Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Förstör och förstör, kollar man på Mastercard/Visa så är det fortfarande det bästa kreditkortet med bonus? Sedan finns ju American Express ifall man vill ha mer bonus.

    Sedan finns ju visserligen olika debitkort med krypto som kan ge mycket bonus, men själv föredrar jag ett hederligt kreditkort där man slipper tänka och krångla allt för mycket och då ser jag trots försämringen hos Komplett som att det fortfarande är det bästa kreditkortet inom Mastercard/Visa.

    Men tar gärna emot förslag på andra om jag missat något!
     
    tekken gillar detta.
  2. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande 1% med Curve?

    Jag har redan maxat mitt kort och har nog 4-5 månader kvar tills jag får ny bonus igen. Men har inte orkat skaffa ett kort till. Så får man fortfarande 1% så är det fortfarande rätt lugnt för min del.
     
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    0.5% är väl inget att hänga i granen precis?

    Amex är ett helt annat typ av kort, det går inte att jämföra med ett vanligt kreditkort från visa/mastercard.
     
  4. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Samla bonus på alla dina köp - Everydaycard
    --
    Köp i matbutiker: 1% bonus
    Köp på bensinstationer: 1% bonus
    Övriga köp: Total köpsumma upp till 19 999 kr/bonusperiod*: 0,5% bonus
    Total köpsumma på 20 000 eller mer/bonusperiod*: 1% bonus
    --
    Bonusperiod: 6 månader. Årsavgift 195kr/första året gratis. Dvs med en spend på över 40t kr/6 månader (80t kr/år) så blir Everydaycard bättre även med årsavgift beräknat endast på "övriga köp".

    (Den första extra 0.5% mellan 20-40t kr blir blir 100kr - vilket täcker ett halvt års årskostnad)
     
    bernard gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nej, precis det jag menade om Amex i mitt inlägg, precis som med krypto-debitkorten. 1% har man fortfarande vid köp över 20 000kr med Komplett-kortet iaf, alltid något.

    Tack! Hittade det nyss också, verkar inte ha något tak heller va? Har du koll på ifall Apple Pay finns? Annars verkar det vara ett bra kort även om årsavgiften gör det lite tråkigare.

    Håller på och hjälper en vän som vill byta från Komplett nu och räknar lite. Får se om detta kan slå American Express Blue tillsammans med Komplett där man lägger alla köp främst på Amex och de som inte går på Komplett vilket var min första tanke.
     
    bernard gillar detta.
  6. Android007

    Android007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    86
    Herregud vilken försämring! Ne nu går jag tillbaka till vanligt kontokort igen.
     
    bernard gillar detta.
  7. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Inget tak & inget apple pay - men funkar bakom Curve för Apple Pay, fast då blir alla köp "annat köp".

    En sak är att om du inte betalar hela fakturan så dras räntan för hela utestående beloppet (dvs fakturan är 1000kr & du missar den - sedan handlar du för 3000kr extra så i månadsbryt åker du på ränta på 4000kr, inte 1000kr som man kunde tro) - kan vara bra att hålla koll på. Men om du alltså betalar fakturan i tid så inga problem.
     
    Dr4co gillar detta.
  8. Chosen

    Chosen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Med tanke på att de enbart är de som har en kreditgräns på 20 000 eller mer som fått informationen om 1% så verkar det ju inte som det är 1% på allt över 20 000 på årsbasis (som Everyday) utan mer att om man gör ett enstaka inköp på över 20 000kr så får man 1% på just det köpet bara?
     
    Hakan2 och Android007 gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Okej, vet att Apple Pay är ett krav för honom. Räknade på hans spendering nu och det är ganska jämnt, men med fördel till American Express Blue (90%) + Komplett Mastercard (10%) mot Everyday Mastercard (100%) - inom parantes hur mycket spendering på vilket kort. Kan han dessutom använda Komplett mindre än 10% så växer skillnaden.

    Första året så får han på Everyday 195kr rabatt på årsavgiften, det finns ingen annan bonus/inbjudan? På American Express så får han 3 månader gratis, så årsavgiften blir 315kr första året och sedan även 420kr i bonus när jag bjuder in han. Så även första året tycks det vara fördel till American Express.

