Hur står sig OP mot konkurrenterna?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av snej81, 17 nov 2020.

  1. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Hur står sig OP mot t.ex. Samsungs och Huaweis toppmodeller? Har en Huawei Mate 20 Pro som jag är grymt nöjd med, fungerar lika bra nu som för två år sedan.. MEN sugen på något nytt blir man ju lik förbannat och OP8 Pro verkar riktigt schysst faktiskt.
    Jag har haft Samsung och HTC:s toppmodeller tidigare men aldrig OP. Nu är det dock inte långt kvar till 2021 och Samsung verkar ju släppa nästa serier redan i januari och OP9 i mars.. Huawei går tyvärr bort pga. no-google.

    Och en fråga till. Är det någon som på riktigt märker skillnad mellan 8/12GB varianten? Internminnet spelar ingen roll för min del.
     
  2. solle123

    solle123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fantastisk prestanda med medelmåttiga kameror brukar vara omdömet på samtliga deras telefoner, möjligtvis att 8 Pro har förbättrat den punkten jämfört med konkurrenterna. Oxygen OS brukar vara en favoritversion av android hos många, rent och snabbt utan bloat med trevliga extra funktioner jämfört med stock android. Tror inte du kommer märka skillnad på 8 eller 12 gb ram vid vanlig användning, personligen spelar det ingen roll om någon app laddas om ibland med tanke på att telefonerna är så snabba. Kolla in 8T om du vill spara lite pengar och kan leva utan 2K-display, trådlös laddning och IP68-klassificering.
     
    snej81 gillar detta.
  3. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72
    Har använts Samsung många år och det är bra telefoner men helheltsupplevelsen med OxygenOS är såååå överlägset annat jag provat på.

    Allt är så sjukt snabbt, smidigt och laggfritt. Man märker verkligen att de finputsat och justerat mjukvaran mycket.

    Alertslidern är också väldigt enkel bekväm att ha. Vill inte vara utan alertslider efter haft det några veckor nu.

    Nej kameran är inte lika bra som tex Xiaomi eller Samsung, men på vissa områden lika bra eller bättre. Men totalt sett är de sämre, oftast lite blekare färger i ansikten och sämre under vissa ljusförhållanden.

    Jag har lekt en heldel med kameran på min 8T och den mera än duger för mig.
    8T fanns igår som fyndvara 5790 kr på Netonnet.
     
    snej81 gillar detta.
  4. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tack för svar! Trådlös laddning använder jag mycket på min Mate 20, även face unlock (vilket vad jag förstått endast finns på OP8 Pro). IP-68 är också helt klart att föredra. Får se om det dyker upp något intressant erbjudande på Black Friday eller om jag väntar in 2021 års modeller ändå.. :P
     
  5. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72

    Faceunlock finns väl på 8T? IP68 klassad är den antagligen , inte officiellt men den är konstruerad på samma sätt bara att de skippade certifieringen för att spara in på priset för telefonen.

    Vissa operatörer i USA har IP68 klassade 8T och de är ingen praktiskt skillnad på dessa och de i Europa. Bara att operatörerna betalat extra för certifieringen för att kunna marknadsföra de.
     
    snej81 gillar detta.
  6. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72
    Använder aldrig faceunlock men va tvungen se efter. Det finns .
     

    Bifogade filer:

    snej81 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vattendelaren brukar vara kameran som andra redan nämnt. Man kan dock installera tex. GCam på de flesta OnePlus-telefoner och då få ett bättre resultat, och avståndet har väl krympt en aning för varje OnePlus-generation också.

    Sekundärt brukar det vara skärmen. Samsung har i regel bäst skärm eftersom deras senaste serie alltid får den senaste AMOLED-tekniken. Exempelvis LPTO-panelen i Note 20 som också lär kommer till S21-serien. Dock inte omöjligt att OnePlus 9 Pro också får en LPTO-panel, då de ökat priset en del på senaste tiden, vilket bör låta dem använda de allra dyraste komponenterna.

    Många föredrar sedan Oxygen OS framför Samsungs One UI eller Huaweis EMUI. Här är det dock så mycket av en smakfråga att det nästan är omöjligt att ge ett svar på vem som har fördel. Samsung har dock blivit riktigt duktiga på att hålla igång med regelbundna säkerhetsuppdateringar, medan OP tror jag gick över till att släppa säkerhetspatchar enbart varannan månad. Huawei har patchat tex P30 Pro på månadsbasis också vill jag minnas.

    Supporten skulle jag säga är likvärdig. Alla erbjuder svensk support/service medan OnePlus förmodligen har liten fördel då deras priser i regel är bättre. Samsung är kanske lite bekvämare då de har fysiska servicecenter i Sverige, så man kan få telefonen fixad snabbare om man bor i GBG, Sthlm eller Malmö. Huawei har nyligen öppnat ett servicecenter i Stockholm, medan OnePlus kräver att man postar telefonen.
     
