[Chilimobil] Tråden om Chilimobil (Tres nät)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 27 apr 2020.

  1. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    De fyra stora har inte på något sätt låtit "en massa nätoperatörer" få fäste på marknaden. Det finns enbart fyra nätoperatörer inom mobiltelefoni i Sverige; Telia, Tele2, Telenor samt Hi3G. Dessa fyra företag använder ett antal olika varumärken i sina säljorganisationer.

    Det finns några mycket små övriga aktörer; A3, Lycamobile, Chilli, Katshing, Universal Telecom, My beat plus de andra jag glömt...
    Dessa virtuella operatörer fungerar egentligen som återförsäljare av de fyra näroperatörernas tjänster.

    Vimla som du tar som exempel är ju Telenors abonnemang bara, som Telenor vanskött.
     
    katho, Droid113 och bernard gillar detta.
  2. Droid113

    Droid113 Guest

    Men Vimla opererar självständigt inom Telenor. Vimla och "Telenor" har varsin app, hemsida, personal, bank... Alltså dubbel kostnad för allt. Är det inte konstigt? "Telenor" kan ju leverera samma tjänst som Vimla.
     
  3. DronXa

    DronXa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Jag har nyss gjort en speedtest, och fått bra resultat (se bifogade bilden). Dock så har Chili meddelat under dagen att fler förbättringar och åtgärder kommer att tillämpas i morgondagen (de kanske inte är helt färdiga än??).

    Men än sålänge så har jag inte haft problem med hastigheterna, så det verkar som att de åtgärder som de har tillämpat har fungerat.
     

    Bifogade filer:

    Fixafrasse, svenix, Droid113 och 1 annan gillar detta.
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    <<återförsäljare av de fyra näroperatörernas tjänster.>>

    Varför? De kan ju sälja själva.
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Visst kan de sälja själva och gör det också.
    Inom de allra flesta områden på marknaden använder man sig ju av återförsäljare, mat, bensin, kläder, el, tv osv.
    Att ha fler distributionskanaler behöver inte vara fel.
     
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    Är du fortfarande kund hos Chili? För någon dag sen gjordes en Speedtest och Chili hade en paketförlust på 1,1% och en nedladdning på 96 Mbit/s, detta är astronomiskt jämfört med vad jag har nu. Funderar på att gå över till Chili, men det du skrev skrämde mig lite...
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 961
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En paketförlust på 1,1% är ju ”bra” i jämförare med testerna tidigare i tråden. Nu kanske det inte är ett alternativ, men kolla på abonnemangen hos Hallon? Det är ju samma nät - men direkt från 3.

    Är obegränsat viktigt har 3 obegränsade abonnemang också. Samma nät där med. Så den höga hastigheten bör du ha kvar - men utan paketförlust. :)

    Om Chili inte löser detta alltså.
     
  8. PUES

    PUES Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2020
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Note 10
    Telefon 3:
    Motorola Moto Z
    ROM:
    Lineage OS
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Lineage OS
    Ja, jag är kvar. Men är precis på väg att gå över till Tre. Får fortfarande rätt höga paketförluster, även om dessa har minskat avsevärt. Ca 14% som max nu. Däremot har jag höga Late Packets. Upp till 82%. Förhoppningsvis något som ordnas av Chili framöver, men jag väljer att hoppa av...
     
    Droid113 gillar detta.
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    "PUES" skrev i ett tidigare inlägg: <<Har även märkt att vissa telefonsamtal inte kopplar upp. Får hålla på fyra-fem gånger innan det fungerar.>>

    Alltså det är inte paketförlusten som är problemet för mig utan telefonsamtal som inte kopplar upp, det är rätt irriterande faktiskt.

    Jag fick en mindre panik när "PUES" avslutade med: <<Chili verkar ju inte svara då det tydligen är för känsligt. Man känner sig verkligen nedprioriterad i nätet. Men som sagt, man får vad man betalar för. Test av Chili avslutat. Dags att byta tillbaka till en riktig operatör!>>

    Har redan blivit bränd en gång (man blir nöjig) då jag bytte till Katshings "fake" fri surf mobilabonnemang. Varje gång man byter operatör så försvinner en del värdefulla förmåner man samlat på sig genom åren som en trogen kund hos sin tidigare operatör.

    Tur att det finns en tråd som startades av "Jokern_89" och som komiskt nog felstavat "Nytt abbobemang". Vi får hjälpas åt där med att försöka hitta ett genuint fri surf mobilabonnemang som är prisvärt.

    Tres obegränsad kostar 499, det är mycket pengar för mig. Chili har just nu ett väldigt förmånligt Årsabonnemang, men om telefonsamtalen inte kopplar upp enligt "PUES", då är det inte så förmånligt längre...

    Det vore hederligt av Chilis ledning att komma på denna tråd och förklara sig!
     
  10. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Hej alla!

    Det är bra att vi får kontinuerlig feedback direkt från kunder och olika forum.
    Det är ju där det händer på riktigt.

