Diskussion: Vässla elmoped

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av jagu, 10 apr 2019.

  1. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Behöver något att pendla med som inte får mig (30+ man) att se tonåring ut, kan vässla 2 vara något för mig? den ser bra ut men jag är väääldigt skeptiskt till att köpa fordon på nätet, det finns ingen butik förutom i stockholm, provköra?

    Vad händer om den behöver servas, kan vilken mekaniker som helst arbeta på den eller måste jag skeppa iväg den till stockholm??
    Har aldrig ägt en moped heller, kan jag ställa den i cykelstället eller var får man stå?
    Den har ett lås såklart, är det tillräckligt eller bör jag ha ett kättinglås till?
    Vad kan jag förvänta mig en försäkring kostar?

    Är däcken bra i regn slask och snö? ser inget om det på deras sida, detta är ju Sverige och ett Svenskt företag så man hoppas verkligen de tänkt på detta.

    När jag parkerar hemma under himmeln, mopedtält som gäller eller?
    Dum fråga kanske, hjälmen har man ju på huvudet, men när jag parkerat hur löser ni den situationen?
    Den ser inte ut att få plats i det lilla förvaringsutrymmet under sitsen

    Någon som kan ge andra allmänna tips för en förstagångs mopedägare som jag inte ställt frågan till ovan som kan vara bra att tänka på?
     
  2. raven76

    raven76 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  3. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Jag kör Vässla just nu, lånat av en god vän.

    Trevlig upplevelse måste jag säga. Kör versionen som inte har regskylt och får köra på cykelbanan. 27km/h toppar den. Visst känns det långsamt i jämförelse med biltrafiken som ibland ligger vid sidan om cykelbanan. Men i stadsmiljö är det nästan vettigt att köra 25km/h än 45km/h, speciellt med elmoped som inte hörs av omgivningen. Har redan fått erfara hur viktigt det är att ha god uppsikt framför och förutspå att folk gör dumheter som att kliva ut i cykelbanan eller liknande.

    Är det någon som vet om man kan uppdatera firmware på Vässla eller om det endast sker via verkstad?

    xTQ
     
    Das Erdbeerkuchen och bernard gillar detta.
  4. AlexDal

    AlexDal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
  5. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Vart hittar man denna version?
     
  6. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Du menar att köpa? Vet inte om den är för gammal för att säljas ny idag. Men den köptes från deras hemsida för ett par år sedan.
     
  7. Ebbot81

    Ebbot81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Min dotter har precis köpt en vässla 1 begagnad. Tidigare ägaren nämnde att det gick att ladda ner manualen till mopeden via nätet.

    Idag hade dottern vält med mopeden. Både hon och mopeden klarade sig ganska bra, men gasen på mopeden fungerar inte. Tänkte då att jag skulle ha nytta av den där manualen för att se om det finns en startspärr eller liknande. Jag hittar inte någon manual alls på internet. På regbeviset står det att modellen är en Masu grace, men samma sak där, hittar inget.

    Har någon varit med om något liknande? Eller kanske vet var det går att få tag på en manual så skulle jag vara evigt tacksam!
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är manualen för Vässla 2, jag tror det är få skillnader mot Vässla 1: Dropbox - Manual Vässla 2 - Simplify your life (av någon anledning saknar filen en filändelse, så du behöver lägga till .pdf).

    För ettan får du nog maila dem, för den verkar inte finnas online vad jag kan hitta.

    'Tur att det inte blev mer än blåmärken! Man får vara försiktig nu när det är mörkt och halt ute.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som det går bra för Vässla, som nu expanderar internationellt:

     
  10. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Har det alltid varit så att Vässla endast levererar till de större städerna? Hade förhoppning om att den skulle kunna levereras 30 mil norr om Stockholm, men dit verkar det enligt hemsidan vara kört.
     
  11. Yoshii

    Yoshii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Säljer min Vässla 2☀️
     
  12. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Får se om sagan är slut nu då.
    2023-06-22 Vässla Företagsrekonstruktion
     
  13. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jepp. samma dag som pengarna för en ny Vässla drogs från min sambos konto :-( Jag undrar om någon kan säga vilket transportföretag Vässla använder sig av? Hon beställde som sagt i juni och då skulle vi vara på landet så länge att hon beställde den dit. Nu är vi tillbaka i Stockholm sedan en månad men då säger de på Vässla att transportföretaget inte kan ändra leveransadress..
    Känns som att det skulle vara en bättre idé att kontakta transportören direkt.
    Pengarna tillbaka är tyvärr omöjligt när företaget är under rekonstruktion enligt KO
     
  14. isaks

    isaks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena,

    Har någon koll på hur man får sin Vässla 2 (Elmoped) att gå snabbare? Lägger sig nu på runt 50 med fullt batteri, men borde gå snabbare med tanke på wattantalet (1800).
    (Bortse från lagen kring klass 1 på max 45km/h)
     
  15. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Om jag förstår saken rätt är din motor på 1200W men kan leverera 1800W korta stunder, dvs vid acceleration eller jobbig uppförsbacke. Att 1800W skulle ha med hastighet att göra förstår jag inte men drevar du om den kanske den går fortare om den orkar. Jag gissar att bromsar och fjädring är byggt för 45km så jag tycker du ska låta den vara som den är dock.
     
  16. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Har den inte navmotor i bakhjulet? Lite svårt att dreva om den i så fall...
     
    jai134 gillar detta.
  17. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Pumpa däcket så det blir lite större då
     
  18. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Eller kanske trolla med knäna? Eller bara åka i medvind?

    Rätt lösning är att programmera om styrenheten och att då antingen höja max hastighet eller att mata in en felaktig (mindre) hjuldimension.

    Problemet är bara det inte verkar möjligt att söka fram vad det är för styrenhet, så man får snällt börja med att skruva isär moppen tills man hittar styrenheten och kan läsa på den vad den heter.

    Sedan kan man roa sig med att söka på Internet efter möjliga lösningar. Ibland kan det vara så enkelt att man bara behöver klippa av en kabel eller hålla inne ett par knappar för att få upp en meny.

    Ibland kan det vara i princip helt omöjligt utan specialutrustning som kostar ungefär lika mycket som hela mopeden. I det läget är det troligen enklare och billigare att byta till en helt annan modell av styrenhet, vilket i sin tur förutsätter en massa förkunskaper.

    Så, det ännu enklare svaret är att nej det finns ingen känd metod för att trimma Vässla 2.
     
  19. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera ett forum som jag haft mycket nytta av.
    Endless Sphere DIY EV Forum
    Där finns det en massa kunskap samlad.
     
  20. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I vilket fall vet jag nu vilket fraktbolag det är som kommer med min sambos moped. DHL är svaret på min fråga.
    Med facit i handen kommer jag inte rekommendera någon att köpa en produkt från Vässla. Långsam svarstid utan möjlighet att ringa eller gå till en butik så det blir förmodligen till att lösa eventuella framtida problem utan deras hjälp.