Svensk varuhandel, bra eller dålig?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av geobjork, 27 nov 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har lust att komma med lite åsikter om att handla i Sverige vs utlandet.
    OBS!! Det här är inte politiska åsikter alls! Enbart åf kund performance!

    Har själv tre favorit återförsäljare, Inet, NetOnNet och Elgiganten. Självklart finns det andra mycket bra butiker, dock är det begränsad vad man som privatkund räcker att kolla.
    Sen har jag två lågpris märken i Svensk styrning, jag är rätt så nöjd med. Andersson, NetOnNet, och Deltaco, olika åf. Min erfarenhet med dom är att det gamla negative uttrycket "man får vad man betalar för", är inte helt med i dagens teknikvärld.

    De nämda tre har jag handlat med under några år nu, och har inte ett klagomål att komma med på någon av dom, vare sig leverans, garantibehandling, pris eller kundtjänst. Så nöjd att jag skulle ha svårt att handla från någon annan, även om en stor ny aktör på svenska marknaden, Amazon, är mycket konkurrenskrafig på pris och sortiment. Har handlat lite från China för några år sedan, mycket bra pris och sortiment, dock tycker jag det är lite bökigt.

    Är interesserad av vad ni på Swdroid tycker om det att handla teknikprylar. Handla i Sverige eller varsomhelst? (Återigen, inte av politska argument).
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Elgiganten har jag aldrig gillat förutom när de var nya i Göteborg. Känns alldeles för sunkigt och det har för mig varit ganska omöjligt att få hjälp i butik, då pratar vi om flera butiker både i Göteborg och Stockholm.

    Med det sagt så handlar jag fortfarande där, köpte vitvaror nu under BF. Men Elgiganten och CDON har jag börjat avsky när det gäller hemsidan, de försöker sig på att göra som Amazon, att sälja andras prylar.

    Amazon ligger också långt nere i rankingen hos mig, maka till sämre/svår-navigerande hemsida får man leta efter. Tar också typ 5 knapptryck av "är du säker", "ångrar du dig?" "Du ångrar inte dig?"-frågor för att säga upp sitt prime-medlemskap. Vill inte bli påprackad massa skit när jag redan vet vad jag vill ha. Krimskrams och merförsäljning undanbedes.

    Tacka vet jag Webhallen och Inet om man kan handla i butik eller online för den delen.
     
    geobjork gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle vilja lägga till Netonnet, men det är dessa tre jag främst håller mig till också. Kanske mest netonnet då de är så generösa med returer att man vet att det inte blir någon diskussion om ett köp inte fungerar som tänkt eller inte håller måttet, även om man köpt över disk.

    Edit: Kjell & Co är rätt bra också om man illa kvickt behöver något, då de även låter en lämna varor utan problem.


    Elgiganten är jag inte så nöjd med, särskilt sedan de i nära tid vägrade en retur av en telefon jag köpt, trots att jag var mycket noga med att understryka att den var köpt på nätet. Jag ogillar att behöva påtala lagen om distansavtal - skall inte behövas. Säljarna känner ju mycket väl till den; det är förmodligen det första man lär sig, så det framstår som i mina ögon oärligt att hänvisa till villkoren som gäller för köp över disk när kund påtalat att det var ett nätköp och sträcker fram ett kvitto som tydligt visar det. Nu är ju "en gång ingen gång", men det samlade intrycket är inte särskilt positivt från min sida.
     
    Last edited: 27 nov 2020
    nDre, Zooklubba och geobjork gillar detta.
  4. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Handlar uteslutande bara på nätet, så jag lägger inte någon stor vikt vid varifrån sakerna skickas ifrån eftersom det i regel ändå tillverkas utanför Sverige. Inet och Webhallen är bra och pålitliga, men sällan billigast. Sämst erfarenhet har jag av CDON och Elgiganten; då de som regel alltid mosade samlarutgåvor av spel som jag köpte fysiskt förr. Deras kundtjänst var också dålig och otrevlig. Elgigantens fysiska butiker sätter jag inte min fot i fler gånger.

    Amazon har jag enbart positiva erfarenheter av än så länge, då jag handlar både från Japan och Tyskland. Svårt att slå både utbud och pris.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har en historia om Elgiganten där jag får häva köpet efter dem har haft telefonen på reparation 3 gånger (samma fel tre gånger) Jag vet att jag kan få pengarna tillbaka men i slutändan får jag bara presentkort eftersom deras säljare vet mer än lagen...

    Det är snack om 12 år sedan men en telefon skulle jag aldrig köpa där. Det minnet finns färskt i bakhuvudet.
     
    Last edited: 28 nov 2020
    Clearminded och nDre gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    För drygt två år sen köpte jag en laptop på Mediamarkt och blev positivt förvånad över det väldigt positiva bemötandet, säljaren lyssnade verkligen på mig och kom med bra informativa svar utan att försöka pracka på mig något som jag inte var intresserad av.

    När det blev problem med datorn (den vägrade starta) så var jag iväg igen till samma butik och de löste problemet på några timmar utan det minsta tjafs.
     
    bernard gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag tycker svenska butiker håller bra klass! Handlar dock en del prylar på Amazon.de också, typ laddare och kablar från Anker osv. Men mina favoriter i Sverige är nog:

    -Webhallen
    -Inet
    -Netonnet
    -Komplett

    Även Power har funkat bra!

    Elgiganten är ok, men dom skickar med Bring som jag absolut inte gillar.

    CDON är världens sämsta butik pga kundservicen.
     
    geobjork och bernard gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inget emot varken Elgiganten, Inet, Netonnet Webhallen. Däremot hatar jag mitt ombud för DHL/Bring/Schenker
     
  9. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Inet, NoN, Komplett. Inget annat. fElgiganten hatar jag ärlig talat. Webbhallen njaaa deras returpolicy är inte den bästa.
     
    allerkrans92 och geobjork gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är det som är fel där då?
     
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    NetOnNet har nästan varit lite väl schyssta mot mig när det kommer till returer.
    Köpte en AC för några somrar sen när jag och min sambo bodde i vår lilla studentlägenhet som blev helt sjukt varm under sommaren. Efter två månader fick vi av en ren slump ett riktigt bra hyreskontrakt där en AC inte behövdes alls. Då kändes den helt överflödig och vi hade ingen användning för den så vi tänkte att vi skulle försöka lämna tillbaka den.

    Den 5000 kr dyra AC:n hade använts dagligen under de två månaderna vi hade den hemma. Förväntade mig ett rejält avdrag i återbetalningen eller att den inte skulle tas emot alls. Till vår stora förvåning mottogs AC:n utan att de ens öppnade förpackningen och vi fick tillbaka hela summan utan några problem.

    Jag menar självklart inte att man ska försöka exploatera deras generositet utan att man däremot ska uppskatta att de är kundvänliga.
     
    geobjork gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet med svensk handel är att dom alla har i princip samma produkter inom samma kategorier så avsaknad av utbud och köpa är väldigt litet jämfört mot andra länder, de enda som i princip skiljer är villkoren och priser emellan varandra, därför är jag så välkommande för Amazon, och hade gärna önskad fler typer av utländska företag att etablera sig i Sverige så utbudet kan öka, hade nog inte tackad nej till Walmart heller.

    Gå in på Elgiganten eller gå in på Mediamarket kolla på produkter så känns det som typ samma butik, och så är det i princip med alla butiker egentligen borde de kunna göra slå ihop alla företagen i ett märke, man skulle knappt se någon skillnad.
     
  13. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Handlar som första val av NetOnNet, just som tidigare skrivet pg.a. de generösa köpvillkoren.
    Att kunna hålla i och känna på en mobil, för att sedan kunna returnera om den inte höll förväntningarna, det är oslagbart. I alla fall för oss som bor en dagsresa från närmaste stor-elhelhandel.
    Men tyvärr så har NoN ofta ett rätt litet utbud, och sällan ett superklipp
     
    bernard gillar detta.
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vill du ha bredare utbud har du tex Fyndiq som inte känns lika galet som Ali/wish/banggood/DX men nog kan jag förstå din poäng. Men de sistnämnda (inklusive Amazon) är verkligen vilda västern om man ska hitta en ordentlig produkt. Tror säkert jag har av misstag köpt flera falska/kopierade produkter från Kina.

    Att vänta x dagar för att få produkten, fy. +1 på Kjell & Co för man kan få produkten över disk om det krisar.

