Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag provade att beställa fem prylar första dagen amazon.se öppnade portarna. De två som skickades från England (eller snarare: skulle ha skickats) kom så långt att posten fick förhandsinformation om försändelsen, mer än så blev det inte. En artikel från Tyskland kom fram om än några dagar för sent och två som skickades från Kina kom fram inom den utfästa tiden. Men den ena av dessa var så uselt förpackad att den anlände i tusen bitar).

    Lägg till detta en totalförvirrad kundtjänst och summan blir att jag håller mig borta från amazon.se i fortsättningen.
     
    nexus^6 gillar detta.
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Min gran ser ut att komma idag. Hörde av mig till säljaren igår om ett tracking ID och precis som @bernard@bernard sa kan man söka på avsändarens referens hos Schenker så hittar man det.
     
    bernard gillar detta.
  3. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Coolt att ni lyckats få tag i svensktillverkade, eller på sin höjd EU-tillverkade LED-lampor och diskmaskiner när resten av svenskarna och européerna får nöja sig med lågprisprodukter med skiftande kvalitet från Asien. Främst Kina som står för över 90% av all hemelektronik som säljs i svenska butiker liksom övriga EU.

    Men visst vore det roligt om det började tillverkas svensk hemelektronik där även komponenterna vore svensktillverkade. :D

    Jag är på G att köpa en surfplatta 10,1" av märket Samsung till syrrans lilla grabb. Hans morsa har tipsat om Samsung Galaxy SM-T510. Gjorde en slagning på Prisjakt och fann 3 butiker som låg under 1.500 kronor nämligen bl a Komplett.se och Elgiganten.
    Gjorde sedan en slagning på Amazon.SE och där var lägsta priset en tusenlapp högre nämligen lite drygt 2.500 kronor. Så jag får väl applådera Amazon.SE för att ha de högsta priserna i vart fall... när det gäller en slagning på en Galaxy SM-T510. :(
     
    DanielÖ gillar detta.
  4. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Att komponenterna tillverkas i Kina oberoende på var man handlar är det nog ingen som tvivlar på. Däremot finns det absolut en risk att köpa elektronik från både Ebay, Wish och Amazon om produkterna säljs och skeppas utifrån EU. Se länkar nedan för källa.

    Elsäkerhetsverket varnar: Stora risker att köpa laddare från vissa e-handelssajter | Elsäkerhetsverket

    Köp – på egen risk! | Elsäkerhetsverket
     
    Buzz gillar detta.
  5. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Blir nog inge mer stor beställning från amazon.
    Beställde en massa saker, valde hemleverans.
    Ordern är nu uppdelad i 10 olika leveranser som kommer att leverera till 3st olika utlämningsställen.

    Har också 2 leveranser på gång som skulle kommit i måndags men som nu är oklara.

    Bra tryck förmodligen.
    /Rob
     
    Droid_269 gillar detta.
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Hm jag beställde 5st i en o samma order och det står inget om att inte alla 5 skulle vara skickade.
     
  7. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Beställde du allt från samma säljare?
     
  8. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    En del ja, och allt fanns i lager.
    Självklart blir det olika paket då det är olika säljare men verkar ha blivit en massa kollin fast samma säljare på en del grejor.
    Tex beställde 2st sensorer från samma säljare vid samma tillfälle men det blev 2 olika kollin.
    Försöker förstå logiken.

    /Rob
     
  9. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Tror inte det finns nån logik riktigt, troligtvis sampackar en del säljare inte.
    Har fått liknande från Aliexpress från samma säljare.
     
    robber gillar detta.
  10. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ingen tvivlar på att större delen av innehållet (om inte hela) i modern hemelektronik kommer från Kina på ett eller annat sätt. Däremot tror jag att de flesta resonerar som så att det finns större incitament för ett europeiskt företag att konstruera och tillverka sina produkter i enlighet med europeiska direktiv, t.ex. CE-märkning, än för ett kinesiskt. Det finns inget som hindrar Xingxong Trading i Shanghai att CE-märka sina prylar men har de tillräcklig kunskap om kraven som de skall uppfylla? Det är ju tämligen riskfritt för dem att göra det oavsett kunskapsnivå till skillnad från europeiska företag som kan åka på saftiga skadestånd om det visar sig att produkterna inte är säkra.

    Därav reglerna att det är "den som sätter en vara till marknaden", dvs importerar den till EU, som skall se till att den uppfyller kraven och är CE-märkt eftersom det är detta företag som blir skadeståndsskyldigt om det visar sig inte vara så.
     
    Android007 gillar detta.
  11. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Ja logiken är väl att det inte är någon logik då.

    /rob
     
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det finns en märkning som finns i kina som ser väldigt likt ut CE märkningen.
    How To Distinguish A Real CE Mark From A Fake Chinese Export Mark
     
  13. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag ifrågasätter inte på något sätt att bränder i våra hem har ökat iom att vi använder mer elektronik från Asien idag. Tvärt emot! Detta skrev jag och upplyste om redan i slutet av 1990-talet när olika diskussionsforum blev tillgängliga på internet. Det är bara beklagligt att vi har mer och mer elektronik omkring oss. I synnerhet elektronik som många gånger drivs av litiumjonbatterier. Litiumjonbatterier som har en viss risk att bli överhettade. Just litiumjonbatterier var väl orsaken att fraktflygplanet mellan två asiatiska länder för något år sedan störtade i Indiska Oceanen och spårlöst försvann. Och flera biltillverkare av elbilar har väl haft problem med att just litiumjonbatterierna blir överhettade.

    Själv har jag haft tur. Det enda negativa är att en av mina LED-lampor (en stark 30W/150W) lampa har benägenheten att "flimra" något men det är inget som stör. Den har för övrigt funkat i drygt 10 år så för övrigt inte problem.
     
  14. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Först å främst så spelar det roll om sakerna skickas av Amazon eller ej. Om de inte skickas av Amazon så är det ju säljaren själv som väljer hur det skickas, och i många av dessa fall är det dropshipping från Kina (eventuellt med mellanlager i europa) som gäller, och då skickas nästan alla saker i enskilda paket.
    Om det är Amazon som skickar så får man tänka på att de har ca 100 lager i Europa, och dina varor kan vara utspridda på dessa. Just nu så verkar Amazon prioritera att sakerna ska komma fram fort istället för att först samla ihop dem på ett lager. Om du då beställt två ex av samma sak kan det faktiskt vara så att dessa två olika finns i två lager också. Om det är så att du betalat extra för hemleverans och sakerna skickas av Amazon så skulle jag klaga hos dem, för så ska det såklart inte vara.
     
    robber gillar detta.
  15. agitax

    agitax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ny bild på granen färdigmonterad
     

    Bifogade filer:

  16. Droid_269

    Droid_269 Guest

    [emoji106][emoji106] 6st beställda, allt för fri frakt ;)
     
    CaptainC gillar detta.
  17. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    38€ på amazon.de
     
    Droid_269 gillar detta.
  18. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Nu har ett kollinummer på min lilla bavariska premiumgran dykt upp hos Amazon och det verkar enligt Schenker som den precis kommit till mitt utlämningsställe.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  19. JonasW

    JonasW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2020
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    53
    Bavariska granen hos mig, sjukt nöjd!
     

    Bifogade filer:

    DroidJunkie, bernard, Android007 och 1 annan gillar detta.
  20. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske, men har sett att när man betygsätter produkter så står en del som namn och en del som Amazon customer, går det att ändra?