Fråga: Frågor inför troligt byte från Android till Ios

Diskussion i 'Apple Watch' startad av Salvion, 7 nov 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Följer upp min tråd Om IOS funkar så här på Telefon och Dator kanske jag byter...

    med lite med frågor som jag inte har koll på.

    Min plan ser ut som att:
    köpa en Iphone 12 Pro Max samt Airpods Pro inom någon vecka

    frågan för detta är har den Esim? och är det någon poäng med det om man bara använder 1 nummer? (Privat mobil inte jobb)
    Har idag ett billighets kort från Fello som funkar ok till det låga priset

    Funkar Siri på Svenska utan att ta upp telefonen ur fickan för att tex ringa ett samtal eller för att diktera och skicka ett sms?
    (Android och Google Assistent gör ju inte det och är en STOR besvikelse)

    Sedan är det sannolikt inköpas en Ipad, troligen en Ipad Air med Magic keyboard eller vad det heter, detta för att få integreringen med Imessage i hemmamiljö och när man sitter på ett kafé tex
    Då undrar jag hur smart och enkelt funkar delningen av internet till paddan när man är ute och far?
    Mellan min Pixelbook och Pixel 4 har det funkat si så där... (talar då om sömlös och att man inte behöver knappa för det)

    Och slutligen så kan det bli en Apple Watch series 6
    Men här är jag lite tveksam då min "dumma" klocka Garmin Tactix Bravo är jävligt bra men saknar då smart funktioner nästan helt, och det som KAN få mig att skaffa denna klocka är vad jag bara hört men inte fullt ut begripit, och det är mina frågor.

    Kan jag ta emot samtal med klockan? då antar jag att telefonen måste vara nära och ansluten? eller har den Esim så den fungerar i sig själv?
    och OM den funkar själv hur bra är det? kan jag ha Airpods parade med den också eller hur funkar det? som högtalare funktion?
    Hur funkar Svensk siri på den? och vad kan man enkelt göra?

    Jag hoppas slippa få skit för att jag funderar på att testa Ios och hårdvara och det beror mycket på att ur min synvinkel är det för krångligt att få dom saker jag efterfrågar att fungera i Android och jag gillar det som jag uppfattar som sömlös koppling och integrering mellan enheter.
    Så kan någon beskriva lite pedagogiskt vore det uppskattat men jag förstår om det är mycket frågor, kommer troligen åka till Apple Store i Täby och känna på sakerna innan köp.
     
    Last edited: 7 nov 2020
    tigerstrom gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vad menar du?
    Självklart måste enheten du vill kommunicera med oavsett om det är en iphone eller Android kunna höra dig dvs mikrofonen måste kunna plocka upp ljudet från din röst. Det är inte tankeöverföringsteknologi vi pratar om.

    Vill du fortfarande ha telefonen i fickan kan man antingen använda ett par hörlurar för att starta assistenterna. Alternativt en klocka med mikrofon.

    Återigen så kan enheterna inte läsa dina tankar och magiskt veta vad du vill göra, däremot kan du ha delningen av internet påslagen så att när enhet som du pratat ihop med sedan tidigare kopplar upp dig omgående när de slås igång och "ser" varandra. Det går att göra på både iOS och Android.
     
    Last edited: 7 nov 2020
    Salvion gillar detta.
  3. Miltonbull

    Miltonbull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    God morgon ska försöka svara på allt.

    1 Ja den har E-sim om jag inte helt missat detta men tidigare tex iPhone 11 hade det. Jag ser väl ingen vits med det om du inte ska köra med två olika nummer. En del kanske kör tele på ett kort & data på tex E-sim?

    2 iPhones kan lyssna efter hej Siri & göra det du begär men du kanske menar med airpods? Då funkar det bra för min del iaf. Bara säga hej Siri så svarar hon i lurarna, be henne ringa vem du vill eller skicka sms. Kan hända att vissa funktioner kräver att du låser upp telefonen. Ett exempel: om jag får ett sms kan hon läsa up det i lurarna & fråga om jag vill svara. Då dikterar hon mitt svar & skickar iväg det, mycket smidigt! & ja det är på svenska.

    3 internet delning via iPhone till iPad är enkelt då dom ligger under ”samma” icloud dvs ditt. Du kommer se din iPhone som ett Wi-Fi nätverk, enkelt att koppla upp sig. Sen andra öppna nätverk fungerar precis som med an laptop dvs bra men kanske segt. Själv kör jag med LTE på iPaden med extra kort från operatören, typ 69kr månaden så delar den med iPhone mycket smidigt.

