Allmänna tråden om kaffe och kaffebryggare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Axan, 2 sept 2018.

  1. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag gick in på köpråd för att hitta tips om surplattor, och här hamnade jag i att sträckläsa kaffebryggar-tråden :D

    Men jag har också funderat på att införskaffa mig en Moccamaster, oftast dricker jag bara kaffe på morgonen och har hittills bara "bryggt" helt manuellt, med en såndär kaffefilter hållare, med ett filter i, och sakta hälla över vatten. Men tänkte en bryggare kan ju vara praktiskt och se trevligt ut. Och när jag väl köper vill jag inte köpa nått skräp...

    Tänkte passa på att köpa en till min mor också, hon har druckit nån kanna om dagen de senaste 55 åren typ, men är väl för snål (antar jag) för att köpa en fin kaffebryggare.

    Ser att det finns oändligt med olika modeller från Moccamaster, är det nån som har koll på vad skillnaden är? Vad man bör satsa på?

    Är det bara olika färger på dom, och valet kanna, kopp eller termos? Eller mer viktiga skillnader?
     
    Hajken, Salvion och bernard gillar detta.
  2. DynamitHxrry

    DynamitHxrry Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Skulle säga att dom allra flesta är väldigt snarlika med två värmeelement (en för vattnet och en för kannan). Dock så har vissa manuella drop stop (tre lägen: stop, halv och hel) medans andra har automatiska. Om man oftast inte brygger hela kannan så skulle jag nog rekommendera manuella drop stopen då dom automatiska går lite väl snabbt igenom kaffet och går inte igenom allt kaffe lika jämt. Dock så klagar vissa på att det manuella stoppet är av dålig kvalité.
    Själv har jag CD AO varianten och är inte jättenöjd med vattenspridningen (med tanke på priset) där det mesta hamnar i mitten och skapar en stor grop om man inte kör full kanna. KB952 är ganska populär och är nog ett bra val om du vill ha en moccamaster.
     
    mr_c, Salvion och bernard gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @mr_c@mr_c
    Jag hänger med på din fråga då den är nästan ordagrant vad jag också hade tänkte fråga :)
    Kanske får vi ännu mer input?
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  5. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har testat olika tejp tex senast en klar/transparent packtejp men den höll i en vecka innan den lossnade. Kaffebryggarens "auto shut off" relä började också att försöka stänga av med ett klick var 10 sekund.

    Funderade då på något att kila fast den med, lite olika plastprylar, vill helst ha plast, har hintentills inte passat.
    Har som sagt tänkt på någon skruv men det kanske förstör kaffegryggaren.

    Kom då på att jag har svarta tränubb, små små spikar som är sylvassa, och hittade ett par i lämplig storlek.
    Testade och det funkade perfekt, syns knappt, och dessutom har kaffebryggaren slutat helt med "klickljudet" var 10 sekund, helt tyst som min min gamla kaffebryggare.

    Får se hur länge tränubben sitter kvar, det ser lovande ut, men om de lossar kommer de garanterat att hittas i fotsulan senare, därför är det en bit klar tejp över som tidigare som hindrar det.

    Funkar toppen.





    Här är lite om "ECO mode" lagen för kaffebryggare etc

    SILVIA E 2016 - Disable auto shut off

    "Yes, it is. EU regulation states that function should be available, but not that it must be implemented in such a way that the end user cannot override it.



    The new rule simply means that coffee machines on the market after January 2015 must have an energy efficient option by having an eco mode that puts the hotplate or element into standby after a certain period (see below): thereby saving on people’s electricity bills. The eco mode will be the default mode of the coffee machine but manufacturers are free to create a non time-limited option alongside the eco mode – thereby leaving choice open to the consumer.



    Like I say, stop buying it and Rancilio will have to respond by making a non eco option for the user to choose from, rather than being bloody lazy. I would never recommend letting the manufacturers shaft you by a lazy interpretation of the EU madness."
     
  6. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Fick en moccamaster i julklapp.
    Supernöjd.

    Brygger varmt (inte för varmt) gott kaffe, snygg i köket, o de håller många år.

    O framförallt går det riktigt snabbt med:)
     
    nagelsax gillar detta.
  7. nagelsax

    nagelsax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    101
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    Telefon 2:
    Essential Phone
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Det är exakt därför jag gillar den här bryggaren!
     
    tekken gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är rätt nöjd med min phillips, vad jag gilar med den är att man kan använda den som en vanlig kaffebryggare men även använda kvarn funktionen om man vill köra hela bönor. Jag har iofs inte provat kvarn funktionen ännu ska göra det vid senare tilfälle, verkar ju som att Johan & Nyström - Bättre kaffe åt folket! är bäst på hela böner utan tvekan... tänkte prova med dom.. om jag hittar nån med gratis frakt... eller så... annars tycker jag den är vädigt snygg... något jag inte gillar är att pip ljuden är allmänt osexiga... går inte heller stänga av dom så vitt jag vet.....

    Något som är bra är timer funktionen.. har du fasta tider på tex morgonen så är det ju perfekt... att kaffet är klart.

    Har läst lite mixade recensioner om att kvarnen kan gå sönder... jag är rätt övertygad om att det är pga av bristande underhåll... kvarnen behöver rengöras då och då med vitvinsvinäger..är säkert folk som aldrig gör det... och då är det inte konstigt att den brakar ihop inom något år.

    Köp Philips Grind & Brew Kaffebryggare HD7767/00 Kaffebryggare

    Köptes för runt 1200 på black friday

    [​IMG]
     
  9. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har haft den bryggaren i snart 2 år. Jag kör nästan uteslutande med bönor, brukar bara köra med pulver när man ska bjuda större sällskap. Den låter som ett tröskverk när den maler men gott kaffe blir det. Tycker framförallt att smaken blir bättre vid bryggning av mindre antal koppar (typ 3) än min tidigare bryggare.
     
    Oceanic gillar detta.
  10. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Nja, går kvarnen sönder så är det nog ändå pga bristande kvalité, inte pga bristande underhåll. Aldrig hört att man behöver rengöra en kvarn med vitvinsvinäger.

    Vi har haft vår billiga wilfa kvarn i 10 år och enda rengöring vi gjort är att köra 1dl vitt ris igenom den, kanske 2 gånger på alla dessa år. Mycket kvalité för lite pengar.
     
  12. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    pacmeyer gillar detta.
  13. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack! Smart leta upp bruksanvisningen!
     
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Då jag precis flyttat från en micro lägenhet som tillät French Press bryggare, Kvarn och lite vattenkokare så har jag nu ett kök som en flygplans hangar (nåja så känns det)
    Jag stegade in hos min kaffeleverantör sedan över 10 år och sa mer eller mindre "Ge mig en Mocca master men dessa är mina behov..."
    Då föreslog han en Severin 5761 severin cafe caprice kaffebryggare bäst i test godkänd ECBC auto-off ny modern design termoskanna i
    Det var inte för att den gör bättre kaffe men då jag är singel och dricker kaffe sakta så slipper jag att det står på värmning och blir beskt, samt att den har en enkel timer funktion, så jag kände mig vild och galen och slog till :eek:

    Köpte efter brorsans förslag Arvid Nordqvist Franskrost som provkaffe för han har en Mocca Master som gör sjukt gott kaffe.

    Det var såå gott :D<3

    Så lite dyr bryggare, inte samma klassiska design som Mocca Mastern men jag får väll byta om jag blir besviken.
     
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Har provat lite olika maskiner genom åren. Kapsel, mala kaffe själv och köra i bryggare, maskin som maler och gör allt åt en osv osv... men vi kommer alltid tillbaka till moccamaster. Den bara står där och sköter sitt jobb helt utmärkt. Just nu har vi en Jura S8 heltautomatisk maskin också som jag föredrar. Kanske mest för enkelheten och att man kan göra en espresso men frun vill alltid ha moccamaster och är man några stycken så blir det alltid den. Har en rosa (inte jag som valde) med automatiskt dropstop. Dropstopet är lite sådär tycker jag. Man får dra ut kannan väldigt sakta för att det inte ska landa en droppe på plattan. Det var någon säljare som sa att man skulle ha den kannan med ”syrasättning”? Eller något sådant. Så det går ner en pip i själv kannan som kaffet landar i. Har väldigt svårt att tro att man känner någon skillnad. Men en sådan har vi iaf :)
     
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Idag så blev det inget kaffe.
    Powerlampan lyser men ingen värme i bryggaren eller värmeelementet.
    Antar att det är reläet som gått sönder.
    Dåligt att Melitta Look 4.0 inte håller ens ett år.


    Tänkte försöka fixa den och vände på den med kaffevattnet forsande över köket, nåja efter det så kunde jag konstatera att skruvarna var några special 3 kantiga insexskruvar som jag aldrig sett förut.



    Inget kaffe då?

    Det blev till att gräva fram min gamla Melitta Look från garaget.

    Äntligen kaffe.
     
    Last edited: 26 jun 2022
    kissidor och nagelsax gillar detta.
  17. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Melitta Look 4.0

    Tri-angle

    [​IMG]
    "The TA is a type of screw drive that uses a triangle-shaped recess in the screw head. This drive can restrict access to the device internals but can readily be driven with hex keys. These screws are often found in children's toys from fast food restaurants, as well as vacuum cleaners, fan heaters, elevators, camping stoves, golf clubs, Breville kettles and Master Locks, among others, Sizes include TA14, TA18, TA20, TA23 and TA27.[74] Note that the sides of the triangle are straight, which differs from Tri-point-3 fasteners."

    List of screw drives - Wikipedia

    Provade med skruvmejlar men det gick inte alls, skall se om jag har någon insexnyckel som passar.

    Det får blir ett projekt senare.

    Tror inte det går att få tag på någon ny Melitta Look 4.0 på garanti då det verkar ha utgått helt, har inte hittat någon när jag googlat för att köpa en reserv kaffebryggare då jag gillar den.

    Men om den inte ens håller ett år så kan det kvitta.

    Kan man "fixa" den själv borde den hålla mycket längre.
     
  18. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Kontakta Melitta direkt och hör vad de säger. Kanske de har utbytes av samma modell om du fortfarande har garanti som gäller.
     
    nexus^6 gillar detta.
  19. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det vara en bra idé och kanske får en ny eller liknade.
     
  20. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Fan, köpte ju en Look Timer för kanske 3 mån sen så det är väl bara börja räkna ner då :/...
     
    nexus^6 gillar detta.