Tips: VoLTE/VoWiFi hos svenska operatörer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 18 okt 2018.

Taggar:
  1. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    EU roaming blir ett problem om man vill ha Wifi samtal med VPN. Men då kan man använda ett extra data kort medans huvud telefonen är i flygläge?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte ens man behöver VPN, men där får nog någon annan svara på. För jag tror telefonen känner av om man är ansluten till en utländsk operatör även med VPN då telefonen kan känna det på andra sätt också. Så det SIM-kortet behöver vara i flygläge. Du kan inte sätta ett SIM-kort i flygläge (och fortfarande göra samtal via Wi-Fi) och ha det 2:a SIM-kortet aktivt. Flygläge gäller för båda sim-korten
     
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det handlar nog om att undvika oavsiktliga kostnader. Folk är helt enkelt för korkade för att se om de är anslutna via VoWifi eller mobilnätet när de ringer, och då lär det bli massa tjafs med kundservice om extrakostnader.

    Det går dock utmärkt att köra VoWifi i utlandet. Dock behöver man tunnla det via ett VPN som inte ligger på telefonen. Jag brukar köra VPN på min laptop och ansluta via svensk IP, sedan kör jag hotspot från laptopen till mobilen och kör flygplansläge samtidigt.
     
    Boris92 och N6290 gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Om du inte kör VPN, men har flygplansläge aktiverat, så kommer operatören se att du kopplar upp dig från en utländsk IP-adress, och stänga av Wifi-samtal av den anledningen, förstår jag rätt? Låter dumt, vissa kan ju befinna sig i Sverige men ha en utländsk IP-adress av olika skäl.

    Om du lokalt på telefonen kör en VPN till Sverige, varför skulle det inte funka att göra så, hur kan telefonen/operatören förstå att du befinner dig i utlandet? Borde endast vara IP-adressen operatören kan se, dvs den svenska VPN-leverantörens IP-adress. Var jag fysiskt befinner mig bakom VPN-tunneln ska ju skyddas är tanken.

    Följdfråga, som gäller situationen när man befinner sig hemma i Sverige och har VPN aktiverat:
    Har man VPN aktiverat på telefonen, kommer då ALL data tunnlas genom den, även "kärntjänster" som telefonsamtal över wifi? Eller kommer sån trafik som ska direkt till operatören kunna gå utanför tunneln i vissa fall? Till exempel samtal över 4G går väl som datatrafik, men skickas till operatören på en högre nivå än vanlig datatrafik, således utanför VPN-tunneln såvitt jag förstår. Tänker att det borde kunna gälla mer trafik som ska till operatören.
    Annan farhåga:
    Då kan ju operatören se vilken ip-adress man har när man gömmer sig bakom VPN-tjänsten, vilket man försöker dölja då man vill vara anonym genom VPN. Frågan är om operatören lagrar den informationen, dvs information om vilken ip-adress kundens telefon kopplar upp sig ifrån när man använder wifi-samtal vid varje givet tillfälle? Någon som vet? Datalagras den IP-adressen rent av i de loggar som operatören annars för enligt lag?
     
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    VoWiFi skickas utanför VPNet, precis som VoLTE (om du nu använder LTE). Det är därför du behöver tunnla externt via t.ex. din laptop.

    Troligen loggas det, ja. Vad jag vet är operatören skyldig att logga metadata.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det är väl att dagens telefoni är helt IP baserat. VoLTE/VoWifi använder IMS för att tillåta service.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det finns inget sätt att ändra på det, genom någon inställning i telefonen, utan att vara rootad eller dylikt?
     
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Jag menade att man använder två telefoner.
     
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vill inte vara jobbig och jag vet att ämnet har diskuterats flera gånger men jag kan tänker mig att byta från Fello till Hallon för att jag behöver inte 2G, 12GB surf och ultra täckning(bor i Stockholm).
    Teoretiskt borde jag kunna få 4G/Wifi samtal genom QPST/PDC/EFStools genom att använda Danska/Engelska profilerna i bilden nedan som inte har något Telia relaterat, Oneplus är ett litet företag/s (OBS ROOT ÄR OBLIGATORISKT,GÖR PÅ EGEN RISK).
    Om jag använder Hallon och ändrar mdn så borde jag kunna skippa certifiering av IMS status.

    Har någon lyckats med PDC i sin Oneplus 3/T? Alltså att vänta på Fello funkar inte längre. Hallon har ett 6 månaders erbjudande ju med stuk konto. Detta blir sista gången jag frågar, mods, admin eller telefoni experten cupcake kan radera detta om jag bryter forumets regler.