    4 det finns två olika varianter av alla Apple Watch. Den ena med endast bluetooth & den andra med bluetooth + LTE. Den första kräver att du är nära din iPhone eller att dom är kopplade till samma nätverk, då kan du svara & ringa på klockan. Tex din mobil ligger uppe i sovrummet & du är nere i källaren så kan du ändå svara & ringa med klockan ifall båda ligger på nätverket. Sen har dom ju bluetooth 5 som jag upplever har rejält lång räckvidd.

    Apple Watch med LTE kan du lämna mobilen hemma & ringa, skicka sms, få notiser, streama musik, radio, poddradio etc när du är ute. Det kräver att du har ett extra kort till din telefon, fås enkelt av operatören. Detta funkar mycket bra för mig iaf, lyssnar mycket på radio & nu finns ju t.o.m. Spotify med stream till klockan.

    Airpodsen kopplar enkelt upp sig till klockan för musik samtal etc. Det gäller även andra bluetooth lurar. Klockan har även en inbyggd högtalare för samtal, funkar ej för musik.

    Siri på Apple Watch är precis som på telefonen. Exempel: jag går mycket med mina hundar, tar med mig airpods & klocka. Säger hej Siri i lurarna & ber dom spela upp P4, då startar radio appen i Apple Watch & spelar till lurarna allt medans mobilen ligger hemma. Får jag notiser etc så plingar det i lurarna eller vibrerar på handleden. Detta förutsätter dock att mobilen är påslagen för den fungerar som en ”server” för notiser etc från appar. Siri kan övrigt berätta väder såklart, dra igång timers, ställa in påminnelser, starta träningar mm.

    Allt är så oerhört integrerat mellan produkterna på ett sätt du inte hittar riktigt någon annanstans.

    Ett exempel: jag & min familj kör med ”Hitta” appen för att se vart alla är. Den visar vart min mobil är för mina familjemedlemmar, alltså vart jag är. Går jag ut & lämnar mobilen hemma men har klockan på mig, vips så delas min position beroende på vart klockan är & inte mobilen. Allt sker sömlöst. Kommer jag hem till mobilen igen, ja då är det den som visar min position. Detta är typiskt Apple att med många små små interagerande funktioner mellan deras enheter gör en tillfredsställande upplevelse när all teknik du har samspelar.
     
    CartelZ, setras, Hatsune Miku och 7 andra gillar detta.
  4. Blyberg

    Blyberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    43
    Esim klocka är ett tillägg till huvudabonnemanget. Kolla om din operatör erbjuder detta.
     
    CartelZ, r12500 och Salvion gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Bara ett tips att just ju kan du förhandsboka iPhone 12 Pro Max med Airpods Pro för 749kr i månaden hos operatören 3. Då får du obegränsat med surf i det priset. Kan vara bra att överväga då köpa telefon och airpods går på ca 16 000kr och för 2 000kr (83kr i månaden) till får du obegränsat med surf. Om man vill ha 3
     
    Salvion gillar detta.
  6. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tråkigt att 3 är dåliga på att bygga ut norrut...
     
    BrearedsDea, Finskpinne, jnsson och 1 annan gillar detta.
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Juu, skulle aldrig funka för min del där jag bor och dom områden jag rör mig i jämt :P
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har helt övergett android och kör för tillfället iPhone 12, Apple Watch SE, iPad Pro 11 2018 och en egenbyggd ryzentosh med catalina med fungerande airdrop, handoff och imessage. Har aldrig varit så nöjd med ett system som apples. Påbörjar något på ipaden, går till datorn och fortsätter där. Får ett sms och kan svara på både dator iPad klocka eller telefon. Sjukt hur bra det fungerar.
     
    frpl, R3b0rn och Salvion gillar detta.
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag ber om ursäkt om jag är otydlig!
    Jag menar som man ser på svaren nedan, att telefonen "vaknar på tal" är vad jag är ute efter,
    Vet inte om någon telefon eller OS kan göra detta men vad jag önskade skulle fungera är att jag är ute och promenerar och kan "väcka" telefonen när jag tex har headset på och be den ringa X eller skicka ett sms till Y.

    Du vat svar på min fråga, det där med "ser" som jag undrade över, tack!
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag förstår [emoji4] bägge sakerna gå att göra på båda OS:arna
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    1. Det där med data och telefoni var en nyhet för mig intressant!
    Nu surfar jag så lite att det inte är värt det för mig i nuläget.

    2. Airpods jepp, har redigerat det :o
    Över lag det du beskriver låter ju kanon! precis det jag söker.

    3. Hmm också helt nytt för mig, har inte heller övervägt att skaffa padda med simkort då jag numera sällan behöver använda den "on the fly" så mycket men jag skall kolla skillnaderna i pris inna jag bestämmer mig.

