Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

  1. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har aldrig hört talats om Whoop band innan men läst en del om det nu och det lät ju riktigt vettigt. Blir ju lätt att man övertränar nu då man tycker det är så kul att hela tiden pressa sig och göra framsteg. Skallen säger en sak men kroppen kanske säger en annan och att veta när man ska vila och när man ska pressa sig är svårt för en amatör som en annan [emoji4] Så det jag läst om Whoop band nu lät ju riktigt intressant, ska helt klart kolla upp det
     
  2. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Oj, långt inlägg här men detta gillar jag prata om :-)

    @Leo83@Leo83

    Dan John är ju en (minst sagt) respekterad coach, och han har mycket mer fokus på att man ska hitta en träning som ger goda resultat, utan att slita sönder kroppen. Givetvis finns det många olika program att följa (10 000 swing challenge, easy strength, etc) men det generella rådet, och det jag följer är Park Bench. Det är träning som man kan göra ”för alltid” till skillnad mot programmen (som man gör en viss tid). Spiffig sida då man väljer den utrustning man har tillgång till, och sedan får program genererade i fyra-veckorscykler, som automatiskt varierar med övningar ser till att man täcker det stora, och, tja, mår bra. En stor problematik med de flesta styrketräningsprogram är att de är baserade på förutsättningar som 21-åriga män har (eller 35 åriga som får kemikalisk ”hjälp”). Men _framförallt_ är de inte baserade på att fungera över tid – så småningom slår man in i någon form av tak, hur snart beror på massor med faktorer.

    Jag har kört i typ tre månader nu, tränar ju uteslutande hemma numera. Jag mår toppen, och gillar det skarpt. Körde 5x30 min i veckan i början, kör 3x60 nu (i praktiken 3x45). Kompletterar med Maffetone-rodd 2x i veckan, och återhämtningsstretch på helgerna.

    Så, kortversionen: Vill du så snabbt som möjligt lyfta så mycket som möjligt är inte DJU rätt väg, vill du ha en lösning som är fungerande för alltid, och långsiktigt ger goda, och skadefriare, resultat, är det klockrent. Också ett mycket trevligt community bakom. Jag önskar att jag börjat med detta för flera år sedan istället för de övriga program jag provat. 2 veckor gratis nu, och 3 månader billigt med COVID som rabattkod, kostar annars typ 250 dollar per år. Inte billigt, men värt det tycker jag.

    @easycure1974@easycure1974

    Whoop-band bärs alltid (laddas även på armen med en batteripuck). Jag kör med det på biceps, det normala är handleden. Det är tekniskt sett egentligen inte märkvärdigt, det mäter typ puls 24/7. Ingen display, inget man kan göra med det på armen. Magin är i appen, som dels processar insamlad data på ett löjligt bra sätt, dvs. puls, sömn etc. Men primärt mäter det HRV på ett mycket exakt sätt – under sömnfaser, så man får mycket bra värde på detta. Hjärtfrekvensvariabilitet (HRV) finns hyfsat väl underbyggt att det indikerar både fysisk och mental stress, samt återhämtning.

    Så mitt usecase är: Jag vaknar på morgonen. Klickar in i appen att jag vaknat, och det börjar beräkna min återhämtning. Detta tar 10 minuter, ungefär. Jag får då en siffra mellan 0 – 100 på hur jag har återhämtat mig. Oftast ligger jag ganska väl till (snittar nog över 70). Ibland har jag väsentligt sämre. Ligger jag under 40 tränar jag aldrig, typ. Ligger jag vettigt till tränar jag. Under träning väljer jag att spåra aktivitet. Då ger whoop ett förslag på vilken belastning jag ska ha på min träning (framförallt fokuserat på kondisträning), dvs. hur tungt passet ska vara för att ge optimal träningseffekt. Detta visas i realtid i appen. Så ror jag, så har jag ett mål där. Efter träningen analyserar Whoop hur mycket passet påverkar min belastning. Det mäter också hur mycket jag anstränger mig under dagen. På kvällen plingar det till i appen när det är dags att lägga sig beroende på min belastning, och hur pigg jag vill vara dagen efter. Under natten mäter det automatiskt min sömnkvalitet.

    Det som är enormt bra med whoop är att det har en stor datamängd. Flera gånger under tiden jag använt det har whoop varnat mig någon dag innan jag blivit sjuk, att jag inte är i toppform. Då har jag inte tränat – normalt vid situationer där jag skulle tränat. Inbillar mig att det hade kunnat göra mig rejält mycket sjukare. När jag var extremt sliten efter en flygresa till Indien hade jag 1 % återhämtning. Då var rekommendationen att jag skulle ro stillsamt i vad som blev 2 minuter typ. Kändes lagom, men normalt hade jag lätt kört en halvtimme (jag gillar träna efter långa resor).

