Vilken smartwatch?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Davil, 25 nov 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men då är det nog bättre och gå på något helt annat OS och lägre summa än hålla sig till Wear os, då tar man nog hellre lite sämre notfikationshanterning :D
     
  2. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Mycket intressant!
    Tack för din utförliga information!
    Jag blev riktigt sugen samtidigt lite skrämd av denna recension :
    Test: Mobvoi Ticwatch Pro 3 GPS – Ambitiös Google-klocka

    Där de menar att den är seg och laggigt gränssnitt.

    Men att det går att få igång på Google pay är riktigt fint!
    Fungerar Google pay med denna klockan på samma sätt som Samsung pay? Dvs på alla kortterminaler med anknytning mot mastercard?
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kört min Ticwatch Pro 3 GPS länge, den är inte alls seg i prestanda när den har startad upp, har dock pinkod på min klocka som aktiveras så fort man tar av sig klockan för laddning samt drar ut laddningen och sätter fast den på armen igen, vid uppstarten så kan det va någon sekund laddtid, men när den liks är igång så flyter den faktiskt på rätt smidigt.

    Du kan se rätt hur smdiig den är på skärmen med den här videon.
     
    Davil gillar detta.
  4. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tackar!
    Det ser riktigt smooth ut ju [emoji4].
    Fasen. Det blir nog en sådan!
    Jag ska sova på saken och undersöka lite mer angående google pay imorgon.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    För Google Pay från otillgänliga marknader så finns APK här den senaste.
    Releases · Jolanrensen/PermanentProxy-for-WearOS · GitHub
     
    Davil gillar detta.
  6. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Har bestämt mig. Det blir ett köp [emoji4].
    Hittade den på computersalg.se för 2688kr som billigast.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det va rätt billigt faktiskt gav 3.354:- något på Amazon.se sedan fick jag rabatt i efterhands köp av Mobvoi på 445:- Skickade tillbaka Ticwatch Pro 2020 kostade 195:- då betalade det igen 195:- sedan fick man återkomsrabatt så fick totalt 445:- då man hade köpt en annan produkt av dem också.

    De ger rabatten via mobvoi.com också 5 eller 10% vid återkommande köp, så vid slutet gav man runt 3.100:- sedan verka mobvoi vara rätt nice när det kommer till garantier läst folk med olika ticwatch klockor där de råka ha sönder skärmen fått dem bytt även utanför garantier tiden.

    Det jag gillar med Ticwatch också är dubbel skärmar, sedan med snappdragon 4100 är inne på 3 dagen nu med den mest energi krävande skärmen på under dessa dagar och mitt batteri nivå är på 28% just nu, har aldrig testad den andra skärmen på som ska ge upp till 45 dagar, haft den på under 1 hel arbetsdag på 8 timmar för testa så hade jag inte ens tappad 1% i strömmen.
     
  8. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Kan bara hålla med på Garmin-spåret.... Kör en fẽnix 5s plus sedan någon månad tillbaka. Trevligt att bara behöva ladda var 6 -7 dag jämfört med AW som behöver varje dygn....
    Enda som jag saknar mot AW är att kunna svara på mess i klockan, men det är ju Apple som begränsar/hindrar inte Garmin.

    Sedan är det plus för mig som hoppar mellan iOS och Android, då den funkar till båda....
     
    Fredriks och raskigula gillar detta.
  9. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Läste att Wear OS inte synkar DND-läge från telefonen till klockan, utan man måste trixa till det själv med diverse appar osv. Det är en funktion som är en självklarhet för mig när det gäller smartwatches i och med att de är en förlängning av telefonen.

    Hur är det egentligen på Ticwatch Pro 3? Om du slår på DND på telefonen, t.ex. för att du är på ett möte, går klockan också in i DND-läge då? Kommer den sedan ur DND när telefonen längre inte är det?
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    DND blockerar ju i telefonen ta emot grejer från första början så hur ska de kunna skicka det vidare till klockan om det inte ens tas emot i telefonen från första början?

    Däremot kan du ju sätta upp regler för DND i telefonen, typ blockera samtal ta emot meddelanden, vilka appar som har rättigheter och försätta ta emot meddelanden, vilka kontakter som har rätt och ringa in till dig när DND är påslagen.

    Som med mig när jag sitter i möte på jobbet så har jag DND på blockerar samtal men tillåter meddelanden från alla meddelande appar, därför det låter inte har ljudet av på telefonen, men har vibrationer på Ticwatch Pro 3, så är det någon som försöker ringa och lämna meddelande att det har försökt nå dig så får jag ju upp det i notifikationen på klockan.

    Du skulle också kunna sätta DND så telefonen blir bara ljudlöst sedan DND på ticwatch pro 3 också som ljudlöst så får du ju allt på klockan ändå.
     
    Last edited: 28 nov 2020
  11. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Och om du har på dig klockan när du sover blir du också väckt av vibrationerna från samma appar. Det är lite av poängen med DND för mig - do not disturb, dvs. ge fan i att vibrera eller visa mig skit för jag gör något viktigare just nu. För det användningsområdet du beskrev med möten räcker det med att bara stänga av ljudet, det blir ju samma sak. DND-läget bör vara reserverat till just att inte vilja bli störd - alls.

