Diskussion: Någon som kör elbil? Hyrde en och blev frälst!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 29 nov 2020.

  1. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Jag har haft den bara sen i somras och går mer på känslan än något annat. Min känsla är att vid 0 gradigt så förlorar den ca 2mil sträcka jämfört med 20+. Har haft -4 som lägst och då var det ytterligare 5-6 km som förlorades. Men egentligen inget som påverkar mig då jag inte kör så långt. Sa jag att den är fantastiskt rolig att köra? [emoji3][emoji23]
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Sorry jag missförstod ditt inlägg helt och hållet. Vi har snart trådlös el [emoji6]
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jag vet att det är sämre räckvidd på vintern men mig rör det egentligen lika lite som min gamla dieselhäck.
    Den hade också sämre räckvidd på vintern och ännu sämre när man körde dieselvärmaren.

    Jag har massor av statistik loggat på min bil men jag är inte tillräckligt intresserad. Den tar mig dit jag vill alltid.
     
    bernard gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    skulle föredra trådlös el framför el-lös tråd :D
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hoppas inte att regerings förslag för att förhindra export av elbilar går igenom.

    Måste vara bland det dummaste som formulerats av politiker i modern tid.

    För er som inte vet vad det handlar om så är det att första ägaren av en elbil ska tvingas betala tillbaka bonusen på 60 000 kr (ev 70 000 kr nästa år) om bilen exporteras de första fem åren. Även om personen i fråga inte äger bilen längre.

    Den gode Lövin och hennes polare har då tänkt sig att man ska skriva i köpekontraktet att ägare 2 ska bli skyldig att betala tillbaka till ägare 1 om ägare 2 exporterar bilen, samt att ägare 2 blir skyldig att avtala samma sak med ägare 3 om ägare 2 säljer bilen vidare.

    Finns ju hur många problem som helst här. För det första så är det galet krångligt och för det andra riskerar ägare 1 alltid att behöva betala tillbaka utan att få ersättning.

    Det räcker att t.ex. ägare 2 eller 3 är ett företag som konkat, en person som avlidit eller en bilmålvakt.

    Resultatet kommer bara att bli att ägare 1 inte vågar räkna med bonusen. Det enda rimliga blir att ta emot bonusen, sätta den på ett sparkonto och vänta på att betala tillbaka. När 5 år sedan gott kan man med lite tur se pengarna som sina.
     
    discomega gillar detta.
  6. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Förslaget är inte perfekt, jag tror till exempel att det vore bättre om återbetalningskravet följer bilen istället, och jag hoppas att det finns bra anledningar till att det inte är utformat så.
    Jag gillar inte att systemet utnyttjas, som det görs idag eftersom en begagnad elbilar är det enda jag skulle ha råd med i närmaste framtiden. Så gillar jag inte att skattepengar går till företag som leasar ut bilar i ett halvår och sedan exporterar till (ex.) Norge och därmed minskar den svenska beg.marknaden.

    Hur hade du föreslagit att det skulle fungera? Som idag?
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Personligen ser jag faktiskt inga problem med att bilarna exporteras. De gör lika stor nytta i Norge som i Sverige. Pengarna stannar ju ändå här eftersom de delas ut till första ägaren som är svensk. Dessutom så driver norrmännen upp begagnatpriserna på elbilar. Det gör det mer attraktivt att plocka ut en ny elbil i Sverige eftersom man får mer betalt för den när man säljer den begagnad. Bara fördelar om målet är att minska CO2-utsläppen.

    Men om man av någon anledning tycker att bilarna måste stanna i Sverige så är en omvänd fordonsskatt det naturliga. Betala ut 10 000 kr/år till registrerad ägare under de första 7 åren (om bonusen ska vara 70 000 kr).
     
  8. Nedan

    Nedan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Enklast och smartaste hade väl varit att göra som norrmännen, att reglerar det via moms satsen. Exportera man senare bilen så läggs momsen på automatiskt
     
    bernard och maccis gillar detta.
  9. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Fast jag som tar största smällen för värdeminskningen de första tre åren vill ha hela kakan.
    Vill ogärna dela med mig av den bonusen till nån som går in o köper den begagnad.