    Last edited: 17 nov 2020
    snej81 gillar detta.
  8. hausmanis

    hausmanis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag är en FD Samsung / Huawei user som alltid brukar köpa flagship telefoner.
    Varit sjukt trogen Samsung under många generationer för att studsa över till Huawei fram tills dom stötte på MR Trump. Jag har nu haft en Oneplus 8 pro några månader och jag tycker den är ruggit go faktiskt. Det som fortfarande är bättre med Samsung är att deras telefoner är några gram lättare vilket jag gillar. Men utöver det så tycker jag Oneplus:en är riktigt bra, och här får man en Snapdragon telefon tillskillnad från Samsung i Sverige. Jag älskar dessutom orginal tillbehören som både Samsung och Oneplus erbjuder. Näe jag är toknöjd faktiskt, Hade Samsung haft snapdragon så hade jag kanske valt en S20+ istället och om Huawei haft Google tjänster så hade en Mate40 ellervafan den senaste nu heter lockat men näe jag är skitnöjd med min Oneplus faktiskt
     
    snej81, dagr och bernard gillar detta.
  9. HakanF

    HakanF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Platta 2:
    Samsung galaxy TAB (P7500)
    8T's kamera är ju dock sämre än 8pro. En hel del som är nedbantat på 8T mot 8 pro då 8 Pro fortfarande skulle vara deras flagskepp.
     
    Ara gillar detta.
  10. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tack för alla fina svar! Får se var det slutar. Min Mate 20 Pro är helt perfekt så det är egentligen idiotiskt att byta. Men tyvärr bryr sig inte prylnörden inom oss om sådant [emoji16]
     
    Androis gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vänta på OnePlus 9 Pro. Det bör inte dröja allt för länge innan den kommer. Jag förväntar mig selfiekamera under display på den, det vill säga en ren och komplett skärm.

    Sen så förväntar jag mig en ganska kraftig uppgradering av kamerorna i allmänhet. Mest önskar jag dock en platt skärm.

    Utöver detta så förväntar jag mig lite oväntat godis, så som det brukar vara.

    Infrias förväntningarna så är det mitt nästa köp av mobil.

    Så som jag ser det så finns det ingen annan tillverkare som erbjuder lika mycket för pengarna. Vilket inkluderar en mjukvara som är otroligt snabb och ren ifrån oönskad mjukvara.
     
    snej81 gillar detta.
  12. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Frågan är vilken man väljer i dagsläget. OP8T eller 8 pro?
     
  13. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72

    Helt upp till dig vad som är viktigt och vad det är värt. På ett sätt är både Pro och 8T en kompromiss, där för min del 8T överväger från den telefonen jag bytte från (Samsung S8)

    8Pro kameran är bättre ja, men hur mycket skillnad märker du och är det värt 3-4000 kr extra? Läser du på 8Pro forumdelen ser du att även de är kritiska mot kameran att den inte kommer upp i samma klass som övriga flaggskeppen.

    8Pro har UFS 3.0 och 8T UFS 3.1.
    8Pro har något sämre batteritid och betydligt långsammare laddning.

    Även upplösningen känns för min egen del onödigt ha så hög pixeltäthet (som 8Pro) som ändå bara går ut över batteritiden som jag prioriterar högre än något jag annars har svårt att uppfatta.

    Jag fick bra pris begagnat på min 8T (5790 kr) men hade nog köpt den för helpris om jag inte lyckats hitta en säljare här.

    Den går säkert sälja för 4500-5000 kr om OnePlus 9Pro visar sig vara så svårt att stå emot. Men att köpa 8Pro för 9-10.000 kr, ändå ha sämre batteritid, laddtid och en kamera som 9Pro kommer slå skulle jag inte göra.

    Köp 8T nu, spara pengarna och sälj den om OnePlus 9 verkar vara värt det och lägg mellanskillnaden.
     
  14. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Grejen är ju bara att jag kan få 8T för 5000 och 8 pro för 6000...
     
  15. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72

    Galet bra pris. Hur tänker du då? :D
     
  16. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Vet inte. De är ju som du säger. För och nackdelar med bägge. Om ändå 8T bara haft en lite bättre kamera. Åtminstone en 3x telezoom istället för makro.. hade gjort saken lättare
     
  17. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72

    Vad för telefon har du nu?
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    8T har en platt skärm. Jag tycker att det är en stor fördel.
     
    Hazzze gillar detta.
  19. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Har en OP6 just nu, gamla reservtelefonen. Senaste året har jag haft S10, S10+, P30 pro och nu senast S20+ exynos där jag var nöjd men inte helt med batteriet
     
  20. Clion

    Clion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Läs M3 har bra tester mm