    Med förtydligande att jag har beställningar jag väntar på från Aliexpress, det gäller bara att veta exakt vad man vill ha. Imho är vare sig Ali/dx/bg/Amazon nice för att få inspiration.

    Webhallen lät mig returnera 2 år gammalt ddr3-minne (2 pack varav den ena stickan var död) och jag fick tillbaka pengarna direkt (över disk). Summan var kring 800 kr men det är service. Ingen ifrågasatt att jag själv testat stickorna i flera maskiner, vem vet - om den inte hade varit trasig kanske någon hade hört av sig.

    NoN får jag också ge hatten av till, trots att jag har liknande dåliga erfarenheter med SIBA som med Elgiganten, men de ligger under Webhallen och Inet. Kjell är uppe bland Webhallen och Inet men de har helt andra produkter för mig.

    Edit: mina 3 senaste telefoner är köpta från ett annat land så jag har inte haft något behov att lämna tillbaka saker men tror definitivt NoN är nice med det.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    För mig har det blivit mycket Elgiganten. De har ofta haft bäst Black Friday deals på Sony Xperia.
    Inet är bra också. Särskilt på trådlösa routrar har de haft bra priser.

    För småprylar typ mobilskal, laddare etc..Där sätter jag Fyndiq högt.

    Amazon Sverige tror jag får växa till sig lite. Men så småningom blir den nog bra.
     
    geobjork gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Amazon har man väl en viss facit av vad som händer på de marknader de är representerad... Pga deras otroliga sortiment, till mycket konkurrenskraftiga priser, vill en stor del av existerande aktörer blir utraderade då det skall en solid ekonomisk ryggrad till att klara stå imot.
    Personligen har jag en viss fruktan att några av de som redan finns på svenska marknaden, och man är nöjd med skall försvinna. Huvudorsaken till mitt "bekymmer" är att jag är stor supporter av enkelheten att handla med dessa, nästan som med närbutiken förr i tiden. Man lär sig vad de har för policy, och vilka man känner sig komfortabel att handla med.
    Dock har Amazon ett urval som lätt övergår alla redan etablerade butiker tillsammans, så det kan bli svårt att hålla sig undan.
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo visst. Men samtidigt har de inte Prime medlemskapet som i USA med supersnabba frakter och andra förmåner utan de förlitar sig på PostNord som många andra.
    Fast nog påverkar de säkert butiker på marginalen. Tror Teknikmagasinet kan ligga illa till.

    De får nya ägare igen på en kort tid:
    Matera blir ny ägare av Teknikmagasinet (di.se)
     
    Last edited: 28 nov 2020
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Postorder i Sverige eller utomlands spelar väl ingen större roll egentligen. Utom på en punkt kanske: elprylar som usb-laddare, luftkonditionering eller vad som helst med sladd till eluttag. Där förkommer så mycket farligt fusk så jag tänker att det är lite säkrare att köpa i Sverige eller åtminstone inom Europa.
     
    Johnh3 gillar detta.
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja produkt säkerheten var en av orsakerna till min fråga. Mindre risk för fake CE-märkning, med t ex branfarliga ladare etc. Sen tänkte jag på kundsupport, garanti och det att ha ett telfon nummer att ringa ifall ifall... Jag personligen är, och har i alla år varit, rätt så imponerat av svensk affärsmoral hos seriösa företag, (och jag är Norrbagge!o_O). Totalt sett, säkerhet och bekvämlighet.
    När det gäller frakt, utan tvivel är den enklare från Borås eller Göteborg än från Tyskland eller Frankrike, för inte att tala om från China. Eller från någon man inte riktigt vet vem är...!
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I dag upptäckte jag (för mig) något nytt...! Är på sök efter en liten pennlampa, och på Elgiganten fanns många olika ficklampor, dock med undertexten "Säljs och levereras av: Teknikproffset". Vid en närmare titt så säljer tydligen Elgiganten en hel del olika via ett antal olika leverantörer.
    Vid Googlesök hittar jag ingen relation mellan Elgiganten och Teknikproffset.

    Är det här en ny affärsstrategi som Elgiganten har börjat med? Eller är det bara jag som är lite på efterkälken i dagens "Business World"?