    Men tack för all info, jag för den vidare så har han ändå två ganska goda alternativ att välja på :)
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, jag tolkar det som att det är 1% på alla enskilda köp som är över 20000kr.
     
    Android007 gillar detta.
  11. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Handlar aldrig på Komplett så jag säger upp kortet och kommer köra den här kombon nu framöver:
    Everyday Card med 1%. Dock 0,5% upp till 20000 k/halvår. Årsavgift 199 kr + 75 kr för extrakort.
    Amex Cashback 1,25%. Årsavgift 420 kr ink extrakort.

    Segt med Amex höga årsavgift men får igen pengarna efter köp på 33 600 kr.

    Everyday Card har en värvningskampanj nu med att man får 200 kr i matkuponger och den som blir värvad 100 kr.
    För Amex borde jag kunna värva mig själv och få ett år gratis.
     
    Last edited: 10 dec 2020
    darkshippo gillar detta.
  12. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Betalade parkeringen på 50kr. Får bjuda på Komplettbank på 1 kr. Ringer och säger upp det imorgon.
     
  13. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Inga roliga nyheter, men vi får väl vara glada att kortet fortfarande är avgiftsfritt ;)
     
    Jonthan gillar detta.
  14. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Har också avslutat kortet. Betalar ändå 95% av alla köp med Amex och resten kan jag lika gärna betala med andra kort. Onödigt att belasta min kreditvärdighet med en kredit jag ändå inte kommer att använda.
    Den som är sist ut i den här tråden kan ju stänga den :D
     
    Das Erdbeerkuchen och Android007 gillar detta.
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är inte så att kortet kommer att sluta existera, så tråden kan nog ligga kvar. Vem vet cashback bonuset kan komma att ändras igen nån gång i framtiden.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det måste ju rimligtvis finnas en förklaring någonstans till varför det verkar omöjligt att upprätthålla. Hur länge varade Komplett? Två år?

    Blir väl förhållandevis få som stannar kvar. Klart det fortfarande finns de som har nytta av tjänsten med de nya villkoren, som flera säger i tråden, men vore förvånande om inte kundtappet blir stort.
     
    Sale och Ascended gillar detta.
  17. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag tror nog att det är för att locka kunder. Om man jagar bonus så är man nog inte i så stor utsträckning en som är dålig på att betala räkningarna. Då tar det ju ut varandra. Det är nog mer troligt att de försöker locka kunder så att de har fler kunder att dela kostnaderna på.
     
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Att det är svårt att ha hög cashback har med EUs reglering av kortavgifter. Dvs hur mycket kortföretagen kan ta av handlarna. Det är ju på de som inte betalar sin räkning i tid så det blir kassako för kreditkortsbolagen. Men de allra flesta här, köttar upp till 2K återbäring. Låter cooldown verka för att återigen tjäna bonus. Jag har inte använt mitt kort sen jag nådde taket. Komplettbank tjänar inga pengar på mig.
     
    Nudeln gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skaffade Komplett Mastercard i mars för snart två år sedan, då var det ganska nytt. Så det varade nog i ungefär två år eller knappt det.

    Det är antagligen så att kortföretagen tjänar i genomsnitt mindre än 1% på kortköpen. Så troligen finns det inte utrymme för en högre långsiktig bonus än 0,3-0,5% som de flesta bensinbolagen ligger på. Högre bonusar får nog betraktas som en kalkylerad kostnad för att ta nya marknadsandelar.

    Jag tillhör nog dem som blir kvar på Komplett Mastercard. Jag har inget annat kort som ger mig bättre bonus än 0,5% och jag handlar inte för så mycket per år att det skulle vara motiverat att skaffa ett kort med årsavgift för att få högre bonus.

    Ev. återgår jag till att handla på mitt Preem kort som jag använde före Komplett, men det är samma bonus 0,5%.

    Det man kanske kan hoppas på är att Komplett nu lämnar fältet öppet för någon ny uppstickare att köra ett marknadsföringsrace med 1% bonus eller mer. Vi får väl se om det kan bli så, det dyker ju upp nya kort hela tiden.
     
    Sale, Nudeln och bernard gillar detta.
  20. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    komplett endast hittills iaf räknar bonus i hela poäng så borde det inte bli någon bonus för köp under 101 kronor eller 151 kronor med de nya villkoren...