    Vi har en kontinuerlig dialog med vår nätleverantör om förbättringar och ni tar ju upp en del av dem här och vi har fångat upp områden till förbättring och jobbar verkligen med dem. Alla i teamet Chili/Tre är rejält engagerade i att skapa en så bra upplevelse som möjligt för alla som har skaffat ett abonnemang hos oss på Chilimobil och prioriteringen av Chili i nätet är på samma premisser som för tex Hallon som går i samma nät. Helt ärligt, vi är ju så små att vi har ju inte råd med kunder som inte får en bra upplevelse så därför är vi "på" i varendaste fråga tillsammans med Tre.

    Att vi inte svarat på någon fråga är olyckligt och det är såklart inte alls vår mening att inte ta upp delar som eventuellt inte fungerar som det ska. Tvärtom, vi kan bara bli bättre med konstruktiv kritik och input.

    När vi ändå är här i tråden kan jag droppa att vi under Q4 uppgraderar Chilimobil med både VoLTE och VoWifi (Wifi-Calling) som vi också hoppas kommer förbättra prestanda och upplevelse av våra tjänster.


    Hälsningar från oss på Chilimobil (Lejla, Emma, Vivi, Suzanne, Fredrik, Johan, Hans….)


    //Hans, medgrundare till Chilimobil i Sverige
     
    PUES, FreddeN, 6150 och 5 andra gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var mycket trevligt. Hur ser det ut med eSIM?
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kul att höra att ni vill vara aktiva här i forumet! Men det hade varit intressant om ni i ert svar hade berört frågan som är av intresse nämligen problemet med packet loss i ert nät?
     
    induktion, KTM, Droid113 och 1 annan gillar detta.
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 329
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hmmm tror inte det. Om dom var självständiga så skulle virtuella operatörer släppa ut alla funktioner kunder begär, inte WG2/Beta och filter. Intressant att Vimla har blivit forumets döda häst man slår hela tiden.
     
  14. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Tidsplaneringen för eSIM är inte helt klar. Först ut är VoLTE om en vecka (ca) och sedan Wifi-calling ytterligare någon vecka bort. Det känns dumt att skapa förväntningar som vi inte kan infria, men jag tror inte jag ljuger om jag säger Q1 som senast för eSIM. Hoppas jag inte får äta upp detta nu bara :-)
     
    agafnik, Cupcakes, Boris92 och 4 andra gillar detta.
  15. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Helt säker på att packet loss hängde ihop med de upplevda hastighetsproblem vi hade under framförallt förra helgen och början på förra veckan. Problem är åtgärdade med råge och vi får löpande feedback från kunder som upplever det som mycket bättre avseende både hastighet och packet loss.

    Nu tror jag iofs att gänget i det här forumet har bra koll på läget avseende paketförluster, men det finns ju också delar i den egna uppkopplingen hemma som man kan kika på för att undvika paketförluster.

    Om det finns användare av Chili i detta forum och som upplever problem, så tar vi mer än gärna emot den inputen. Som en notis kan nämnas att vi idag mäter packet loss övergripande på trafiken, men att vi inom en snar framtid skall kunna mäta end-to-end och då, tillsammans med kund, kunna se och jämföra hastighet, fördröjningar och packet loss på den enskilda uppkopplingen.
     
    Last edited: 17 nov 2020
    taipei, PUES, Droid113 och 2 andra gillar detta.
  16. PUES

    PUES Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2020
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Note 10
    Telefon 3:
    Motorola Moto Z
    ROM:
    Lineage OS
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Lineage OS
    Har upp till 14% packet loss hos mig, på samtliga telefoner jag testar med. Bättre än innan dock, när jag fick 17% och över :) På mitt Hallon-kontantsim får jag alltid 0%.
    Har även haft problem med telefonsamtal som inte kopplar upp och sms som inte går iväg. Ca 2 av 5 samtal som krånglat och ca 1 av 20 sms.
    Har dock bytt till Tre nu med nummerflytt på måndag. Vill inte ha krångel. Men kommer gärna tillbaka till Chili i framtiden då problemen är lösta, ni verkar ju ändå vara en hygglig operatör, sett till helheten!
     
    agafnik och (deleted user) gillar detta.
  17. Hans Carlsson Chilimobil

    Hans Carlsson Chilimobil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Note 8 Pro
    Förstår vad du skriver och har full respekt för ditt val. Grejerna måste fungera för var och en utifrån vilka förväntningar man har på sin operatör, så enkelt är det. Vi jobbar frenetiskt på att lösa all den input vi får och där vår leverans ev skiljer oss från övriga som går i samma nät. Nu vet jag var du finns :-) och jag lovar att återkomma till dig, så att vi kanske kan få förmånen att ha dig som kund igen framöver. Take care i dessa Corona-tider!
     
    Droid113, Cupcakes, bernard och 1 annan gillar detta.
  18. PUES

    PUES Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2020
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Motorola Edge 20 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Note 10
    Telefon 3:
    Motorola Moto Z
    ROM:
    Lineage OS
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Lineage OS
    Tack för ett bra svar :)
     
  19. Fixafrasse

    Fixafrasse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Katshing är inte fri surf som det står på doms hemsida. Efter 120g så stryper dom till 1mb/s upp ner. till nästa månad.
     
    Droid113 gillar detta.
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det var verkligen ett begränsat abonnemang.
     
    Droid113 gillar detta.