5 kap 7 § lagen om elektronisk kommunikation
Den som tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät eller en allmänt tillgänglig telefonitjänst ska
[...]
4. avgiftsfritt tillhandahålla en abonnent specificerade telefonräkningar som gäller användningen av ett allmänt kommunikationsnät eller därtill hörande allmänt tillgängliga telefonitjänster, om inte abonnenten har begärt att räkningen ska vara ospecificerad
[...]
Samtal som är avgiftsfria för den uppringande abonnenten får inte anges på dennes telefonräkning.
Exakt vilken information som måste specificeras på telefonräkningen är något som enligt 30 § förordningen om elektronisk kommunikation, är delegerat från regeringen till PTS att besluta om. Vilket PTS har gjort, genom föreskriften nedan. Det räcker alltså inte att endast dra slutsatser från lagtexten ovan.
Post- och telestyrelsens föreskrifter om skyldighet att tillhandahålla specificerad telefonräkning (PTSFS 2006:3)
Som framgår av föreskriften ovan så gäller skyldigheten i princip bara antalet samtal man ringt och några saker därtill. Känns som en rejält odaterad föreskrift, från 2006, dvs tiden innan vi fick smarta telefoner. Jag hittar ingen nyare föreskrift. Så antar att vi fått svaret på frågan: de måste inte specificera hur mycket surf man använt.
Föreskriften avslutas med:
Alternativa format för funktionshindrade abonnenter Abonnenter med funktionshinder, skall ha rätt till specificerad telefonräkning i formatet PDF (Portable Document Format). PDF-formatet skall vara tillgängligt för funktionshindrade abonnenter som använder vanligt förekommande skärmläsarprogram. Tjänsteleverantören skall skicka telefonräkningen i alternativt format direkt till abonnenten via e-post, och/eller till abonnentens Internetbank (efaktura). Vid utskick av telefonräkningen direkt till abonnenten är grundförutsättningen att denne anger vilken e-postadress telefonräkningen skall skickas till. Det får inte tillkomma någon ytterligare avgift för specificerad telefonräkning i alternativt format. Tjänsteleverantören är skyldig att tillhandahålla det alternativa formatet till den abonnent som begär det med hänvisning till att denne har ett funktionshinder.
Det räcker alltså att man påstår att man har ett funktionshinder, så har man rätt att få fakturan som PDF till epost. Nu tror jag inte att någon operatör idag envisas med pappersfakturor, och de flesta har nog tillgång till fakturan i sin portal hos operatören, men om någon gärna vill ha den över epost istället så antar jag att man enkelt kan hänvisa till ovanstående och att operatören knappast kan neka att eposta den i så fall.