Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Doom, är det klassiska Doom från 90-talet eller någon slags nytappning?
    Finns det fler såna klassiker på Stadia eller planerade att släppas, om det nu är originalet av Doom som åsyftas? :)
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Finns tre olika Doom till Stadia, Doom 2016, Doom eternal och Doom 64 (som släpptes till Nintendo64 från början). Alla är på rea just nu :)
     
    bernard och Bakken gillar detta.
  3. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”

    Tack för svar. Provade destiny 2 idag på datorn och det flöt på bra :)

    väntar bara som sagt bara på en bekräftelse att jag fick ta del av erbjudandet. :)
     
    bernard och kirkx10 gillar detta.
  4. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Varit tyst ett tag om att YT Premium-kunder skulle kunna claima gratis bundle, det fanns ju indikationer på att detta skulle komma till Sverige. Nån som kunnat claima?
     
  5. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Hackade för mig i Stadia igår kväll och nu på morgonen hackade Bamse från Play filmer. Dottern bytte till Netflix och det funkade bra så det borde inte vara vårt nätverk.

    Någon mer som märkt problem?
     
  6. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Samma här! YouTube & Stadia buffrar eller hackar till ibland medans allt annat flyter på.
    Började igår morse.
     
    bernard gillar detta.
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad tycker ni om tjänsten ni som haft den ett tag?

    Funderar på att boka nu när bundlen med Cyberpunk finns då jag idag inte har något större lust att köpa en gamingdator för just spelandet.

    Hur är inputlag idag om man kör med mus och tangentbord via en enklare dator? Har idag ett ps4 och en xbox one s att jämföras med. Inte aktuellt att gå på Pro utan tänkt köpa spel "löst".
     
  8. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag är väldigt nöjd, men spelar uteslutande med Chromecast. Har en gammal billig laptop och på den fungerar det inte speciellt bra (Pentium N4200, 4 GB RAM).
    Kan tillägga att min senaste konsol är PS3 så jag kommer från låga nivåer eller hur man ska uttrycka det :)
     
    chraist och bernard gillar detta.
  9. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Är väldigt nöjd överlag men upplevt en del hack till och från. Kan vara mitt nät ibland men det har hänt några gånger att kontrollen tappat kontakten. Störigt och inte ok men det handlar om en handfull tillfällen under mer än 100h spelande.
     
    chraist och eastbound gillar detta.
  10. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag är också nöjd. Har inte spelat så mycket på dator men kopplar jag med nätverkskabel så flyter det bra.
    Kör i stort sätt uteslutande på TV via Chromecast. Är ingen krävande spelare och utan att har gjort något jämförande test så märker jag ingen skillnad om jag kör med Stadia eller mitt PS4.

    Du kan ju prova lite själv på dator innan du förhandsbokar. Exempelvis så är Destiny 2 gratis att spela.
     
    chraist gillar detta.
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har också väntat på detta.. Tror inte det kommer till oss. Är det bara Pixel-länder som fått kanske?
     
  12. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hade gratis 3-månaders PRO prova på i våras men hann knappt utnyttja det då. Nu har jag inte PRO men testar lite Destiny 2 eftersom jag förbokade Cyberpunk-bundlen.

    Men jag får det inte att lira bra på datorn alltså, tycker det ser ganska dåligt ut tyvärr. Jag har ingen CCU sen tidigare så kan ju inte jämföra med hur det skulle se ut där, men som det ser ut nu på datorn så blir jag ganska orolig. :(

    Jag tycker det är så mycket grafiska artefakter och banding (vad det nu kan heta på svenska), ser rent bedrövligt ut. Hittat några som påstår att det hjälper om man gör en del inställningar i Nvidia panelen för Chrome/Edge och det har jag testat utan någon förbättring.

    speed.cloudflare.com och bredbandskollen ger 60Mbit/s

    Får fortsätta felsöka...
     
    chraist gillar detta.
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Funderar på att avboka Cyberpunk och istället satsa på Steam och GeForce Now.
    Får känslan av att det är stabilare.

    Verkar ju dock som att det går att begära en refund inom två timmar.
     
  14. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag funderar på, är det någon här i tråden som är nöjd med bildkvaliteten både på CCU/TV och på dator?

    Undrar i så fall vad ni tycker om titelskärmen i Destiny 2? Fint mönster med små detaljer som sakta roterar i bakgrunden bakom Destiny 2 loggan. Jämför man det med hur det ser ut när man spelar native på PC så är Stadia gröt i jämförelse.

    Sedan när man kommer till skärmen där man väljer sin Guardian/gubbe så är det extrem banding som blir lite bättre efter en liten stund.
     
    Last edited: 2 dec 2020
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör du trådat eller har utmärkt signalstyrka med 4K om du kör över WiFi??

    Ja, komprimeringen är helt klart noterbar. Svårt att komprimera den mängden information med en bithastighet på ~25Mbit/s. Bandbredden för HDMI som krävs vid 4K@60Hz med 4:4:4 är 17.82 Gbps. Går man upp till 120Hz och 4:4:4 ligger man på ~40Gbps.

    Det beror dock lite på vad man har för skärm också, så klart. Det är för min del inte lika uppenbart om jag spelar på min Chromebook som om jag spelar ~2 meter från en kalibrerad 75" stor QLED och jämför med native. Det skiljer sig sedan lite mellan olika spel också, vissa ser betydligt bättre ut än andra.

    Man måste vara beredd att kompromissa en del i dagsläget, men det är ju samtidigt väldigt praktiskt och bekvämt. Kommer sedan att bli bättre med tiden. De kommer byta till en bättre codec (AV1) nästa år och sedan kommer de nog att öka bithastigheten med skulle jag tro. Vore även trevligt om de gav stöd för 120 FPS - det ligger på deras roadmap i alla fall.
     
    Last edited: 2 dec 2020
    Mr. Ofi, BrorSnor och chraist gillar detta.
  16. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag kör trådat ja, glömde skriva det.
     
  17. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag är väldigt nöjd men jag kör enbart på TV med CCU och handkontroll. Provade nyss för skojs skull Red dead redemption 2 och Destiny 2 på jobbet med mus och tangentbord och fördröjningen är klart mer märkbar med mus. Jag vet i tusan om Stadia är så bra med mus och tangentbord. Man är ju van vid en viss rapphet när man använder mus och så är man van vid en viss slöhet med kontrollen, så som det är på konsoller som PS4 eller Xbox. Men IMO så måste jag ändå säga att Destiny 2 är helt okej att spela med mus och tangentbord (men inte så bra och rappt som på PC). Jag märkte inte av artefakter eller banding direkt men sitter 3 meter från min 65 tums TV. På jobbet har jag en 3440x1440 skärm så det blir svarta kanter på sidan av skärmen då upplösningen inte stöds utan den kör i 2560x1440.

    Man kan absout inte förvänta sig den krispiga bilden och snabbheten som man har när man spelar lokalt på en PC.

    Som jag skrivit i andra trådar så är enligt min åsikt Stadia inte för gamers som är vana vid typ 100+ Hz och FPS och mus och tangentbord utan snarare för casualgamern eller konsolgamern. Jag har sen tidigare en bra speldator där jag kört Battlefield-serien, CSGO och PUBG en hel del i 144Hz och FPS så det är ju en nedgradering på så vis men det är så skönt att sitta i soffan och lira med handkontroll. Man vänjer sig faktiskt, lite som när man sätter sig vid en konsoll. Det är nog därför jag inte är så stort fan av Destiny 2 eller har köpt Doom på Stadia, det skulle kännas fel med handkontroll :)

    De problem jag stött på är att nån enstaka gång har det laggat när jag spelat. Efter omstart av CCU har det fungerat fint igen. Andra gånger har det varit dålig dippar i uppkopplingen som gjort att det blivit artefakter och lägre upplösning tillfälligt, ordnar upp sig snabbt varje gång och har hänt väldigt sällan.

    En annan sak jag saknar är 60fps i alla spel. Det är sån stor skillnad när spelen når upp dit. Hoppas de uppgraderar sin serverpark med lite bättre grejer framöver.
     
    Mr. Ofi, bernard och chraist gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De borde uppdatera till RDNA2 (RX6xxx) någorlunda tidigt nästa år, för nu när konsolerna har stöd för de senaste funktionerna i DX12 Ultimate och Vulkan 1.2 (raytracing, variable shading rate etc.) behöver ju utvecklarna motsvarande stöd för Stadia, så att de kan optimera/testa ordentligt även om det dröjer ett tag till innan spel som fullt drar nytta av RDNA2 finns på marknaden.
     
    percoolio och milky81 gillar detta.
  19. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Red Dead Redemption 2:n har fått förbättrad grafik: inne i spelet kan man välj ”high performance” eller ”high quality”.

    Everspace ska få 4k uppdatering i något skede (källa: Everspace twitter). Och ja så är ESO gratis över helgen - tänkte själv kolla lite på det. Nba 2k1 är också rabbaterat fast dom inte (än?) gjort reklam för det.
     
    milky81, kirkx10 och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det hade jag helt missat; skall testa på en gång! Har precis börjat spela RDR2, så det var utmärkt tajming.

    Innebär "high performance" 60 FPS som vanligt? Eller är spelet fortfarande låst till 30 FPS?

    Edit: Hittar inga settings för det. Har build 1355.18. Ska det ligga under "Display" eller "General"?
     
    Last edited: 4 dec 2020