Tycker fler att denna syn är obehaglig?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 5 dec 2020.

?

Ger denna syn/bild en känsla av obehag eller känns den "fel"?

  1. Ja

    8 röst(er)
    9,6%
  2. Nej

    75 röst(er)
    90,4%
  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag tror inte ett dugg på konspirationsteorier om 5G, jag har absolut ingen rädsla för mobilstrålning, jag har inga tendenser till elallergi eller liknande. Men för några dagar sedan gick jag en kväll över en skolgård, jag vände mig om och fick plötsligt syn på något bakom mig, en syn som genast gav en känsla av obehag i kroppen. Det jag ser är en basstation/sändare för mobiltelefoni monterad på taket till byggnaden, bara några få meter från marken och inte många meter ifrån mig.

    [​IMG]


    Vet inte varför, men när jag såg detta så var det något som kändes väldigt fel, en känsla av att stirra in i något farligt. Eller vet inte riktigt vad, jag är ju inte rädd för strålning, det tror jag iaf inte att jag är och jag har aldrig funderat i såna banor tidigare, men basstationen ser på något sätt obehaglig och hotfull ut där den sitter, som något som inte hör hemma där. Ungefär på samma sätt som jag inte gillar att kolla på stora fartyg eller höga master för att de ser alldeles för stora ut, obehagligt stora strukturer. Typ att stå under en hög mast och kolla uppåt, det gillar jag inte, särskilt inte vid dåligt väder när det blåser. Eller tanken på att simma bredvid ett stort fartyg, eller befinna sig i vatten i rörelse, obehagligt. Ni har säkert egna fobier, ett klassiskt exempel är detta:
    Trypofobi – Wikipedia
    Kanske någon förstår ungefär känslan jag fick?

    Jag tror på forskningen som säger att strålning från mobiltelefoner är ofarlig, men på något sätt gillade jag inte tanken på hur sändaren var monterad. På en skolgård, så långt ner, riktad rakt mot barnens lekplats, är det verkligen lämpligt? En mobiltelefon sänder långt under riktvärdena, men en fast monterad sändare som sänder på hög effekt, som på bilden, där tänker jag att visst säkerhetsavstånd till sändaren borde iakttas, eller vad säger forskning och riktvärden? Jag vet att vid arbeten i rundradiomasterna (tv och radio) så dämpar man signalen när personal ska klättra upp, för det är tydligen risk att bli steril av att utsättas för sån strålning. Nu är en mobilsändare inte lika stark som en rundradiosändare såvitt jag förstår, men ändå.

    Så, syftet med tråden:
    -Någon mer som tycker denna syn/denna bild är obehaglig eller känns "fel"? Att kolla på bilden tycker jag ger ett obehag, typ samma känsla som när jag stod där. Rösta gärna.
    Om inte, har ni någon annan fobi som är likartad? Kanske någon av de jag räknade upp?

    -Är inte placeringen ganska konstig, man brukar vilja placera mobilsändare högt upp för bästa räckvidd, varför sätta den på ett så konstigt ställe som i detta fall tror ni? I värsta fall hade man väl kunnat bygga en mast, som man brukar göra, eller sätta den på ett högre hustak i närheten (finns såna).

    -Visst är det mobiltelefoni den sänder? Eller kan det vara skolans interna repeater för wifi eller något sånt? Har i så fall aldrig sett en sån lösning. Den avlånga formen brukar vara typisk för GSM/3G/LTE.

    Funderade på detta delforum (mobiloperatörer och mobilnätverk) eller off topic-forumet, men valde detta. Mod får väl flytta om den inte passar in. Men jag tänker att en viss vetenskaplig diskussion kan klämmas in enligt det jag skrivit ovan, så vore synd att lägga den under off topic.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker inte att bilden ger en känsla av något slags obehag. Huruvida placeringen är konstig eller ej låter jag vara osagt, det beror ju helt på vad den är riktad mot. Det kan ju ingen veta utan att se andra sidan. Likaså är placeringen nog inte konstig heller, den är placerad där av en anledning av operatören. Det är långtifrån alltid en antenn ska stå för så stor yttäckning som möjligt - det är ofta operatörerna vill att en site bara ska täcka ett visst område och inte ett så stort område som möjligt.

    Om en ska tänka vidare på detta, så borde det skapa samma känsla av att ha en router i hemmet eller att ha mobilen i fickan. Det är bara att kolla hur det ser ut i städer, det finns siter på många ställen och antenner lite överallt. I flera fall försöker väl operatörerna att få dem att smälta in ganska bra i omgivningen - typ måla dem om de sitter på en fasad. Detta ser väl värre ut än vad det är. Ur en strålningssynpunkt gissar jag på att det är bättre med flera sändare som använder en lägre effekt än få som använder en högre.

    Ett bra citat tycker jag är följande från Erik Hörnfeldt, tidigare pressansvarig på 3
     
    6150 gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det här är en svår fråga. Jag är allmänt sett teknikvänlig och inte det minsta rädd för elallergi eller liknande. Samtidigt får man inte blunda för att vår miljö dränks mer och mer i elektromagnetisk strålning. Och att strålningsnivåerna som människor utsätts för har ökat många 10-potenser sedan 1950-talet.

    Huruvida det kan vara skadligt eller inte går inte att få något klart svar på. Det finns olika åsikter och det kan ta generationer innan man ev. märker av problemen.

    Skulle jag vara bekymrad om mina barn gick i skolan på bilden? Ja, kanske lite. Men det finns som sagt inga allmänt vedertagna fakta för att det skulle vara farligt.
     
    KTM gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Blir bara nyfiken. En mobilsändare strålar ju inte bakåt eller direkt nedåt, utan framåt och åt sidorna. Skulle det fortfarande gör dig mer orolig med en sådan på taket än vad alla WiFi-accesspunkter gör? Finns ju såna överallt i skolorna idag.
     
    6150 och cobben gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte om det ena är värre än det andra utan problemet är nog den sammanlagda strålning vi utsätts för. Mobiltelefoner, mobilmaster, wifi, mikrovågsugnar m.m. Var för sig finns det gränsvärden men ingen har koll på de sammanlagda effekterna. Små barn är dessutom känsligare än vuxna kroppar.

    Hade mina barn gått på den skolan hade jag nog inte bråkat om saken för jag är en tålmodig svensk som inte vill klaga. Men jag tror att vi i framtiden kommer att behöva göra något för att stoppa en skenande utveckling av elektromagnetisk strålning i vår nära omgivning.

    Därmed inte sagt att jag är direkt orolig, men definitivt något att vara vaksam för. Mobilmasten strålar ju inte bara framåt. Den största effekten är riktad framåt men en del "läcker" nedåt och alla andra håll. Annars skulle du ju inte kunna ringa i skolan.

    Det finns undersökningar som visar att fertiliteten bland västerländska män minskat till nästan hälften sedan 1970-talet. Anledningen till detta har ingen koll på. Beror det på elektromagnetisk strålning, förändrad kost, miljögifter eller något annat?
    Mäns sperma allt sämre – nu varnar forskare

    Ingen vet och ingen har koll på läget. Men det är helt klart att vi blir tvungna att göra något inom en generation eller två. Det skulle inte förvåna mig om vi bl.a. kommer att införa restriktioner för elektromagnetisk strålning. Tillsammans med andra nödvändiga åtgärder som minskade utsläpp av miljögifter m.m.
     
    stelex, Kristy och Cupcakes gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Rimligt svar! Tack för utvecklingen :)

    Själva antennen läcker ju inte, det som gör att det går att ringa i skolan är att signalen studsar mot andra saker och sen tillbaka. Rent teoretiskt kan det vara bättre med en site nära, än längre bort. En mobil anstränger sig ju mindre vid goda täckningsförhållanden än vid sämre - för att förklara det enkelt.

    Det är ju oavsett en intressant diskussion och så länge det inte är som Strålskyddsstiftelsen som sprider direkt felaktig information kan den ju vara givande också.
     
    svenix gillar detta.
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Om den elektromagnetiska strålningen från basstationer vore farligt så skulle Sydkorea ha varit rökta. Trots de har deras medellivslängd ökat markant under de senaste 20 åren trots att de tillhör världens mest elektromagnetiskt bestrålade befolkning. Hade det funnits någon korrelationen mellan strålningen i fråga och hälsoeffekter, ja, då hade sydkoreanerna varit rökta.
     
    flipp, Heleg och scotten gillar detta.
  8. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Men... .det där är väl knappast en 3G/4G mast.. Inte sätter man dem nån meter ovanför marken?! ...
    Är ingen expert, men ... knappast...

    5G .. ska täcka mindre områden, kanske kan vara en sådan... men tror fortfarande inte det.

    Min gissning är att det är en riktad antenn för wifi! ...Sitter det inte en i motsvarande riktning på någon byggnad längre bort?
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man kan uttrycka sig mer eller mindre korrekt. Det mest korrekta sättet att beskriva strålningen från en antenn är att titta på strålningsdiagrammet. Det finns inga antenner som är helt strålningsfria åt något håll. Men antennens konstruktion gör att strålningen förstärks i vissa riktningar och försvagas motsvarande åt andra håll. Men ner till noll kommer man aldrig i någon riktning.
     
    Cupcakes gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där ser helt klart ut som en 2G/3G/4G antenn iallafall
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är med allra största sannolikhet en antenn för 2G, 3G, 4G och/eller 5G. Storleken tyder på att den sänder på flera frekvenser - dock ej säkert. Men det är nog inte en WiFi-antenn. Hur högt antennen är monterade påverkar hur stor yta den ska täcka (och självklart vad), denna kanske bara ska täcka en liten yta med 2G och 4G för att kapaciteten eller liknande behövs - eller för att inte störa andra siter i området. Vid Sergels Torg finns det också antenner som sitter lågt.

    Vi har inte mmWave 5G i Sverige än, så att säga att 5G ska täcka mindre områden stämmer inte - det är ett vanligt missförstånd. Exempel: en frekvens som Telia använder för 5G (700MHz) är lägre än den för 2G (900MHz), vilket gör att den teoretiskt kan nå längre.

    Det är ju absolut sant det med. Bakåt och nedåt bör strålningen väl åtminstone vara mindre än en takmonterad WiFi-ap i skolan.

    Nu känns det ju dock lite som att jag glidit off topic, men det hör väl lite till ändå.
     
    6150 och svenix gillar detta.
  12. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
  13. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det där är definitivt en 2G/3G/4G/5G antenn. en wifi antenn är inte så där stor då den täcker högre band än 700MHz.

    Det är verkligen en udda placering och speciellt på en skola, troligtvis sitter den där för att täcka upp det området som den vätter till.
    I mitt jobb har man verkligen sett annorlunda placeringar av antenner där Tyskland är väldig bra att placera antenner utan att man ser dem, många sitter i lyktstolpar och i husfasader målade istället för på en stolpe.
    Innan drönare fanns så fick vi göra SSV's till fots och på skidor i vissa områden i Norge.
     
  14. scotten

    scotten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Många radioamatörer har ju utsatt sig för stark radiostrålning i årtionden. Har de fått fler sjukdomar än andra som eventuellt skulle kunna härledas till rsdiostrålning?
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tänk på att styrkan i signalen avtar med kvadraten på avståndet, det är därför väldigt stor skillnad för serviceteknikern som befinner sig på mindre än en meters avstånd från antennen jämfört med personerna nere på skolgården som har ett avstånd på flera tiotals meter där signalstyrkan avtagit hundrafallt.
     
    N6290 gillar detta.
  16. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Nej, det här är bara trams. En bil känns farligare. Den kan köra på dig och släpper ut avgaser som förstör luften.
     
  17. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Sitta nära en antenn är inte att rekommendera. Man mår inte bra efter några minuter med sändaren på normal styrka.
    När vi har labbat så sätts alltid en dämpare på utgången för att dämpa effekten.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Med förkrossande majoritet svarade ni att bilden/synen inte var obehaglig ;)
    Jag är väl i och för sig glad för det resultatet, att galna idéer om 5G/strålning/elallergi inte har fått fotfäste. Däremot trodde jag att fler skulle tycka att placeringen var märklig.

