Diskussion: Försäkringsärende ersättning för en mobil

Diskussion i 'Off Topic' startad av sergio_2009, 3 nov 2020.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har du pratat med dem om det? Tycker det låter konstigt, fråga vad exakt de tycker att du ska köpa istället. Säg vad det är från ursprungsmodellen som du inte kan få för 2.990 kr.
    Jag tycker det är bra för alla om priset stämmer med vad det kostar att få tag i motsvarande produkt, så att det inte lönar sig att ha sönder sin produkt bara för att få en nyare modell. Men det gäller ju även åt andra hållet. Köpte en TV på black friday förra året, tyvärr hade barnen ner den i golvet. If hade inga problem att ge tillbaka mig vad den kostade efter black friday (2000kr mer) minus självrisk när jag förklarade situationen för dem, att det inte gick att få tag i en 50" 4K Android TV för de pengarna som jag hade betalat från början.
     
    sergio_2009 gillar detta.
  2. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Yes, pratade med de, men det enda jag fick fram är att deras system föreslår detta värde. Få se om jag orkar driva det vidare.
    Ska invänta deras beslut och de skulle oxå hänvisa till försäkringsvillkoren vilken punkt som de lutar sig mot.
     
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Intressant att höra vad för olika självrisker och värdeminskningar folk har. Jag har trygg-hansa med drulle som tillgång. Tror jag betalar en del för det men är värt de när något händer. 500kr självrisk och om jag minns rätt så ingen värdeminskning första året. Tappade min xs Max tidigare i år och då gick jag till macforum så fixade dom en utbytesenhet. Alltså fick jag en helt ny trots att den jag hade inte var helt ny.
     
  4. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Jag har oxå bra erfarenheter från trygghansa, det var de bland annat som ersatte stulna cyklar för oss, med en likvärdig som blev dyrare än de som blev stulna för köptes på kampanj. När vi hade trygg hansa så behövde man inte oroa sig om man skulle råka ut för något.

    Kanske ska gå tillbaka till de istället för nuvarande bolag som höjer premiän varje år men när man behöver de då ska de icke vara smidiga.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja jag vet inte hur mycket men jag vet att jag betalat mycket för min försäkring. Men det är så jäkla värt det när något väl händer. När min xs Max gick sönder senast så frågade jag på macforum vad en utbytesenhet kostar (har för mig det var ca 7500kr), så sa jag den summan till Trygg-Hansa i telefon så svarade han:
    -Jaha. Då betalar vi ut den summan minus din självrisk på 500kr till ditt konto som du har som autogiro. Går det bra?
    -Eeeh jaa, ska ni inte ha något kvitto eller något på enheten?
    -Nej då, vi ser på din kundbild här att det ser bra ut så då gör vi såhär.

    För mig är det värt så mycket. Folksam ringde mig och skulle erbjuda så jäkla bra pris och villkor och allt så sa jag bara vänligt men bestämt att det spelar ingen roll vad du ger för pris jag är så nöjd med mitt bolag så jag byter inte.
     
    sergio_2009 gillar detta.