    Vad som är bra är att det alltid är med, och egentligen inte kräver så mycket engagemang. I appen finns en journalfunktion, så man kan få rätt intressant insikt i hur just man själv som individ påverkas av en massa olika saker. För min del vet jag att jag sover noterbart sämre om jag använder ipad i sängen, att kaffe efter typ 15 inte är bra för mig, att meditation påverkar min sömn med någon procent, etc. Det är superkul att kunna benchmarka olika förändringar och hitta mönster i vad som påverkar ens återhämtning. Jag testar gärna olika saker (fasta, träning etc.) så för mig är det kul.

    Det som är OK är kvaliteten på sensorn. Jag är inte så impad. Upplever att det blivit klart bättre nu än i början, men det är inte superkvalitet på sensorn (vilket och DC-rainmakers test indikerade). Men den är helt ok.

    För mig funkade det inte så bra med att ha den runt handleden. Dels var precisionen usel, men det var hopplöst med kettlebells/wraps etc. Biceps är tveklöst bäst för både precision och komfort (men då får man inte skryta så mycket med den, haha).

    Jag upplever också att det är ett engagerat företag. De har löst mina olika problem på bra sätt. De har ju en brutal finansiering bakom sig, det är absolut inget litet källarföretag.

    Skulle jag behöva välja mellan whoop och apple watch hade jag inte tvekat en sekund. AW är charmig och en kul pryl, men Whoop har gjort en noterbar skillnad i min livskvalitet. Nu är AW baserat på att få folk att BÖRJA röra sig, vilket den gör bra, men dess analys av insamlade data är patetisk. Favoritexemplet är om jag exempelvis har en period där jag har 3x min normala prestation, så piper glatt Apple Watch om att jag ska ”göra om det igen” emedans Whoop indikerar att jag kanske inte ska bränna ut mig. Så AW är verkligen baserad på folk som ska komma igång, emedans Whoop är för folk som vill fortsätta vara igång.

    Månadsavgift gäller på Whoop. Jag tror det är runt 150 sek, då ingår bandet. Jag tyckte inledningsvis det var dyrt, men räknar man på vad en apple watch kostar (med värdeminskning etc.) blir det ungefär samma pengar. Blir en utelunch + kaffe i månaden, men det är det värt.

    De har en månad prova på, och exempelvis min fru gillade inte alls whoop, det var inga problem alls få tillbaka pengarna då. Jag har (såklart) en affiliatelänk om någon är intresserad som ger er (och mig) en gratis månad om någon är intresserad. Edit: Länken ger 25 euro i rabatt för köparen, och en gratis månad till mig som refererar: https://join.whoop.com/#/000C95


    Som sagt För _mig_ har whoop funkat kanon. Min fru gillade inte alls sitt. Det är rätt uselt för att "komma igång" med träning, men kanon för att kunna prestera väl, länge. Riktigt nytta kommer när man samlat in mycket data, så inte en quick-fix. Dock tveklöst en nerd-dröm med data :-)

    Svarar gärna på frågor om någon vill veta mer om dessa saker (eller andra träningsprylar, jag har provat mycket knepigt genom åren, haha).


    /Marcus
     
    Last edited: 26 sept 2020
    MrMinkhe, Dockland, easycure1974 och 1 annan gillar detta.
  3. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Körer bara gym 5 dagar i veckan, när jag ligger off, on blir det 6 pass i veckan
     
    Dockland gillar detta.
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Någon som använder en Polar-träningsklocka? Är nyfiken på hur den är.
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jag har haft enklare Polar-klockor (med GPS) de senaste tio åren. Varit nöjd förutom att laddkontakten blivit dålig i den senaste (M400). Springer eller cyklar 60-90 minuter per dag och tar ofta en längre cykeltur på helgerna.
    Tänkte prova med Apple Watch som träningsklocka ett tag nu.

    Någon speciellt modell du kikat på?
     
    Dockland gillar detta.
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kollar på Polar Grit X för närvarande. 40h batteritid (aktivitet) och 7 dagar i vila. Det låter bra.

    E: Den ser ut att ha trådlös laddning
     
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag kör med styrkelabbets egna app. Lagom avancerad och har ett bra bibliotek med övningar och program, finns ännu mer att låsa upp om man köper deras premiumtjänst, men för mig räcker gratisvarianten långt!
     
  8. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Jag körde Strongur-appen något år. Den gjorde kul data-analys av sina användares resultat och insiktsfull analys/rekommendation. Var nöjd i stort, blev spännande variation i programmen.

    Home

    Jag körde det tills jag klarade en 400 total vilket var målet jag satt upp, sedan tappade jag lite intresset för att styrketräna så pass hårt och resultatinriktat. Har absolut inga som helst förutsättningar för det, så det blev rätt slitigt för kroppen.
     
    Last edited: 28 sept 2020
  9. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Jag köpte Sats kort och ska börja grymma, jag har tränat kampsport ganska länge sanda och sen muay thai, har även tränat boxning men gå på gym har aldrig varit aktuellt för mig tills nu.
    Kampsport har exakta tider man ska gå och träna och jag har tyvärr inte tid för det längre därför tänkte gymma än ingen träning alls.

