Övrigt: The social dilemma och demokratins förfall.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoko666, 28 nov 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Såg denna på netflix för en tid sen och har lyssnat på ganska många poddar med Tristan Harris.

    Dokumentären handlar om hur sociala medier tjänar sina pengar genom att sakta fördumma, polarisera, manipulera och på sikt kanske till och med rasera det demokratiska samhället.

    Det ligger ju rätt i tiden med tanke på USA-valet och hur 80% av Trumpväljarna tror att valet har riggats för Biden, medans Bidensupporters ser Trumps tilltag som ett försök till statskupp. Man är i sin bubbla och matas med intryck som passar sin egna personliga världsbild och samtidigt matas man med galenskaper om alla oliktänkande som man kan förbannas över, för en förbannad person är en mer engagerad person på sociala medier som driver upp annonsintäkterna.

    Ju mer tid du spenderar på sociala medier desto mer annonsintäkter genererar du.
    Sociala medier radikaliserar dig sakta men säkert, bejakar dig samtidigt som det utnyttjar dina svagheter och leder dig ner ett individanpassat inferno. Folk i opposition mot dina åsikter blir snart din fiende och detta leder till ett större engagemang från din sida och genererar större annonsintäkter.

    Åsikter blir binära, ord som: lite, kanske, lagom, jag vet inte, kompromissa, jag hade fel försvinner. Cancelculture, pkmaffian, extremister i alla riktningar och konspirationsteorier är inget nytt på internetforum, det som oroar är att dessa extremer det flyttar in i nyhetsrapportering och in i det politiska samtalet.

    Det här inlägget är redan för långt och är ju menat att mynna ut i att diskutera kring hur användandet av våra kära teknikprylar är att likna ett missbruk som kan gå jäkligt illa inte bara på det personliga planet utan även för samhället i stort. Det börjar smaka mer och mer bittert att man använder sig av dessa medier över huvudtaget, men där i ligger ju dilemmat. Man missar jäkligt mycket socialt när man väljer bort dom.

    Hur kan man stoppa den här utveckligen?
    Denna utveckling gäller ju inte bara sociala medier utan all annonsdiven media.
    Ska kids överhuvudtaget ha en telefon? åldersgräns?
    Att man har fri surf på sociala medier hos vissa operatörer känns rent av skadligt.
    Problematiken kring yttrandefrihet när twitter bestämmer hur den amerikanska presidenten yttrar sig, trots att jag tycker att Trump är det värsta som hänt usa är twitters beteende en farlig väg att vandra.
    Hur kan man stoppa fake news?
    Hur ska man någonsin kunna enas om sanningen om alla har olika fakta?
    Ska man ens ha alla dessa teknikprylar när det finns så många fallgropar, även om jag tror att jag inte kan manipuleras så vet jag att det inte är sant.

    Vad gör ni för att undvika detta, vilka nyheter läser ni, vilka tjänster använder ni?
    Känner ni att ni redan har påverkats och på vilket sätt i så fall?

    Allt blir extremt inget blir lagom.

    Filmen och mycket av det här inlägget är baserat främst på hur det ser ut i USA och problemen förvärras säkert där iom att "nyhetsbolagen" har en hyfsat tydlig politiskt färg och dess politiska kommentatorer hetsar likt internettroll. Jag tror och hoppas att vi fortfarande för en hyfsat opartisk nyhetsrapportering i sverige även om stora delar av den är annonsfinansierad.

    Jag är väl medveten om att jag kan ha totalt fel i allt jag skrivit och att detta är summan av mina totalt söndermanipulerade tankar och åsikter och jag blir inte ledsen om någon avfärdar detta som en konspirationsteori, för jag förstår att risken att det är det är stor.

    Jag vill inte att det här ska spåra ur i en hetsig politisk diskussion samtidigt som det skulle bevisa hela tesen i det här inlägget. Försökt att skriva hyfsat balanserat och överväg hela tiden att du kan faktiskt ha helt fel i din övertygelse.
     
    Last edited: 28 nov 2020
    Android007, BrearedsDea, Fredriks och 3 andra gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag försöker se flera nyhetskällor, både inrikes och utländska inte bara SVT och Aftonbladet.
    Problemet är lite att nyhetsreportar ibland blir aktivister mer än bara torrt rapporterar nyheter.

    Alex Schulman hade en träffande krönika om det:
    ALEX SCHULMAN: Låt inte en aktivist ta över Dagens Nyheter

    Sociala medier struntar jag i var år sedan jag tog bort mitt Facebooks konto.
     
    BrearedsDea, thehero och Yoko666 gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
  4. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Avfärdar man detta som konspirationsteori ska man nog ta en paus från Facebook. Hela grejen med att folk fiskar likes/bekräftelse gissar jag inte kan vara helt nyttigt heller.
     
    Yoko666 gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Man fokuserar en del i dokumentären på psykisk ohälsa som kan härledas till dessa medier. Den individuella misären är hemsk och att man har kommit på ett sätt att monetärisera detta är helt galet.
     
    dermike gillar detta.
  6. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Om inte sociala medier regleras så tror jag att vi går en väldigt mörk framtid till mötes, tror det kommer bli splittring och bildas klaner i samhället som stenhårt tror på sin agenda. Inte alls olikt klanrika samhällen som, Somalia, Afghanistan mm. Dessa drivs mycket av religion och blodsband. Skillnaden här blir att dessa klaner eller grupperingar eller vad man vill kalla det kommer att styras av politisk åskådning och blind lojalitet. Alla kommer ha sin egna fakta och dessa grupper ser vi idag som udda grupper som är harmlösa, ett exempel är de som tror jorden är platt. Men med sociala medier som verktyg så kan de nå ut till fler och skapa en alternativ sanning.

    Detta är extremt farligt och det ger i princip ett maktskifte. Förut hette det att de som kontrollerar media också kontrollerar makten. Nu är det nog mer att de som kontrollerar sociala medier kontrollerar makten. Och dessa är varken folkvalda likt i en demokrati eller tagit makten likt i en diktatur. Det gör det hela ännu farligare då de opererar i det tysta och vi har ingen aning om vad de har för agenda egentligen. En diktator eller folkvald ledare har ändå en agenda som de inte hymlar med. De som styr sociala medier kommer att kunna styra samhällen, vilket vi redan sett prov på i olika val.

    Man ser redan nu hur civilisationen och demokratin i väst börjar monteras ned. Det är detta som skiljt oss från våra motsatser och vi är på väg att ge upp det för att man tror på egna agendor och förvrängningar av sanningen för att det passar den egna världsbilden.

    Jag är faktiskt orolig.
     
    jimpa77, Kalven, eastbound och 2 andra gillar detta.
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag funderar på hur många terrordåd som direkt eller indirekt kan härledas till dessa medier. Vilka rekommendationer ger AI:n en tonårig grabb i Afghanistan, Irak eller Syrien?
     
  8. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Skulle nog oroa mig mer om vilka grejer som visas för folk i väst. Bara se på vilka som kört bilar in i demonstrationer i USA tex. Ev att det kanske spelat roll för det där lärar-mordet i Frankrike.
     
    Yoko666 gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Det blir kanske bara är en mer markant förändring och lättare att se problemet när det händer i västvärlden?
     
  10. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    För er som tyckte om den här dokumentären så måste jag passa på vid varje tillfälle som ges att rekommendera Jaron Lanier. Han har flera intressanta föreläsningar, intervjuer och böcker om exakt det här ämnet.
     
    Yoko666 gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Bra tips!

    En annan intressant aspekt i detta är att jag plöjt ganska mycket på nätet i ämnet på sistone och har inte en enda gång rekommenderats en video från varken Jaron Lanier eller Tristan Harris, tvivlar på att det är slump.
     
  12. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag brukar få båda två som rekommenderade videor på YouTube. Fast oftast är det sånt jag redan har kollat på.
     
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Klok text.
    Jag känner likadant, pratade senast idag med en kompis om hur farlig sociala medier håller på att bli. Alternativ media, intressegrupper, vilsna och individer som inte förstår sig på källkritik härjar rejält på sociala medier just nu.