    Nu är resultatet kanske inte representativt för befolkningen i sin helhet, med tanke på att detta är ett teknikforum. Misstänker att "vanligt folk" hade varit negativa i större utsträckning om de tillfrågats.

    Här är en bild som visar den riktning sändaren pekar mot:
    [​IMG]

    Jag tycker verkligen placeringen är besynnerlig, för det finns inget åt det hållet, inga hus och ingen bebyggelse, bara en hög bergplatå som ligger högre nivåmässigt, varför sändarens signal borde blockeras rätt bra av terrängen i fråga.
    Sen som sagt en skola, sändaren pekar rakt mot skolgården (som delvis syns på bilden ovan, jag har gått några meter bort när jag tagit bilden). När man står vid skolans ena huvudentré har man sändaren sju-åtta meter bort, vinklad rakt emot en.

    När mobilsändare sitter högt uppe i en mast eller på en huskropp så brukar jag inte bry mig, men här kändes det bara så fel på något sätt. Hoppas att forskningen har rätt, och jag tror nog att det finns farligare saker att oroa sig för, som sagt.

    Vad för slags antenner pratar du om här, menar du mobilsändare eller även starkare grejer (rundradio)?
    Hur märker man att man inte mår bra? Dåsighet? Huvudvärk?
    När du talar om "labbat", i vilket sammanhang är det då, universitet/högskola, mobiloperatör, eller tillverkare (typ Ericsson)?

    Jag antar att den mesta forskningen handlar om en mobiltelefons strålningsnivåer. Vad säger forskningen om en mobilsändares strålningsnivåer, hur ser gränsvärden ut, finns det någon slags säkerhetsavstånd man följer? Om någon har koll.
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag antar att det inte är någon skillnad när det gäller forskningen, tänk på att mobilens antenn hålls kanske 1 mm från kroppen, på 2 mm har strålningsnivån halverats, 4 mm bort är strålningsnivån en fjärdedel osv.

    Det är normalt sett endast servicetekniker som kommer nära antennen på taket och då finns det regler för hur de ska göra för att inte skadas, ett tiotal meter bort gissar jag att strålningsnivån är betydligt mycket lägre jämfört med mobilens antenn som du har 1 mm från kroppen, det är därför viktigare att inrikta forskningen på mobilerna och deras påverkan på kroppen.

    Man ser ju lite då och då två personer som sitter nära varandra med en mobil mellan där den ena har huvudet mot baksidan för att höra samtalet, de flesta (om inte alla) nyare mobiler har riktade antenner så att strålningen inte ska gå rätt in i huvudet på den som pratar i mobilen, med andra ord, den som har örat mot baksidan utsätter sig därför för betydligt mycket högre strålningsnivåer (den strålningen går ofta in i handen, därför har många tillverkare placerat antennen i övre änden av telefonen där de räknar med att man inte håller mobilen, iPhone 4 hade t.o.m. problem med mottagningen när man hade handen på baksidan).
     
  20. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Placeringen är väldigt besynnerlig, antennen är inte tiltad uppåt?
    Rundstrålande mobilsändare pratar jag om med max effekt påslagen, vi gjorde en del tester åt vissa nätleverantörer förr i labbmiljö med sändarantenner i tak.
    Mestadels så va det huvudvärk och pirr i kroppen, ibland kunde magen bli orolig.
    Det va sällan vi glömde sätta på dämparen men andra gjorde det och mådde inte så bra.

    ang. strålning så skriver strålsäkerhetsmyndigheten så här. (Icke att förväxla med förvillande strålsäkerhetsstiftelsen)
    Vid de starkaste basstationerna kan referensvärdet överskridas inom ungefär tio meter från antennen. Då krävs dock att du befinner dig mitt i antennens huvudlob, att basstationen är maximalt belastad samt att det är fri sikt till antennen.

    Det innebär att antenner som är placerade på master, tak eller en bit upp på fasader normalt inte överskrider referensvärdet där allmänheten vistas. Strålsäkerhetsmyndighetens mätningar visar även att radiovågornas styrka i allmän miljö för det mesta är mycket svag. Vanligtvis är styrkan mellan en hundratusendel och en hundradel av referensvärdet.
    Basstationer - Strålsäkerhetsmyndigheten