    View: https://drive.google.com/file/d/1hkN6VKKvlJs3u4Dj-jEvAnu9Rl1E34in/view
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag har inte den tekniska kunskapen för att besvara din fråga, men det säger sig självt att det är en rejäl chansning att byta operatör för att du KANSKE kan få igång Wifi-samtal/4G-samtal genom sådant trixande med IMS-profiler. Mobilnäten i olika länder ser väldigt olika ut även om det är samma operatör, av ett antal skäl skiljer det sig, såsom nationell lagstiftning, specifika myndighetsbeslut i det landet, olika teknik/utrustning, lokala förutsättningar osv. Man rullar ofta ut olika funktioner vid olika tidpunkter i respektive land, ett land måste komma först. Jag skulle inte vilja chansa på att engelska eller danska profiler magiskt ska fungera i Sverige, jag tror heller inte att de kommer fungera.

    Bor du i Stockholm så borde du väl klara dig bra än så länge även om Fello inte stödjer 4G-samtal osv. Varför inte vänta ut Fello, varför sån brådska? Jag bor i Göteborg och har inte 4G-samtal/Wifi-samtal heller, för mig är det inga som helst problem än så länge.
     
    Boris92 gillar detta.
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hmmm men jag försöker kramma ut så mycket som möjligt ut min Oneplus genom ROM och jag vill använda min studentrabatt innan slutet av januari. 8GB plus 6 månader halva priset är rimligt och jag försöker spara pengar. Har frågat Fello om att pausa abonnemanget med det tillfälliga numret och om ett spikat datum för 4G samtal. Som jag sa, har ingen Telia profil som skulle fixa IMS och den ända som ändrar är Elisa som aktiverar UT Interface. Andra möjliga profiler är Elisa-Tel2Comviq och VDFEurope-Telenor. Finns MBN filer på Github och ingen annan region operatör har sammarbete med Svenska förutom Hi3G. Nu är frågan om någon har lyckats med en OP3.

    Tycker också IMS profiler är relevant på denna tråd.
     
    Last edited: 14 dec 2020
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Har svårt att se varför danska och engelska profiler skulle få igång VoLTE i sverige på en speciell operatör.
    Varje operatör har sina specifika IMS profiler med tillhörande certifikat etc.
    Är din IMS klient IR.92 kompatibel så ska det räcka med just IMS APN inställningarna då de svenska operatörerna har IR.92 stöd i IMS.

    För tex Samsungs måste du verkligen ha rätt firmware/CSC för att det ska gå igång.
     
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Beroende på Svensk operatör som 3tre/Hallon så kan man använda Hi3G internationella profil. Listan jag la till är default och kommer inte få flera profiler pga OEM-operatör tjafset och att det inte finns några nya uppdateringar. Den ända IMS API jag hittar är Qualcomm genom activiy launcher som inte har en funktion. 3/3T såldes av Danska 3tre och Finska Elisa men inte i Sverige. Samsung, Huawei, Apple överrepresenterar så dom har "testats". Exempelvis har Tele2 valt att ge ut 4g-samtal för telefoner från 2018 tills idag. Gamla telefoner har inte samma standard.
    Exempelvis platsen som startade PDC/EFS tricket som Jamal la till.
    Google Translate
    Inget är automatiserat och man måste själv lägga till profiler för att det ska funka.
     
  14. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Vet inte hur Oneplus sparar sina profiler men på tex Sonys ändrar du i APN databasen (telephony.db).
    IMS profilen ska ju innehålla apn, plmn etc. För svenska hallon/tre.
     
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Dom gör det genom firmware uppdateringar. Som jag sa så har jag den gamla versionen. Enligt ditt svar borde jag kunna lägga Telia/Halebop APN och få det funka utan att hacka när Fello släpper funktionen så klart.
     
    Last edited: 14 dec 2020
  16. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    ja kanske, vet dock inte vad Telia/halebop kör för IMS apn, den brukar fungera out of the box på de jag provat och det va längesen jag kollade SIP flödet.
    VoLTE är ett litet sattyg eftersom det är så olika implementerat i telefonerna och olika klienter.
     
  17. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Om du har root kan du ju prova lägga till IMS APN inställningarna i telephony.db redan nu.
    Backupa den bara innan du editerar eftersom den är unik per fw/telefonmodell.
     
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Så jag har kollat upp telephony.db tricket och jag hittar inget på XDA eller på Reddit. Jag måste hänvisa att min Snapdragon 820/821 inte kommer funka med nya trick. Som jag sa innan, Fello kommer "inom kort/årsskiftet" att införa 4g-samtal. Jag kan gladligen berätta att Hallon får VoLTE genom QPST/PDC/EFStool för Snapdragon 820/821 telefoner. Men om det ska funka för Fello och min nuvarande telefon måste jag skaffa en Oneplus 5/t, Oneplus 6/t eller MBN filen för Sony Experia XZ.
    Wifi-samtal fick jag inte med hallon, kanske tar det extra tid för registering men VoLTE funkar.
     
    Last edited: 21 dec 2020
  19. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Är det nåt enkel sak att göra?
    Är MDN (har ej satt mig in i det) nån som är generellt?
     
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Har frågat runt i olika forum men inget svar om hjälp. Anledningen till MBN filen för Sony XZ är för att det är den ända MSM8996 telefonen Telia stödjer. Genom PDC kan jag ladda upp modem datan och få andra profiler.