Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 28 okt 2019.

  1. Rasseman

    Rasseman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Samma här
     
  2. bezerk

    bezerk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har någon funnit något sätt att sätta pinlås eller liknade. Tänker att vid stöld eller likande kan innebära rätt stora konsekvenser. Man är ju inloggad på div
     
  3. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Du kan kanske får till det genom att skapa en begränsad profil som du inte ger tillgång till några appar. Block people from using specific apps or games - Android TV Help
     
  4. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Skapade en egen tråd för detta först innan jag insåg det redan fanns en Nvidia tråd. Sorry.
    Anyway, here goes:

    Jag har idag en förstärkare (kopplad till TV) med HDMI CEC som i sin tur har inbyggd chromecast Audio (Onkyo). När jag castart till förstärkaren så sätts TV'n inte igång, då CC Audio som bekant endast castar ljud.

    En stor baksida med "inbyggd CC audio" i Onkyo's förstärkare är att det är väldigt buggigt, mest på grund av Onkyo's firmware most likely. Jag har också en vanlig Chromecast kopplad till förstärkaren och den såklart mkt bättre att casta ljud till. Men! Problemet då är att vanlig CC såklart drar igång en "bild" vilket startar TV'n så fort jag castar musik, och det vill jag ju såklart inte.

    Jag går i planerna att skaffa en Nvidia Shield 2019, av andra orsaker, och funderar på om ni andra här som redan har enheten har för erfarenheter till att casta endast ljud till den? Jag vill undvika att den drar igång TV'n såklart, men jag gissar att det är mycket stabilare att casta till den än min inbyggda CC audio-teknik som Onkyo tillhandahåller.

    Summa summarum undrar jag helt enkelt om det går att casta till den som om den vore "CC Audio" där ingen bild ska presenteras alls, utan endast en ljudström.

    Tack på förhand,
    Vol
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Du hade kunnat stänga av att tvn startar dvs att den inte startar vid CEC startsignal. Nackdelen är att du alltid kommer behöva starta den manuellt
     
  6. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ja, det inser jag att jag kan göra - men det är ju inte en lösning på mitt problem :) Då kan jag likagärna använda det svajiga CC Audio som finns obyggd in Onkyo's receiver.

    Ska jag tolka det som att ditt svar är att det inte går att casta ljud till Shielden utan att det tillkommer bild, eller vet du inte?

    Vol
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER


    Det är ju en lösning på problemet så som du beskrev den, nämligen att tvn inte skulle starta. Däremot verkar du vilja äta kakan och ha kvar den också [emoji23] dvs både kunna ha kvar bild när du vill och samtidigt bara ljud när du vill.

    Om du har CEC igång så kommer den att starta enheterna som har CEC stöd och som lyssnar på CEC, det är så CEC "standarden" fungerar. Det finns inget sätt för enheterna kopplade till källan av CEC startsignal att veta varför startsignal skickades, dem vet bara att signalen i fråga har skickats och mottagits och där med starta dem upp.
     
    biffenl, rodak och Volatyle gillar detta.
  8. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Njea, alltså - jag håller inte riktigt med här. HDMI CEC skall ju t.ex starta min förstärkare också, när ljud skickas t.ex (vilket den gör). HDMI CEC kan ju uppenbarligen hålla reda på ljudström/bildström och starta rätt saker utifrån vad som castar.

    Det huvudsakliga problemet här är att castning av renodlad ljudström i sin tur också startar igång en bild i form av skivomslag etc, *när* du väljer att casta ljud till en bildkälla (regular CC t.ex). Med tanke på att Android TV har helt andra möjligheter i form av custom configuration är således min fråga om det går att casta Audio som Shielden kan "hantera" som Audio, antingen genom at agera precis så som en ChromeCast Audio hade agerat, eller att den genom custom config kan välja att supressa skivomslag/bilddelen i ljudcastningen.

    Det hade naturligtvis varit önskvärt att kunna styra detta redan ifrån Google Music/Youtebe Music och säga att vid castning av ljud från denna appen eller från t.ex min Google Home skall bild *inte* ingå, förutom om jag castar något som de facto är bild (säg från vanliga Youtube). Det är faktiskt rätt märkligt att den funktionen inte finns idag. Men jag tänkte ändå att just med Shield och Android TV finns ju utrymme för rätt mycket egna "hack" att det går att lösa?

    Vol
     
  9. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Nej, du kan inte välja att Casta bara ljudströmmen. Tyvärr. Även jag har tänk på det & velat haft den lösningen.

     
  10. Gullberg

    Gullberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå där!

    Jag köpte en Nvidia shield TV tube version till mitt biorum när den släpptes för att spela 4k material.
    Kollade noga på alla recensioner för att säkerställa att det skulle bli bra. Och jag måste säga, allt jag försökte spela fungerade klockrent. Förutom det viktiga..
    När jag spelar okomprimerat 4k 2160p x265 (10Bit) flyter allt på med klockren bild i ungefär 1,5h. Sen börjar det att lagga. Ibland håller det i sig i någon minut innan det flyter på igen. Ibland längre, ibland kortare beroende på film.
    Är det Ram minnet som sviker eller något i min uppsättning? Någon annan som har samma problem?
    Jag streamar via en Synology ds216 play, nya uppdaterade Gb switchar, en Marantz NR1608 och spelar upp med KODI. Jag har mixtrat med inställningar både i marantzen och i Shielden men utan någon skillnad. Jag har ingen möjlighet att köra plex i nuläget.

    Snälla hjälp mig!!
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag skulle tro att det beror på att den blir för varm. Min blir rätt varm när jag känner på den även vid vanlig användning, ditt exempel låter som att den får jobba rätt hårt. Se om du kan få den svalare på något vis?
     
    Gullberg gillar detta.
  12. Gullberg

    Gullberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska testa! Tack för tipset!
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hur var det med Duo appen, nu syns den ju som ikon också är det någon som testat koppla in en kamera till Shielden?

    Funderar på om man ska slå till på en kamera nu under BF. Jag förundras dock att webbkameror inte utvecklas på typ tio år och att man inte kan använda telefonenskamera alt. alla mötes appar inte har Cast möjlighet
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Det hack du vill ha finns ej. Investera i en extern CC audio som inte buggar som din onkyos inbyggda eller en bättre förstärkare istället för din onkyo. Marantz inbyggda CC audio buggar inte.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har det kommit en ny uppdatering.
     
    bernard gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Skulle precis testa denna och installerade apk från sidan men när jag kör igång appen så får jag inte upp valet att välja dem olika launchers...

    Immediately after start of the Stable version you will see four different launchers: Pro Main, Pro Alt, Lite Main and Lite Alt. Both Pro launchers support AFR and 60fps.

    Tittade på en 4k video och den var begränsade till 720p
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tryck på "back" när appen startar, finns en meny där man ändrar mellan pro etc
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Oceanic och bernard gillar detta.
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Intressant, ska testa :)
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag med