Vilken smartwatch?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Davil, 25 nov 2020.

  1. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hej!

    Jag är sugen på att köpa mig en smartwatch men skulle behöva köpråd!

    Jag har noll koll på vilka som gäller idag.

    Jag känner nog inte för att köpa nya Samsungs klockan för över 4000 så något lägre pris helst.

    Funderar på tex Huawei watch gt 2?
    Eller Samsung galaxy active 2

    Vad mer kan Samsung galaxy watch 3 mer göra jämfört med de billigare förutom att den är kraftfullare i hårdvara?

    Mvh David
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad vill du ha ut av din smartklocka?
     
  3. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Tycker det finns Tre klasser,
    Träningsklockor dedikerade för träning med bra GPS och bonusar som nfc-betalning och musik ibland.
    Kraftfulla Samsung eller Android Wear med appar och allt möjligt, GPS och O2 sensor.
    Enklare typ stegräknare / pulsmätare med display. Visar klocka med status och notifikationer.

    Nu köpte jag ett Mi band 5 av tredje sorten, mer än en veckas batteritid och bra mätning av träning med export till strava (så länge du startar aktiviteten i telefonen som agerar gps)

    Huawei watch är en snyggare stegräknare med skillnaden att du inte kan exportera data eller koppla den till något annat än deras app.

    Av de mer avancerade lockar kanske att kunna lämna telefonen hemma ibland, men jag har inte hört om någon som levererar lika bra tracking och då är risken att det inte blir något alls om du inte laddat klockan senaste dygnet.

    Träningsklockor verkar fungera och leverera då de kan sin nisch men de är dyrare.

    Undersökte Huawei en del men kom fram till att det inte var värt huvudvärken - men i framtiden kommer jag titta närmre på snyggare Amazifit som är samma tillverkare som Mi band och även Xiaomi har en 'klocka' på gång med rund urtavla. Men i princip är det ju designade varianter av samma typ som mi band.
     
    Davil gillar detta.
  4. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tele2 tar ca 2k för Galaxy Watch om du kör avbetalning: Samsung Galaxy Watch
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Håller också på och kollar på detta. När det gäller Samsung så har alla Galaxy Watch samma SoC och prestanda sen den första som kom 2018. Watch 3 har mer minne om man tänkt köra offline-musik o.s.v. Det som var nytt med Active2/Watch3 (fattar det som att det är samma) är ECG och fall-sensor, men tror inte dessa aktiverats i Europa än och oklart om det kommer göras. Annars är det nog mest storlek och utseende som är olika mellan olika generationer. Sen får man såklart fundera på om man ofta kommer ha klockan utan telefon i närheten och därför vill lägga på typ en tusing för LTE + abb.
    Active2 Aluminium finns till bra pris hos Amazon, 40 mm LTE och 44 mm BT finns båda för 2192 kr, dock är jag osäker på om Samsung Pay kommer funka på dessa i Sverige?

    https://www.amazon.se/SAMSUNG-SM-R8...1&keywords=active2&qid=1606304388&sr=8-6&th=1
    https://www.amazon.se/SAMSUNG-SM-R8...1&keywords=active2&qid=1606304388&sr=8-6&th=1

    Huaweis klockor är inte så smarta då man inte kan installera nya appar o.s.v, men om de duger i utförande så verkar GT 2e vara ett fynd, då den har samma funktioner som GT 2 som är dyrare:
    https://www.elgiganten.se/product/w...1/huawei-watch-gt2e-smartwatch-graphite-black
     
    Davil gillar detta.
  6. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag fick också huvudvärk så jag köpte båda klockorna för att testa, tog active 2 44mm LTE just för Samsung pay.

    Tydligen måste man trixa med dator och grejer för att Samsung pay ens ska funka på Bluetooth versionen (?) nån annan som har bättre koll får rätta mig ifall jag har fel.

    Har bara hunnit testa en kväll men här är mina tidiga slutsatser,

    GT2 ser per classy ut och känns skönare. Den är lättare och systemet är ganska lätt, klockan har riktigt bra högtalare faktiskt, blev förvånad när jag provade musik appen. Gillar känslan och utseendet mer på den.

    Active 2 ser lite mer stealth ut, köpte den svarta modellen då stainless steel kostade för mkt. Lätt att koppla till Samsung lur, ska givetvis funka på andra enheter med. Det positiva är att det finns app store för hämta appar, gillar Samsung pay och den här gesten man kan göra för att navigera, man roterar typ runt kanten av klockan.

    Jag kan göra mer än bara se notiser, kan liksom välja att skicka emoji, förvalda texter, skriva själv (vilket inte är värt på en klocka), försöker få att jag kan prata till klockan så att den textar det jag säger istället, har inte riktigt fått till det än.

    Men just nu är det obestämt för mig, antingen tänker jag i mitt huvud att jag har en cool klocka som kan göra lite mer än en vanlig klocka som också har 2 veckors batteritid.

    Eller så har jag en liten mer stealthklocka som inte sticker ut, kan göra mera saker, även betala med klockan men 2-3 dagars batteritid som max.

    Frågar mig själv, vad vill jag få ut av klockan egentligen? Kanske räcker notiser, alla träningar, ha koll på hälsan osv i slutändan?

    Vi får se, kan återkomma med resultat senare.
     
    Davil och F-Forward gillar detta.
  7. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Gt2 har högtalare och mikrofon, gt2e saknar det vilket kan vara bra att veta.
     
    Baggen, ASR, Davil och 1 annan gillar detta.
  8. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tack så mycket för alla bra svar!

    Jag vet ärligt talat inte varför jag vill ha en smartwatch, jag bara vill [emoji16].

    Jag är världsmästare på att tappa och spräcka skärm på telefoner i mitt jobb som elektriker så jag har en förhoppning om att slippa ta upp telefonen så ofta om jag har en smartwatch på armen.

    Att kunna beta med Samsung pay vore nice också. Så det lutar åt att det blir en Samsung klocka nu faktiskt.

    Mvh David
     
  9. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Davil gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Min smartklocka har basala funktioner och det passar mig perfekt, jag får den information som jag tycker är meningsfullt att få till en klocka och inget mer. Batteritiden är på närmare en månad och den har safirglas, så den är näst intill omöjlig att repa.

    Withings' new Steel HR Sapphire Signature comes in three colors
     
    Last edited: 26 nov 2020
    Davil gillar detta.
  11. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Denna ser ju intressant ut!

    Fungerar någon betaltjänst med klockan?
    Samsung eller Google pay.
     
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Google Pay fungerar på andra marknader. Inte i Sverige
     
    Davil gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay fungerar i Sverige.
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Faktist så fungerar dom alla i Sverige inklusive Google Pay, däremot krävs lite jobb för få Google Pay fungera då du behöver en app installerad på den samt en Proxy öppen för hålla Google Pay appen aktiv.

    Samt vissa banker har även stöd för Fidesmo Pay

    Mitt swedbank kort är igång på Google Pay på min Ticwatch Pro 3 GPS, gick fint lägga in kortet sedan stod det appen är inte tillgänglig i min region sedan fixa jag bara proxy och appen och det fungerar utmärkt.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, visst kan man följa guiden på XDA, men de flesta föredrar nog att det fungerar "out of the box".
     
    AxxT, skythread och freephille gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så klart är det ju så :)

    Fast det är ju också inte så svårt fixa ADB sedan

    adb connect ip-till-klockan:5555
    adb push apkfilen.apk / sdcard/
    adb -e install apkfilen.apk vänta på den blir installerad på klockan
    adb disconnect ip-till-klockan:5555


    Skulle nog rekommendera Ticwatch Pro 3

    Varför?
    Wear OS är bäst av dom alla på hantera notifikationer finns ingen som kan göra det bättre. Däremot är Wear OS värdelös när det kommer till Fitness bland annat, och statestik över hälsa som heart rate, pulse, sleep, men Ticwatch har utveckla egna appar för dessa som gör det extremt nice.

    De enda negativa jag kan hitta i Wear OS på Ticwatch är väl fortfarande inte Google Pay out of box men går lösa.
    Och Ticwatch har tagit saken i egna händer och lösa det problem Wear OS har i sig själv.

    Så jag får bra kontroll med hjälp av Ticwatch egna appar samtidigt som man får ta del av Wear OS notfikationshanterning.

    Ticwatch Pro 3 GPS var faktist min första Wear OS klocka jag någonsin köpt, bruka gå på Apple och Samsung alltid tidigare.
    Men självklart hade jag hellre sätt att Google löst problemen i Wear OS så inte tillverkarna av klockorna i Wear OS behöver fixa där Google totalt misslyckas.

    Men å andra sidan kan det va bra ha hälso appar som inte är syncad med Google Fitness överhuvudtaget om man är orolig över att den läcks ut.

    Google Fitness har jag mest som en hubb för import / export data till övriga hälsoappar.
     
    Last edited: 27 nov 2020
    Davil, freephille och bernard gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle nog aldrig köra med en wear os med chip på 3100.
    Wear os börja bli något med tack för 4100 chipet.

    Det ger typ 3 dagar, 45 dagar i essiental mode, 3100 klarar aldrig den nivån, man vill ju inte behöva springa ladda klockan varje dag, men det så klart beror på vad man ställer för krav.
     
    freephille gillar detta.
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag kör en Garmin, mycket för att den är rund och har fantastisk batteritid (ca 20 dygn). Använder den endast till notifieringar, steg, sömn osv. Fungerar kanonbra, snabb med notifieringar och alla jag använder fungerar.
    Tips kan ju vara att titta på youtube videos för att få en känsla vad man letar efter. Har haft ett gäng olika klockor men verkligen fastnat för Garmin nu, blir galen av att behöva ladda 1-2 dygn.
     
    Puttesson, Davil och freephille gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det beror ju på vilken summa man är villig att betala. I den prisklassen så tror jag att den är svårslagen.
     
    Davil och freephille gillar detta.