    Men till din första fråga: fråga min Garmin Vivoactive 4. Den tar glatt emot notifikationer och väcker mig på natten om jag inte har på dess egen variant av DND, men den synkar absolut inte med telefonen. Jag har den på ett schema mellan 22 och 06, men somnar jag innan 22 och någon skriver på messenger, vibrerar det på armen. Jag har alltid på DND på telefonen innan jag lägger mig.

    Min Galaxy Watch som jag sålde ett tag sen, fick till dessa grejer perfekt. Den härmade telefonen så att säga och var en väldigt intuitiv förlängning av den. Satt jag på möten med DND på gick den också på DND. Lika så på natten. Blev aldrig väckt av misstag.
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Inte direkt går ju snabbt fixa DND regler, eller så sätter jag bara klockan på Esseintal mode 45 dagars strömsparläge då tar den inte emot något på klockan, men den fortfarande fungerar och tracka sömn, hjärt, och likande.
     
  13. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Det där med DND-regler respekteras inte av Garmin i alla fall, så därav frågan från första början. Men om Wear OS faktiskt respekterar det så är ju det toppen.

    Angående att DND gör att telefonen inte tar emot något är ju inte sant. När jag kör DND får jag fortfarande notifikationer men de går direkt till min notification tray utan att låta, vibrera eller ens synas på skärmen annat än att det läggs till en icon i toppen av skärmen bredvid klockan där alla andra notifikationer bor. Och just att de går dit till ytan där övriga notifications bor, gör att Garmin snappar upp dem och skickat vidare till sina klockor. Så frågan är hur Wear OS gör i det fallet.
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Återigen på min telefon kan jag sätta dit fullständig avstängning vid DND om så önskas så kommer varken något in eller ut, det blockerar allt innan det ens anländer, kan dock göra undantag för aviseringar om så önskas, så kan de skickas vidare, allt telefonen min tar emot i DND skickas vidare till klockan.

    Sedan är det upp till mig vilka DND regler som ska gälla vad, kan blockera även 100% av all typ av samtal, meddelande och aviseringar från allt och alla då får jag inte ens det i telefonen, får inte ens meddelande om kontakten trycker personligen 1 för lämna meddelande om att det har försökt ringa.

    Men har man DND som tillåter saker i min telefon det kommer då skickas till min klocka också, för jag har DND på möten oftast sätts allt till bara ljudlöst, så känner jag i handen att någon ringer så kan jag bara snabbt snegla på klockan se vem det är som ringer.
     
  15. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Nix, funkar inte så. Har DND på just nu och har klickat i "Hide all" så att ingenting syns i telefonen och har även stängt av tillåtelse att släppa igenom SMS. När jag nu sitter och skickar SMS till mig själv får jag upp dem i min Garmin-klocka men inte i telefonen.

    Kan alltså med säkerhet säga att DND inte fungerar som du beskriver det, dvs. att ingenting kommer varken in eller ut.

    Men frågan återstår alltså fortfarande. Lyder Wear OS DND-mode i Android eller skiter de fullständigt i det som Garmin gör?
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det telefonen får för mig det får min klocka, och det min telefon inte får det får inte klockan heller.

    och DND i Wear OS har också egna funktioner som
    samtal från favoriter, Påminnelser, Händelser, Alarm som man kan aktivera eller inaktivera.
     
  17. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Antingen fungerar DND olika på våra telefoner, eller är det Garmin som lyckas sniffa notifikation trots DND och skickar vidare dessa till klockan.

    Min ursprungliga fråga var, återigen, om DND-läge synkar mellan telefon och Wear OS. När du nu skriver "DND i Wear OS", låter det ju som att det finns ett specifikt DND-läge i Wear OS, vilket leder tillbaka till min första fråga: när du slår på DND-mode i telefonen, slås då även DND-mode på, på din Wear OS klocka? En enkel ja/nej fråga liksom.
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    DND läget ursprung synkas inte, däremot kan du fixa det med hjälp av DND synk appen med hjälp av
    Do Not Disturb Sync for Wear - Apps on Google Play

    bara ta den till telefonen sedan apk från telefonen och sedan installera den på wear os klockan.
     
  19. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Lånar tråden lite, hoppas det är okej:)

    Vad säger folket om denna: HUAWEI Watch GT - Black

    Jag vill egentligen bara se notiser, kunna byta låt och ja... Det är väl egentligen allt. Kan man betala med den vore det ett plus. Har idag en gammal Sony som jag köpte på forumet, men den är inte speciellt snygg :P

    Vill egentligen ha en Samsung (för att jag har en S10 och Samsung Pay) men min budget på klocka är inte så stor.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Med sådan krav bara så skulle jag välja en klocka med Wear OS, då de absolut är bäst på hantera notifikationer, dock ingen klocka med under 1GB ram för slippa laget.