fler band för att undvika den här typen av problem är min spaning. Om ett år när 5G även kommer till mina trakter (strax väster om Linköping) (?) är det mest sannolikt i form av 700 Mhz. Blir att ta sig en funderare till vilken telefon som är min kommande telefon och hur man ska väga för och nackdelarna mot varandra.
     
    Ivan gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vart är det du ser denna information? Enligt GSM Arena har telefonen stöd för 700MHz (n28) och 900MHz (n8) som är lägre frekvenser.

    Precis som @bernard@bernard skriver är det högst osannolikt att fler frekvenser görs tillgängliga senare. Det handlar i princip alltid om hårdvarustödet som saknas.
     
    simon_en gillar detta.
  5. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för feedback herr muffin :). Det stämmer att enligt GSMarena så har den stöd för de frekvenserna. Jag har kollat på Samsung Galaxy S20 FE 5G 8GB/128GB Dual Sim - Cloud Lavender : Mobile som enbart verkar ha stöd för tre band, det lägsta 2100Mhz. Finns det en tredje variant kanske, inte bara USA/international utan som den som säljs på Eglobal någon slags ytterligare variant? De band du nämner vore toppen eftersom de är de jag kommer att komma mest i kontakt med. Oklart hur utbyggnad kommer att ske, men det sker nog utanför större städer med 700 Mhz sannolikt.
     
    bernard gillar detta.
  6. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det verkar vara så att den version jag tittat på inte har stöd för banden 700, 800 och 900 Mhz.
     
    Cupcakes gillar detta.
  7. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så det blir att betala betydligt mer för en telefon för att få 5G, 8GB och Snapdragonprocessor
     
    bernard gillar detta.
  8. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Modigt av dig att beställa en "problemtelefon" från eglobal. Läs på lite om skärmen innan
     
  9. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej Hazze,

    jag har tidigare när det var ekonomiskt fördelaktigt att beställa telefoner ifrån Tyskland gjort så, det var innan smarttelefonernas tid. Utöver det har jag importerat bilar, så jag känner mig inte så rädd att importera i sig. Priset är dessutom signifikant lägre, så jag blir sugen att för sakens egna skull inte stödja den högprispolicy som uppenbarligen finns här. Jag har svårt att tro att skillnaden i pris består i skillnad på vilka 5Gband som stöds. Nu känns den inte aktuell pga avsaknad av stöd för lägre 5Gband. Skärmen, vad är de för problem med den? Jag har en Sony XZ1 idag, alla övriga i familjen har Samsung, riktigt bra skärmar, tyvärr har några av dem sk "edge" vilket jag gärna avstår.

    Hade jag fått önska fritt hade en prestandatelefon i 16:9 format varit idealiskt, jag uppskattar inte de moderna "bananerna".
     
  10. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för info som skärmkucklen. Det drar ned intresset helt klart. Kanske får titta på en Xperia 5 II eller en Zenfone 7 PRO. Kanske finns det bra pris på dem under Black Friday.
     
    Hazzze gillar detta.
  11. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Det var det jag menade :)
     
  12. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Inget fel på den Samsung Galaxy S20 FE 5G 6/128 inköpt direkt från Samsung via Benify i alla fall. Skärmen fungerar utmärkt när man scrollar och smiter inte iväg som det tydligen varit på några modeller. Köpte i och för sig inte för 5G utan det är egentligen helt ointressant utanför att få Snapdragon 865.
     
  13. simon_en

    simon_en Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för din feedback, skönt att få det ifrån någon som äger telefonen själv. Själv satsar jag nog på varianten med 8GB ram eftersom RAMminne är det som i många fall är viktigare än ren CPUprestanda för att få en dator, i det här fallet i form av en telefon att fungera smidigt samt inför komma de uppdateringar av androidversion. 8/128 hade funkat, men den verkar sakna flera aktuella 5G band hör i Sverige och går därför bort.
     
  14. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Telefonen var inte till mig utan hustrun men jag hade tagit 256/8 till mig själv eftersom det bara skilde 600 kr mellan dem. Fast hon gör väl inte något speciellt med sin telefon utan mest facebook, instragram och viber. Hon hade klarat sig med mindre än 6/128 men behöver en bra kamera också. Hon kom från S8+ som hade katastrofal batteritid annars var den bra. Men håller den inte en hel arbetsdag så måste den bytas. Alla jobbar inte på kontor och har möjlighet att ladda sin telefon hela tiden.