    Saker som den här "Anti-5G"-grejen sprider sig som löpeld, konspirationsteorier om allt möjligt så som vaccin, "pizza gate" och "chemtrail" har fått rejäl fart just på grund av sociala medier. Tycka vad man vill om traditionell media, jag tycker att de ska kritiseras också men alternativ media är närmast farlig med extremt selektiva och konspiratoriska "nyheter".

    Har en nära bekant som tror på "Anti-5G"-snacket och att Covid19 är fake och vaccinet som kommer mot viruset egentligen bara är ett försök att kontrollera människan genom ett påhittat nanochip, samt att Bill Gates är vår tids nya Hitler typ. Sjukt obehagligt och idioten i fråga har fått all sin dynga från alternativ media och absurda och väldigt konspiratoriska anti-5G-grupper.

    Det komiska är att jag har en vän i Japan som precis blev klar med sin doktorandtjänst där huvudfokus låg på just 5G-teknik och oavsett hur mycket jag refererade till honom, hans forskning och forskning överlag så fick jag inget gehör av min nära bekant som menade att Facebookgrupper är lika legitima som faktisk akademisk forskning.
     
    Gorgeous, BrearedsDea och Ompan gillar detta.
  14. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja det är verkligen så, det spelar liksom ingen roll hur mycket fakta man lägger fram, om det inte passar deras världsbild så är det inte sant.

    Algoritmerna på sociala medier gör att de bara blir matade med denna (des)information.
     
    Millwad gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag tycker att jag börjar uppleva samma tongångar bland mina äldre familjemedlemmar. Vi diskuterar politik emellanåt men det spårar ganska snabbt ur och det är så tydligt att dom har helt andra källor än jag.

    Min ena släkting har varit anti-vaccin i över 20 år så det kan jag inte riktigt klandra sociala medier men helt plöstligt säger hen att hen har börjat kolla mycket på fox news, det här är en person som knappt kan räkna till 10 på engelska. Hen tycker nu att "Trump är ju lite rolig för han säger ju precis vad han tycker och det är uppfriskande" och det får man så klart tycka. Frågan är hur hen hittade till fox news, det här är en tekniskt okunnig person runt 60 års åldern som bor i skogen utanför en mindre håla någonstans i sverige.

    Samma person röstade för övrigt på ett parti vars politik gick fundamentalt emot hens egna bästa intresse.
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Jag tror att enklast att säga att folk gement blir dummare och dummare (mig själv inräknad). Mänskligheten går en dyster framtid till mötes. En klok (enligt mig) man sa en gång att denne inte kunde tala om är tredje världskriget kommer att bryta ut men att fjärde världskriget kommer utkämpas med pinnar och stenar.
    Jag tror att denne person har helt rätt och att soldatrekryteringen till det tredje redan startat på sociala medier.

    Se bara på twitter.
     
    BrearedsDea, Yoko666 och Millwad gillar detta.
  17. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Så knepigt!
    En nära bekant till min pappa rekommenderade honom nyligen att sluta kolla på "gammelmedia" och att alternativ media är mycket bättre. Tack och lov har jag en klok pappa, hade tyckt att det vore väldigt sorgligt om min pappa skulle förpesta sin tillvaro med propaganda, selektiva nyheter och allmänt påhittat trams. Med det sagt tycker jag att "gammelmedia" har sina problem med, de är dock inte jämförbara med det vad som publiceras i den alternativa medievärlden.

    Det är nu man inser hur otroligt viktigt det är med källkritik. Bör självklart påpekas att man oavsett politisk uppfattning, kön, ålder, etnicitet och andra faktorer ska våga ifrågasätta och vara källkritisk till sitt informationsflöde även om det är sådant som egentligen passar fint till ens egna åsikter.
     
    Yoko666 gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Har nog missat vad du syftar på med detta. Kan du utveckla?
    När har det körts bilar in i demonstrationer, och vilka har gjort det?
     
  19. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tack för ett tänkvärt inlägg! Skrämmande också.
     
    BrearedsDea och Ompan gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.