Diskussion: Google Home Max

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 4 mar 2019.

  1. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Parkoppling och grupper med flera parkopplade par fungerar mycket bra med Max och Nest Audio. Jag förmodar att blanda enheter i parkoppling kan vara lite känsligare genom att en av högtalarna ser ut som att bli master över den andra i paret
     
    nehemja och BrearedsDea gillar detta.
  2. fumling

    fumling Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One (M7)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3
    Kostar 149€ nu hos fnac! Får se om den fungerar bra att koppla in som soundbar till TVn. :)
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Hade säkert gått, men visste inte att jag ville ha en till för ens efter den första var uppbackad och provlyssnad :)

    skönt att höra att grupper fungerar bättre för andra. Det är lite synd när man har ett problem där Wi-Fi är med i bilden för det kan vara så svårt att veta om det är enheterna eller Wi-Fi som krånglar.

    sen lite synd å andra sidan om grupper funkar bäst med Googles egna högtalare, en anledning till att jag valde att satsa på chromecast som system för multiroom var att det fanns ett så bra utbud av olika högtalare.
     
  5. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Med kabel kan du koppla in "Max-klumpen" utan problem men det blir lite annat än en soundbar

    Edit
    Vad jag menar är att en Max med egen volymkontroll med input från TV med annan volymkontroll blir stök.
    Du kanske behöver ha volymen högt på Max för att höra normalt från tv med kabel. När du sedan castar musik från mobilen spelas det väldigt högt. Lite som Bluetooth-högtalare där volym på mobil och volym på högtalare inte alltid funkar väl tillsammans.
    Kort sagt kommer din Max vara bäst på det det den är bäst på, dvs att casta musik till.
    Köp sedan en soundbar till TVn som kan styras från TVn på förväntat vis
     
    Last edited: 2 dec 2020
  6. fumling

    fumling Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One (M7)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3
    Förstår din tanke! För tillfället har jag en "dum" Marshall högtalare inkopplad och eftersom jag ser all tv via Chromecast höjer jag och sänker volymen via telefonen och det fungerar utmärkt. Använder alltså inte tv fjärrkontrollen alls. Så min tanke är att det ska fungera ändå. :) Får se om det blir så i praktiken!
     
  7. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nu två Google Max högtalare kopplade i ett par. Jag har var haft båda i tre dagar men det verkar som att om jag inte använder dem på ett tag så slutar dem att fungera. Försöker jag starta musik från Spotify appen händer ingenting och sen säger den att något gick fel, ger jag den ett röstkommando som att spela radio säger dem okej men istället för att börja spela radio säger den att något gick fel. Förra gången löste jag det genom att dra ut sladden på båda och göra om högtalarparningen men det kan jag ju inte göra varje morgon.

    jag ska testa fabriksåterställning ikväll men har något nått annat tips?
     
  8. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Kontrollers ditt nätverk. Är din router ensam eller har du flera?
    Syns dina MAX på nätverket med appar som listar enheter?
     
  9. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja, jag misstänker att det kanske är nätverket som krånglar men kan inte så mycket om sånt här. Har du tips på en sådan app?

    jag har en router, bor i en nyproducerad hyreslägenhet och routern ingår. Från Telia.

    jag har en gammal router jag skulle kunna koppla in närmare högtalarna, men lägenheten är bara på 64 kvadrat så det känns överflödigt. Högtalarna är hyfsat nära routern som är i mitten av lägenheten men inuti en garderob så den behöver ju ta sig igenom väggen.

    tack för hjälpen!
     
  10. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    PS omstart hjälper inte men att dela på högtalarna och sen para dem igen löser problemet. Men inget jag vill göra varje dag heller helst.
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hade ett liknade problem med en Harman Kardon, när jag pratade med den sa den bara att jag skulle lägga till den i home appen men det räckte alltid med en omstart. Fick göra omstart var 3:dag ungefär, ingen annan Google högtalare jag har visar på detta symptom så det verkade inte ha med mitt nätverk att göra. Skickade in den för rep och dom ersatte den i pengarna tillbaka istället. Valde då en Nest Audio istället då jag har flera såna.
     
    nehemja gillar detta.
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Kan du se i Home-appen att de har samma firmware-version.
    Om inte kan en återställning vara rätt.

    Frågan om nätverket var att du inte råkar ha flera routers som alla ger ut nätverk och de två högtalarna är på olika nät. En bra att app för att kolla nätverket är Fing
     
  13. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det är samma firmware på båda så kanske inte lönt att fabriksåterställa.

    Det var svårt att se i Fing, men jag tror att när kollade imorse (innan jag försökt använda högtalarna) så syntes dem inte. Efter jag försökt använda dem (de fungerade inte idag heller) så syntes de i Fing. Men fungerar inte.

    provade att göra om länken utan att starta om högtalarna först. Nu spelar den musiken som jag bett den i kanske fem sekunder sen slutar det att fungera. Om jag delar på dem fungerar högtalarna var för sig så att säga.

    köpte ju den ena för nästan 3000, så 4500 kr totalt, ångrar det rätt rejält nu kan kan säga inför framtida spekulanter :)

    om jag får rätt på det ska jag försöka att ha dem två på ett eget nätverk och se om det hjälper.

    edit: funkar inte alls idag trots omstart och omparning, fantastiskt.
     
    Last edited: 12 dec 2020
  14. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Som du ser är det inte många kommentarer. Med andra ord är det ditt nätverk som någonstans är problemet. Har du en annan router?
    Om du har det brygga Telias halvtaskiga och sätt den andra routern som din DHCP server. Alla andra kommersiella routers är bättre än Telias
     
    Marmbrandt och nehemja gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  16. Edvard

    Edvard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Riktigt trist att de inte går att få tag på längre, om ngn vill sälja den grå så köper jag den gärna.
     
    Raz och bernard gillar detta.
  17. str

    str Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Riktigt nöjd med den jag beställde från fnac. Tack för tipset. Skulle beställt 2.. Säljs de ut någon annanstans?
     
  18. fumling

    fumling Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One (M7)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3
    Kan väl utvärdera min förhoppning att en Max skulle funka som soundbar.
    TV 1, 8 år gammal dum Samsung tv med Chromecast.
    Kopplade Aux och bytte ingångskälla, men fick höja tv till max för att få ol ljudstyrka. Styrde volymen helt via telefonen och det fungerade sådär för jag var tvungen att även höja volymen på Max för att kunna njuta av filmmusiken. Nackdelen är att volymen då blev väldigt hög när jag spelade musik till Max.
    Tv 2, ny Sony med Android TV.
    Kopplat in Aux och bytt ingångskälla, behöver ha volymen högre än normalt på tv:n men absolut inte max. Fördelen är om jag castar från telefonen justeras tv volymen när jag höjer volymen på telefonen. Fördel är också att jag inte behöver justera volymen alls på Max och därmed kan spela musik på Max utan att ramla omkull efter att ha sett på tv. :)
    Har inte testat att koppla högtalaren via BT eller via optisk och DAC, tror inte det behövs heller för det funkar så pass bra nu!
    Borde köpt hem två st Max..
     
  19. lanexat

    lanexat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Nu när home max är död... Ngn som läst några rykten om en ersättare? :)
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ingenting ännu, men i maj tror jag de planerar ha årets Google I/O, och i samband med det brukar nya prylar presenteras. Antingen strax innan eller strax efter.

    Vore fint med en uppföljare i samma stil som Nest Audio.
     
    lanexat gillar detta.