    Min fråga, finns bra app/sajt man kan kolla olika övningar så jag inte skadar mig första jag gör haha
    Idag körde jag bara på säcken och sprang på löpband en stund men jag måste börja med andra övningar också.
    Jag vet att maskiner har oftast beskrivning om hur man kan öva men det skulle underlätta ifall det finns en app eller sajt man kan läsa istället och det spelar ingen roll ifall det kostar en slant :)

    Mina polare bor ganska långt och de tränar på andra anläggningar, så jag måste köra själv...mobbad :teeth:
     
    Kingson och Dockland gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det finns en mängder av appar, kanske passar någon av dessa

    Styrkelabbets träningsapp

    JeFit

    Fitify

    FitNotes

    Ett annat tips är att köra med din egen kropp som vikt eller fria vikter när du tränar. Detta för att du använder fler muskler när man tränar på detta sättet istället för att använda maskiner. Tex använder man då fler av de mindre musklerna runt dem stora, så kallade stabiliseringsmuskler, samt core. Det är vanligt att människor som tränar med maskiner som har stora muskler skadar sig när de ska använda dessa "stora" muskler just för att deras stabiliseringsmuskler ger upp när de gör en hastig rörelse i det verkliga livet.

    Obs glöm inte bort att börja med mindre vikter/motstånd när du börjar, det är lätt att man skadar sig innan man lärt sig tekniken.
     
    Last edited: 4 nov 2020
    msandstedt och Lias08 gillar detta.
  11. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Kanon tackar för info och tips på apparna :)
     
  12. MrMinkhe

    MrMinkhe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej ! Lika nöjd med Whoop fortfarande ? Planerar att beställa ett abonnemang och gilla teknik med intelligens och mycket data.

    Är inte hyperaktiv men dock en glad motionär upp till halvmaratonnivå. När du skriver att den inte funkar för frugan som är en beginner så vill jag bara dubbelchecka så whoop inte enbart passar elitmotionärer.

    /John

     
  13. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ja, jag är till 95% nöjd :-)
    Just nu kör jag en kettlebellswing-utmaning, och när jag kör korta, mycket intensiva, intervallpass tycker jag inte bandet snappar upp pulsökningar så snabbt som jag vill. Men det är å andra sidan ofta ett problem med optiska mätare, så mest jag som hänger upp mig. Dock när jag tränar som vanligt är det inga problem. Jag skulle tro Whoop är bättre på löpning än styrketräning, faktiskt, mycket av deras mätande är ju primärt inriktat på konditionsidrott. Överlag tycker jag att Whoop är lite fåniga med att de riktar sin marknadsföring mycket mot elitidrottare - när det nog är ett större behov hos oss vanliga dödliga som inte har ett stort team att stötta oss.

    Min fru har faktiskt börjat använda Whoop igen för att prova det, jag upplever spontant att Whoop har blivit klart bättre under det år som gått sedan hon provade senast.

    Stora nyttan jag ser med Whoop är just hos allt som INTE är träning, sömn och saker som belastar kroppen men man inte märker av. Jag höll exempelvis en föreläsning i höstas och insåg att den gav lika stor påverkan som en rask promenad under samma tid (2 timmar), vilket kan förklara varför jag är typ utmattad efter dagar med två föreläsningar och massa möten :)

    Just Recovery är väldigt användbart för mig, men också Journalen - det är intressant att se vilka aktiviteter jag gör som påverkar min återhämtning bra, och rent generellt sett så tycker jag att jag har mått bättre sedan jag började med Whoop. Tror jag både sover mer, tränar vettigare och tar hand om mig bättre.

    Just för logga själva träningspassen finns klart bättre lösningar, men som sagt, all annan tid är ju det som är intressantast egentligen.

    Fråga gärna om du vill veta något mer!

    Vänligen,
    Marcus
     
    MrMinkhe gillar detta.
  14. MrMinkhe

    MrMinkhe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ett lysande svar - jag är nu övertygad

     
    opuschen gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    AndliN, msandstedt, holyjoe och 1 annan gillar detta.
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    styrkelabbets app samt repcount är utan tvekan de bästa apparna på marknaden. de andra är fulla med massa dravel.
     
    Lias08 gillar detta.
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Styrkelabbet är en guldgruva för träningsintresserade. Bara att hugga in. Bra app har de som sagt också om man gillar sånt.

    Styrketräning: Bygg muskler och bli starkare! | Styrkelabbet
     
    AndliN, bernard och Lias08 gillar detta.
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    BB13451B-9D9E-43BF-A8B4-0FF5580F0814.png
     
    bernard och msandstedt gillar detta.
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  20. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Inga problem, PB på milen är 42:03 [emoji41]
     
    bernard och Dockland gillar detta.