Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

  1. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Jag skulle säga att om man inte redan flyger med SAS några gånger per år och inte köper de billigaste biljetterna, tillsammans med den begränsade giltighetstiden för poängen, så är det ganska meningslöst att ha ett SAS Amex. Då är det bättre med exv Amex Gold som ändå kan ge lite caschback, Uber-cash och 4 loungebesök (oberoende av flygbolag) och lite andra förmåner.
     
    bernard gillar detta.
  2. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Sköter man Amex premium rätt, blir värvad, värvar respektive vid kampanjtillfälle eller annat sign erbjudande från Amex. Spenderar allt man köper med sina kort (Amex o SAS MasterCard o Curve) gör alla sina nätköp via shoppen osv så kan de ta 1-2år beroende spend på korten med. Tog 8 månader för mig när jag började. Men vår spend ligger snarare x3 mot din. Men mycket poäng får man via värvning o webshoppen o eventuella restauranger som ger poäng.
     
    bernard gillar detta.
  3. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Lite blandat.

    Mycket fler kampanjer detta år (förmodligen pga Corona)

    En vanligtvis ser man 2 st 25% extrapoäng vid värvning per år, en under våren och en under hösten.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Har jag fattat det rätt att du kan använda poängen från AMEX Green till att betala fakturan?

    Hur vettigt är det kortet? Hittar inte någon info på hur mycket poäng du får per krona...

    edit: Hittade svaret själv...

    "Du tjänar i normalfallet 1 poäng per krona"

    "När du delbetalar fakturan med poäng motsvarar 100 poäng 0,43 krona"

    Då passar jag... :/
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    På tal om poängen och 30k poäng som var erbjuden i november så kollade jag med supporten häromdagen, då jag ändå skulle begära få faktura på hela beloppet, varje månad, om vad det stod på mig.

    Och enligt personen på chatten så hade jag bara 15k poäng att få och spend att komma upp i. Sambon bjöd in mig dagen innan det gick ut, hon har premium och jag hade classic fram till dess.

    Så kan vara det där att erbjudandet endast gällde nya kunder eller att dem gjort fel... Tänkte dock vänta och se vad som händer när jag kommit upp i min spend innan jag hör av mig igen.
    [​IMG]
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det ska komma 15K + 15K i två olika omgångar för dig. Men såklart, Amex kan ha ändrat sin bild. I vissa formuleringar använder de ny kund = inga befintliga kort. I andra fall är det ny kortmedlem, dvs du inte haft kortet de 6 senaste månaderna.

    Kundtjänst ska man nog ta med en nypa salt.

    Jag inväntar själv mina 12K från Classic dealen.
     
    darkshippo, Leo83 och bernard gillar detta.
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Behöver spendera 3K till för att nå upp till 15K-dealen i november för Amex Premium. Tjejen har redan fått sina poäng för att ha bjudit in mig till Amex Premium, trots att hon bara har ett Classickort.
     
  9. Termi79

    Termi79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2020
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V
    Korrekt men du får 75 000 MR-poäng extra bonus när du har handlat för 100 000 kr. Det motsvarar 0,75 % cashback vilket är ganska bra för ett gratis kort nu när Komplett försvann.
    Handlar du för mer än 100 000 kr sjunker bonusen i % sakta igen.
     
  10. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Med den spenden varje månad skulle jag säga att inga flygbolagsanknutna kort fungerar. SAS Amex-korten ger eurobonuspoäng som är giltiga i 5 år. Classic ger 10 poäng per 100 kr, så det blir 500 poäng per 5000 kr/månad.Då gäller det att hinna samla på sig tillräckligt många poäng för en resa eller uppgradering för både sig och resesällskapet. Det som händer annars är att du betalar din resa med poäng och din partner sin resa med pengar. Jag har vid flera tillfällen konstaterat att det blir dyrare än att hitta billigare biljetter för oss båda hos ett annat flygbolag. Detta gör ju att poängen i praktiken blir värdelösa i den stund man vill utnyttja dem, om man ändå måste betala för en del med pengar. Gör en kalkyl för hur många poäng som krävs för två personer för en resa inom Europa och sedan hur lång tid det tar att tjäna in dem, innan du skaffar ett kort. Om du inte räknar med att resa själv förstås. Eventuella välkomstbonusar kräver ofta en viss spend inom en begränsad tid på betydligt mer än 5000 per månad.

    Edit: om du använder Uber någon gång per månad skulle ett Amex Gold vara väldigt prisvärt, speciellt om du kan utnyttja lounger på någon flygresa per år.
     
    Last edited: 13 dec 2020
    milan979 gillar detta.
  11. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för väldigt givande resonemang!
     
    milky81 och Hakan2 gillar detta.
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har du en sambo/fru/make som kan tänka sig använda ett extrakort som är kopplat till samma poängpott så kan man samarbeta för att få in poäng. Man kan även värva sin partner när det är kampanjer, säga upp kortet för den ena när man fått poängen för värvning, och efter det skaffa extrakortet.
     
    milan979, gneken och bernard gillar detta.
  13. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Jag håller inte riktigt med ditt resonemang. Det är väldigt objektivt vad man själv tycker är värt eller inte. Vissa föredrar cashback, vissa andra föredrar lojalitetsprogram etc.

    Jag flyger inte mycket alls med SAS, de senaste åren har jag flugit i snitt en gång per år med SAS.
    Eurobonus är fortfarande ett bra progam. Gör jag köp online så går jag via eurobonusportalen, detta i kombination med SAS Amex har gett mig ca 200k poäng under drygt 2 år. Har en voucher som går ut i mars, samt en i slutet av nästa år.
    Jag tror du glömmer bort att man kan använda dessa poäng i Star alliance.
    Självklart ska man inte glömma bort att awards platser är begränsade.

    Däremot att kunna använda mina poäng till business/first under nästa år kommer inte vara några problem. Antingen asien eller sydamerika. Skulle dock inte använda till economy, enda anledning för economy är vid kort datum där priset i kronor är högt.
     
    gneken gillar detta.
  14. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Du tog mitt resonemang ur sitt sammanhang eftersom jag kommenterade en spend på 5000 per månad. Dessutom ger SAS Go väldigt lite poäng, senast jag reste 250 poäng ARN-CPH om jag inte minns fel. Risken är därför stor att poängen i slutändan blir värdelösa om man inte når upp till en resa för hela sällskapet innan giltighetstiden går ut. Läs hela mitt resonemang.
     
  15. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    En spend på 5000 per månad så passar ändå Classic rätt bra, även om man inte får någon voucher så ger det lite poäng ändå. Kortet kostar ingenting. Om målet är att använda till resande så är det ändå bra.
    Då kan ju så lite som 40-50k eurobonus vara bra att ha. Speciellt nu under dessa tider när man kanske behöver boka biljett närinpå datumet man reser. I juli månad t.ex reste jag till Split, hade jag köpt biljetten med pengar skulle den ha kostat 4 000 SEK. Betalade 30k Eurobonus t/r istället.

    Självklart håller jag med om att samla poäng i SAS Go är värdelöst, men det finns andra sätt. Eurobonusportalen är ett väldigt bra komplement.
    Menar så klart inte att man ska handla genom portalen för att tjäna poäng, det blir ju galet så klart. När man väl handlar något så är det dumt att inte ta del av de poäng man kan tjäna genom portalen. Samma sak så klart om man är ute efter cashback, då finns ju refunder.

    Det är upp till var och en vad man tycker är värt eller inte. En spend på 5000 per månad, räcker inte till mycket oavsett om det är cashback, amex eller vad det nu än kan vara.
     
    Last edited: 15 dec 2020
  16. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Hur mycket man än vrider på det så kvarstår det faktum att SAS-poängen har en begränsad giltighetstid, vilket gör att man måste komma upp i en viss nivå för att de ska löna sig alls. De riskerar ju att bli helt värdelösa och då sitter man där efter några år med 0% i återbäring. Med en låg spend är det ju bättre att ta ett vanligt Amex eller bensinkort i så fall. Uttag av eventuella poäng ska ju löna sig, inte kosta mer om man måste lägga till pengar för ena vägen eller resesällskapet, jämfört med billigare biljetter hos annat flygbolag eller hur?
     
  17. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har man väl bestämt sig för att köra Eurobonus så antar jag att man tänkt igenom. När jag började med Eurobonus så hade jag en spend på ca 5000kr i månaden. Visst den har ökat nu, men att Eurobonus kommer verkligen inte från kreditkortet.

    Jag håller med @mkubisztal@mkubisztal,

    En spend på 5000kr per månad i 4 år skulle ge 36000p med classickortet eller 1200kr i cashback med ett kreditkort som ger 0.5% bonus.

    Med 36000p kan du få tre stycken inrikesresor i Sverige t/r. En inrikesresa kan kosta upp till 4000kr om inte mer vid högsäsong och om man inte har planerat i tid.

    Edit: ska vara 24000p och inte 36000p som jag skrev. Men det blir ändå 2 inrikes t/r
     
    Last edited: 15 dec 2020
    pallish och mkubisztal gillar detta.
  18. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Ja, om man låter poängen löpa ut så är det så klart bortkastat. Har man bara tänkt att tjäna poäng via kreditkortet och ingen annanstans, då håller jag med dig också. Då finns det nog inget kreditkort alls som är värt det besväret ens med den låga spenden.
     
  19. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Ja eller så blir det 24000 poäng på 4 år. En inrikesresa kostar som billigast 10.000 poäng. En tor för 2 personer med andra ord. Beroende mellan vilka orter man ska resa så finns det ofta billigare alternativ med tåg eller buss och före pandemin fanns det flera alternativ till SAS (600 kr för en enkel ARN-GOT var inte ovanligt). Om man instället har som mål att exv resa inom Europa är det som billigast 30.000 poäng (med lite tur). Om man tänker åka 2 personer blir det 60.000. Bara att räkna baklänges. ARN-BCN nästa september går att få för 950 kr tor med direktflyg med Vueling, 2 personer för 1.900 alltså. Lufthansa tar med ett byte 1.400. Dessutom tillkommer skatter och avgifter på bonusbiljetten. Skulle väl säga att bonusresan här med pengar för en person blir ungefär lika billig som direkflyget med Vueling vilket gör att bonuspoängen i praktiken inte blir värda något. Bara ett exempel från verkligheten.
     
    Nudeln gillar detta.
  20. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Ja, helt fel räknat av mig, räknade på ett kort som gav 15p/100kr.
    Oavsett så anser jag att 2 t/r för en person eller 1 t/r för två personer med SAS inom Sverige är bättre än ingenting.

    Har man däremot inget mål, så ja, då kan ett vanligt Cashback-kort eller ett vanligt amexkort vara bättre. Hoppar du på SAS Eurobonus så bör du ha räknat på vad du kan få.

    Själv har jag ett exempel där en kompis förra julen skulle upp till Luleå under julen. Det var antingen 7000 SEK i ekonomi för 2 pers + spädbarn eller 20000p + skatt för 2 pers + spädbarn i SAS plus (Fly Premium). Bara att hon hade skaffat SAS MC Premium gav henne 10000p.
     
    Hakan2 gillar detta.