Svensk varuhandel, bra eller dålig?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av geobjork, 27 nov 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är en allmän trend. CDON blev nog först med att helt och hållet fasa ut sin egen försäljning för att övergå till att bli renodlad "marknadsplats", men i motsats till Amazon har CDON inget eget lager eller sköter/tar ansvar för frakten/logistiken.

    Elgiganten tror jag inte har något lager heller (som Amazon har för tredjepartssäljare), där de sköter frakt/retur, utan de säljer på samma vis som CDON när det gäller tredjepartssäljare. Avtalet äger rum mellan dig och tredjepartssäljaren utan att Elgiganten eller CDON har så mycket att göra med affären över huvud taget. De tar bara en andel för att erbjuda ett "virtuellt butiksfönster" under ett "inarbetat varumärke".

    Själv är jag inte det minsta förtjust i denna modell, då den minskar tryggheten för konsumenten. Amazons modell med att sköta logistik/returer är mycket bättre, även om de också erbjuder alternativet för säljare att göra på samma vis som hos CDON och EG. Dock är det ju enkelt att slippa se dessa varor då man kan filtrera på "säljs av Amazon".
     
    Last edited: 12 dec 2020
    geobjork och stelex gillar detta.
  2. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag har slutat handla helt och hållet på CDON pga det du skriver. Jäkla omständigt när något ska returneras.
     
    geobjork gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Amazons webbsida ger absolut noll i förtroende, sökmotorn är värdelös och produktbeskrivningarna får mig att känna som att jag är inne på någon phishing-sida. Jag kan inte se mig själv köpa något därifrån inom överskådlig framtid. Designen och menyvalen på Amazon, sidan för inställningar m.m. påminner lite om Facebook, dvs inte alls vad ett modernt IT-företag borde kunna prestera. Så förstår inte riktigt hypen som byggs upp kring Amazon.

    Netonnet vägrade laga en telefon som bootloopat för flera år sedan. Inte nog med att väntetiden var extremt lång innan besked, jag minns inte hur många månader, så ansåg de även att deras påhittade villkor och "branschpraxis" stod över konsumentköplagens felregler. Så aldrig mer Netonnet för mig, åtminstone inte för telefoner. Sånt sitter kvar och man minns det i många år, som någon beskrev ovan.

    Clas Ohlson är en butik jag gillar att besöka, trevligt produktsortiment och bra personal. Men deras webbhandel ligger långt efter, de är inte alls i paritet med andra företag på den punkten. Lite förvånande, och hoppas att det inte drabbar dem alltför negativt i dessa coronatider. Någon mer som reagerat på samma sak beträffande Clas Ohlson? Nu är det ju inte hemelektronik de säljer så mycket förvisso, gällande hemelektronik är andra butiker bättre.

    Gillar Webhallen och Inet, moderna butiker, aldrig varit några problem där. Andra butiker, typ Mediamarkt, Elgiganten osv, har jag inte besökt på många år, kan knappt minnas senaste köpen där. Mediamarkt var nog en dator år 2011.. Elgiganten köpte jag nog en tv på, i mitten av 10-talet.
    Det var mina reflektioner.
     
    geobjork och stelex gillar detta.
  4. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Håller med om Amazon. Jag har väntat länge, men det var en stor besvikelse. CO handlade jag mycket på innan men numera är Jula nummer 1 för mig. Stort sortiment och smidiga att handla/returnera varor.
     
    geobjork gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Håller helt med om den saken! Min förtjusning i ett sånt koncept är också rätt så marginell. Så marginell att jag alltid styr undan prylar som säljs på det viset. Jag har t ex inte handlat på CDON på flera år. Självklart vill man helst handla direkt med den som skall leverera varan...!

    Ser att Tekninikproffset har en egen website.se med hyfsad utbud och priser. Någon som har erfarenhet med att handla där?
     
    Last edited: 12 dec 2020
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker ändå Fyndiq är bra. Beställt en pryl som inte kom fram och de betalade tillbaks beloppet utan strul. Så bra kundtjänst.

    Läste att Dollarstore drar tillbaka sin e-handel nu. Var kanske förhastat att starta en från början utan att ha en klar strategi.
    Även om Amazon.se inte är optimal ännu tror jag det får till följden att Svenska handlare skärper till sig.
     
    Last edited: 12 dec 2020
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Undrar om det här är en motåtgärd baserad på Amazons inträdane på den svenska marknaden? För att klara livhanken...? Först CDON, och nu Elgiganten. "Who's Next"?
    Jag vet inte hur länge Elgiganten har haft detta, men det synas inte sådär jättelockande ut för mig...! Speciellt med tanke på garanti och retur, och vem man skall kontakta om varan inte kommer fram...!?

    Såhär skriver Elgiganten på sin websida:
    "Så fungerar det
    När du köper en produkt från en av våra Partners utförs transaktionen genom Elgigantens säkra utcheckning. När Partnern har mottagit din beställning skickas produkten till den angivna leveransadressen. Om du beställer produkter från flera Partners mottar du leveranser från varje Partner.

    Har du frågor kring beställningen eller vill returnera en vara kontaktar du den ansvariga Partnern för beställningen. Information kring ansvarig Partner hittar du bredvid varan på produktsidan, i varukorgen samt på Min Sida på elgiganten.se. Du kan tyvärr inte i dagsläget betala din order med presentkort."


    Elgiganten Marketplace slår upp portarna - Elgiganten
     
    stelex gillar detta.