    Spelar väl iofs inte så stor roll vad vi tycker här på ett forum men jag tycker vi borde avskaffa momsen på elbilarna helt och hållet. Bara för att skynda på processen.
     
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Ännu bättre vore att ta bort skatt/moms på HVO: instant miljövinst.
     
  11. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Låt HVO användas där man inte kan elektrifiera ännu. Ex långdistansflyg.
    Den HVO som produceras idag går inte o skala upp så den täcker hela vår fordonsflotta.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast det får du indirekt. En bil som får 10 000 kr/år i fyra år till (om du säljer den 3 år gammal) kommer att ha ett värde som är betydligt högre mot om bilen inte haft någon omvänd fordonsskatt. Marknaden fixar sånt där rätt bra. Visst du får inte 40 000 kr extra. Kunden vill ha betalt för att vänta på pengarna. Men kanske 30 000 kr.

    HVO 100 är redan skattebefriat. Säger ju lite om hur dyr produkten är.
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nej, moms finns på HVO, ta bort momsen och utsläppen minskar direkt
    Mycket bättre än att subventionera elbilar i miljonklassen.
     
    msandstedt gillar detta.
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kör en plugin hybrid. En Mitsubishi Outlander som jag haft i två år. Har kört 4400 mil med den och nuvarande snittförbrukningen ligger på 0,18 liter per mil. Har dess innan haft två Passat GTE plugin hybrid som låg på liknande snitt efter två år, bytte tjänstebil årligen tidigare.

    Blir mycket korta resor i tjänsten då jag kör mest på el. Privat blir det desto mer långresor. Fram och tillbaka till Malmö (110 mil) snittade jag 0.6 och det tycker jag är riktigt ok för en så stor och tung bil som går på bensin när elen är slut.

    Älskar bilen och såg fram mot den nya modellen som skulle ha nästan dubbla räckvidden på el. Men nu lämnar Mitsubishi Europa så tittat på en Toyota Rav4 hybrid istället.

    Känner mig fortfarande inte mogen för en ren elbil. Men att gå tillbaka till en ren bensin eller diesel bil känns helt ointressant efter man vant sig med att köra på el.
     
  15. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Alltså alla bilar kostar verkligen inte en miljon. HVO är inte lösningen för det finns inte möjlighet att producera de mängder som krävs för att ersätta traditionellt fossilt bränsle.

    Ledsen elbilar är framtiden, den bollen har redan börjat rulla och det går inte att stoppa det nu. Ju fler elbilar det säljs ju större kommer begagnatmarknaden vara om ett par år.

    Just nu är priserna på begagnat helt sjuka på elbilar. Värdeminskningen är extremt liten vilket såklart gynnar mig ekonomiskt men det gör att omställningen tar lite längre tid.
    Hjälper inte heller till att förslaget om höjda förmånsvärden börjar gälla jun-jul -21 som straffar laddbara bilar. Det kommer också bromsa upp omställningen något.
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kör HVO sedan i början av Juli, har tyvärr några mil till närmaste mack med HVO så någon gång har jag fått tanka lite vanlig diesel, det gör ont... Men bättre det än att åka omvägar för att tanka. Passar alltid på att tanka HVO när jag passerar en mack som har det.
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Elbilar kommer att beskattas lika mycket diesel eller bensin dito. Staten vill ha den mjölkkossan.
    Att elbilar ska vara var lösningen är inte alls självklart. Elnät och råmaterial kommer att hindra detta.
    Hellre bränsleceller än elbilar.
    Tesla droppar väl 50-100 kkr per år...
     
  18. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Du menar att det är bättre att ta vätgas som sen ska skapa el?
    Låter ungefär lika bra när folk gått på att Toyota säljer bilar som laddar sig själva.

    Tror jag droppar ur här, vi lever i olika verkligheter.
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Ja, slipper batterier vars produktion inte är den bästa för miljön.
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER