Repeater fråga

Diskussion i 'Off Topic' startad av Fredz, 17 nov 2020.

  1. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Köpte nedan repeater idag och installerade för att få bättre täckning.
    Ska den inte förstärka signalen i det befintliga nätverket. Nu fick jag ett nätverk till med EXT på slutet. Jäkligt jobbigt att behöva byta nätverk hela tiden beroende på var man är i huset.
    Ska man inte kunna använda det befintliga nätverket utan att behöva byta till det med EXT?

    TP-link RE450 Wifi-repeater AC1750 - Bryggor & repeatrar
     
    Last edited: 17 nov 2020
  2. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Personligen tycker jag dessa Wifi repeaters gör mer skada än nytta. Mer skit (ursäkta uttrycket :P) att hålla reda på och felsöka + att de drar ner hastigheten med 50% när du är uppkopplad mot extendern.

    Har du ingen möjlighet att dra en nätverkskabel till en accesspunkt där du behöver förstärka så hade jag nog satsat på att sätta Powerline adaptrar (om möjligheten finns) istället för Wifi extenders.
     
    Fredz, skythread och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tjusningen med meshnätverk är att man slipper dylika problem, då enheten som ansluter inte behöver hålla reda på vilken accesspunkt som är optimal (vilket ofta fungerar dåligt som du märker), utan det sköter meshnätverket åt dig.

    Vad har du för router? Beroende på router kanske du redan har mesh-funktionalitet, och kan då bara utöka med något från samma märke/tillverkare, för att få ett gemensamt nätverk.
     
    Fredz och Vispen74 gillar detta.
  4. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Har inte använt den produkten, men allmänt, om du har samma namn på båda wifi, så kommer din enhet att hoppa till den som har bäst signalstyrka av sig själv. Kan du logga in eller ändra några inställningar på den genom en hemsida? Bör stå i instruktionerna.
    Tänk bara på att när du placerar din signalförstärkare, använd en app som visar wifi signalen och placera den någonstans där signalen inte är för svag, annars kommer du förstärka en svag signal som kommer resultera i väldigt dåligt wifi när du använder den genom förstärkaren.
     
    Fredz gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Vissa repeaters har samma namn vilket funkar bättre men annars får man lägga in så att enheterna kan ansluta till alla varianter som blir.

    Powerline körde jag med förut för att slippa dra kablar genom väggar och runt om i rummen men jäklar vilken dålig fart det blev, jag har 100 Mbit in men genom Powerline blev det under 15 så det var bara att bita i det sura äpplet, dra kablar och göra hål genom väggar...
     
    Fredz gillar detta.
  6. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Tack, vad är power line adaptrar? Har.tyvärr inte möjligheten att dra kablar mellan våningarna.

    Ska komma vad routern heter. Kan det vara en möjlighet att köpa en ny router, kan de ha längre räckvidd?

    Okej är det bara att byta namn på wifi till samma som hela huset? Alltså ta bort EXT på slutet?
     
  7. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Kan såklart påverkas av vilken modell av Powerline adapter du valt och om uttagen i huset du satt dessa i har legat på olika faser samt längd. Brukar gå att lösa men som du skrev så är 15 inget att hurra över :P

    @Fredz@Fredz se TP-link TL-PA7017P KIT Homeplug 1 Gb/s 2-pack - Homeplug så har du lite mer info. Där är 14dagars ångerrätt så du har möjligheten att se om de funkar eller ej
     
    Fredz gillar detta.
  8. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Osäkert om du kommer få bättre räckvidd genom att byta router. Men kom med modellen som du har så kan någon se ifall det finns något bättre. Ifall du inte har möjlighet att dra kabel är mesh nätverk ganska enkla och smidiga. Oftast lite dyrare då dem är plug and play lösning. Funkar oftast bäst i villor på 2 våningar. Där basstationen placeras på ena våningen och den andra direkt ovan på ovanvåningen.

    Pröva om du kan byta namnet på nätverken först så dem är samma. Med samma sort kryptering och lösenord. Men var noga med att skriva precis samma annars blir det problem
     
    Fredz gillar detta.
  9. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  10. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Provade att byta namn på nätverket till samma. Nu hittar jag enbart ett nätverk. Betyder det att den kommer att växla mellan routern och reapetern nu?
     
  11. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Asus brukar vara bra router. Hört gott om deras Ac68 och ac86. Någon annan får nog svara angående mesh. Har inte använt Asus själv. Men man brukar kunna ställa in dem som trådlös accesspunkt.

    Du kan ladda ner en app som heter wifi analyzer. Dra ut förstärkare och testa vart du inte har nätverk. Koppla förstärkare och testa igen. Men bör fungera om du bara ser ett nätverk
     
    Fredz gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    RT-AC66U skall ha fått stöd för ASUS AiMesh som jag förstår det, så du kan köpa valfri ASUS-enhet med stöd för AiMesh för att skapa ett meshnätverk.

    Men testa installera senaste firmware och se sedan om du hittar AiMesh i administrationsgränssnittet för routern först. Finns funktionen där är den kompatibel med alla andra ASUS-enheter som har AiMesh-stöd.


    Här är en video som redogör för funktionaliteten:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=93-hWOf2dRM
     
    Fredz och skythread gillar detta.
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Bara den nya AC66U B1 som stöder Aimesh, inte den äldre modellen.
    Den nya känns lätt igen på att den har en blå usb port framtill
     
    Fredz, skythread och bernard gillar detta.