    4. aha det där kan vara en funktion som gör det värt att byta för mig!
    Har du någon input på om det krävs ett extra abb eller om det bara är ett kort till? alltså att man delar?
    Kan tänka mig att det är här det kommer in om man köper med abonnemang eller inte (jag tänkte köpa allt obundet) får nog fundera på detta för det verkar som en feature som är värd en del för mig.

    Tack massor för ditt utförliga svar, precis vad jag söker!
    Det är ju en ansenlig kostnad att inhandla allt detta och det är lite därför jag "drar mig för" att binda upp mig med abb, om jag kör cash så kan jag ju gå tillbaka till Android om jag inte är nöjd, det blir ju svårare med ett 1-2 år svtal.
     
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Som ett allmänt svar på abonnemang, så var planen att köpa allt kontant och det har att göra med att min data mängd jag gör av med är så pass liten idag (straxt under 2Gb /mån)
    Sedan har det lite men att man är just uppbunden som bär mig lite emot, säg om 1 år eller så kanske det dyker upp en ny grym Android lur och Google Assisten börjar funka fullt ut på svenska (som jag inte upplever att det gör idag jämfört med tex USA)

    MEN om det är tex en deal som totalt blir billigare med mer än några få hundralappar och att man kanske får fler bra funktioner DÅ kan det ju funka.
    Just ja mottagning är ju A och O (just flyttat från Stockholm till Strängnäs...)
     
  13. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det är just det jag var så sugen på, precis det du beskriver!

    men då jag köpte ny PC precis nyligen så kände jag inte att mac var ett alternativ då jag kör en massa PC spel, har hört talas om byggen (kallas dom inte Hackintosh? eller liknade :))
    Funderade på tror det kallas Dualboot men men det kändes meckigt just då så jag hoppad över det, kanske ett misstag?
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Spelar du mycket så är det PC du ska ha.
    Sen kan du testa hackintosh bara för att det är kul grej och lära dig det :)
     
    Salvion gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag har växlat mellan iOS och Android på mobiler. Tycker rent allmänt att det har gått bra. De flesta Google appar finns på iOS inklusive Google Home:
    Using Google Home Instead of Siri on an iPhone

    Även Microsoft apparna finns tillgängliga. Så rent generellt tycker jag man inte behöver göra en stor grej av det. Det är en smaksak vad man föredrar.
     
  16. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det är lite så jag också känner, jag är "otrogen" och väljer från gång till annan det som känns rätt just då.

    Jag har sagt det tidigare, jag tror att jag är en ganska typisk "apple kund" och menar då att jag är inte så sugen på att pilla och ställa in, vill helst bara att det fungerar, och det är min upplevelse att det har varit så länge, men under flera år nu har jag varit helt nöjd med Android och mina olika Pixel telefoner.
    Det jag är besviken på är hur dålig Google Assitent är på svenska om jag jämför med hur jag uppfattar att det funkar i USA, det är mer eller mindre helt stiltje.

    Är också hårt knuten till Goolglse tjänster men tror mig kunna använda nästan allt, därav funderingen på byte.
     
    Johnh3 gillar detta.
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Kollade precis ditt tips och kostnad när jag lägger in luren blir "minsta totalkostnad" 19167 kr på 2 år, vet dock inte riktigt vad minsta totalkostnad innebär, samt hur täckningen är i Strängnäs.

    Gör jag samma sak på Apple.se blir det 15 188 kr för telefon och 3195 kr, totalt 18 383 kr utan bindning, och har sett Airpods pro för runt 2000 kr på Prisjakten, så vet inte.

    Är Wifi samtal som något som är bra? kollad beskrivningen och det verkar ju trevlig.

    men ett riktigt intressant tips tack!
     
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag får minsta totalkostnad strax under 18 000kr. För 128gb versionen. Men teckningen bör du kolla upp. För lite norrut i landet är inte 3 dåliga utan nästan obefintliga. Fungerar bra i städer, men inte roligt om man någon gång drar utanför städerna.
    B7251473-066F-499F-9A30-711AC16AF2D9.jpeg
     
    jnsson gillar detta.
  19. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    BrearedsDea gillar detta.
  20. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Totalkostnad är inklusive allt. Dvs hårdvara och abbonemang. Detta exkluderar självklart ev betalsamtal du gör.

    Så totalkostnad från Apple med telefon och airpods men UTAN abbonemang blir 18.383:-

    Från 3 så blir totalkostnaden enl @BrearedsDea@BrearedsDea exempel 17.976:- och då ingår alltså telefon, airpods och abbonemanget.

    Bara abbonemanget kostar 499:-/mån ordinariepris.
     
    BrearedsDea och Salvion gillar detta.