1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Har inte detta varit på gång/diskuterats tidigare?
    Bla Happyride har ju det.
     
  2. Choppe

    Choppe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2019
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 8
    Samt Sweclockers. Dock så kan personer fortfarande svara på köpesannonser utan att behöva verifiera sin identitet, så det problemet kvarstår fortfarande.
     
  3. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hjälper inte med BankID då dessa personer oftast använder sig av målvakter ändå.
     
  4. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Det kan också bli en falsk trygghet :ehm:
     
  5. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    Som sagt eventuellt lurad på sweclockers på en sälj annons... Trots BankID och allt. Så ja definitivt lite falsk trygghet.
     
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja tyvärr finns det flera som inte bryr sig om att de visar sin riktiga identitet då polisen inte utreder för små summor ändå. Två olika exempel från min bror som säljer och köper mycket. I ena fallet blev han lurad av en snubbe som visat sitt riktiga körkort och efter polisanmälan händer ingenting, trots att man har både personens identitet via bild på körkort + swish använts vid betalning + konversationer och chathistorik.

    I det andra fallet så verkar det som att personen hållt på med det där ett tag och summan av alla bedrägerier uppgått till lite högre belopp så åkte personen till slut dit när polisen prioriterar upp det hela. Brorsan fick vittna i rätten mot honom.
     
  7. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Ändå märkligt att det ärendet läggs med den informationen som det ändå verkar ha haft.
    Trist men sant tydligen.
     
  8. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Har berättat det förut, men jag blev blåst på en bra slant. Jag hade namn, personnummer, adress, sparad konversation, bild på körkort osv osv. Fick ett brev att de valde att lägga ner ärendet då killen ändå skulle åtalas för brott som låg över min anmälan på straffskalan. Tack för välutnyttjade skattepengar, rättsväsendet.
     
  9. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Jag var med om exakt samma sak. Blev blåst på en dator på Tradera där personen skicka bild med körkort och allt. Swishade till hans polare och trodde allt var safe. Kom ingen dator och han polisanmäldes, tog två år innan polisen kontaktade mig och vi höll förhör via telefon. Fick hem brev sen att förundersökningen var nerlagd då den misstänkte stod åtalad för tyngre brott. Detta var innan Tradera tyckte sig ha något som helst ansvar över vad som händer på deras sajt.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    23 kap 4 a § rättegångsbalken
    En förundersökning får vidare läggas ned
    1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottets straffvärde inte överstiger fängelse i tre månader, eller
    2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned.
    I ert fall, om det är så att personen ska åtalas för ett mer grovt brott, så är antagligen punkt 2 ovan aktuell och dess hänvisning till reglerna om åtalsunderlåtelse. Notera att förutsättningarna som anges både för och efter ordet "samt" måste vara uppfyllda.

    Det låter som ett uppenbart galet beslut från åklagaren eller polisen i ert fall. Nu är tolkningen av "väsentligt intresse" inte helt självklar, men om du har blivit bestulen på pengar så bör det givetvis vara ett väsentligt intresse för dig att åtal väcks, dvs ett "väsentligt enskilt intresse". Jag hade faktiskt ingen aning om att rättsväsendet gjorde på det sättet ni beskriver, och det är ju helt sjukt. Där borde verkligen lagen ändras, om den tolkas så uppenbart galet. Paragrafen ovan är vettig, men är tänkt att användas när Conny har begått fem olovliga körningar och tre narkotikabrott och ändå ska in i fängelse för grovt rån. Paragrafen är inte tänkt att användas så att folk berövas på skadestånd.

    Nu är det för sent i era fall, men jag säger bara en sak: Begär överprövning om det händer igen att förundersökningen läggs ner på sådan grund! Låt en överåklagare pröva beslutet om nedläggning. Och hänvisa till ovanstående bestämmelse och skrivningen om "väsentligt intresse".

    Man upphör aldrig att häpna över hur lata och odugliga myndigheter kan vara. De gör allt de kan för att slippa arbeta.
     
  11. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    VARNING för användare @Kombolt1@Kombolt1 blev just lurad på en affär, inte mycket pengar men användaren gjorde sig besväret att skicka ett gäng skruv istället för avtalad vara (Apple Wallet)

    Avsändares namn Erik Vikst***, Piteå
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @TobiasE@TobiasE kontakta en moderator. Användaren är avstängd från K&S medan utredning pågår.
     
  13. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, jag anmälde densamma
     
  14. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Det var inte menat så, tycker det är synd att såna kommer undan. Själv gör jag värsta CIA undersökningen innan jag gör en affär. Just för att att man själv råkat ut för det. När man var student dessutom. Så det sved.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Den användaren har blåst folk tidigare under namnet Brendal. Vi fick dock tillbaka våra pengar efter påtryckningar.
     
  16. TobiasE

    TobiasE Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, numret jag har till honom ger endast spärrton så jag har svårt att nå honom. Har du kontaktuppgifter får du gärna sända dem till mig.

    Tack på förhand
     
  17. Charocles

    Charocles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Blev precis också lurad av @Kombolt1@Kombolt1, 400 spänn... han hade omdömen så trodde han va säker. vad är bästa väg att gå nu tycker ni?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gör en polisanmälan. Ingen idé vänta. Jag skickar PM med mailen till Swedroid du kan uppge, så de kan komma i kontakt med oss för att få alla nödvändiga uppgifter.
     
  19. Charocles

    Charocles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack
     
  20. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Ni som blev lurade av kobolt1. Gör en image search på Google med bilderna ni har fått av honom. Mig försökte han lura med gamla Tradera bilder från annonser som avslutats.