[Halebop] Tar ut en engångsavgift om 299 kronor för 3 fria månader via Benify.

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Droid104, 16 dec 2020.

  1. Droid104

    Droid104 Guest

    Hej allesammans!

    Har nu fått en faktura ifrån Halebop om 455 kronor fastän att jag tecknat 5gb surf genom Benify med koden som finns, det står ingenting om att dem ens ska lägga på en engångsavgift om 299 kronor heller. Sen har jag även valt att få e-faktura som dem på Halebop skulle fixa, men tydligen har inte det blivit gjort då jag har även fått en fakturavgift på 49 kronor. Sen var det en som nämnde att första fakturan skulle skickas ut i mars då jag har fria månader. November var då jag tecknade abonnemanget och använde koden. Det står ingenting på Benify under villkor om att en engångsavgift ska läggas till, är det någon mer som varit med om detta? Känns mer som att de lägger på avgifter och dylikt från tomma intet bara för att luras. halebop.jpg benifyvillkor.jpg
     
    Matte1976 och dalton gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har Halebop svarat när du har kontaktat dem gällande avgiften på 299kr? Samt vad har Halebop givit för svar när du frågat om e-fakturan?
     
  3. Droid104

    Droid104 Guest

    Är följande svar som jag har fått: "Nej den engångsavgiften har tillkommit felatkigt dessvärre. Vi har tyvärr inte möjligheten är kreditera något på en redan skapad faktura så jag lägger en kreditering på 299kr på din nästkommande faktura istället :)" Gällande e-fakturan så skulle han också kreditera den om 49 kronor då jag, inkommit till dem i efterhand och begärt om att få e-faktura varvid jag nämnde mitt personnummer + vilken bank jag har.

    Fast hur kan det då vara felaktigt om en annan ifrån Trustpilot via omdöme skrivit om exakt samma sak. Varför inte då korrigera felet? Så att det inte uppstår igen vilket det har gjort. Sebastian gav Halebop 1 stjärna. Läs hela omdömet...
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    E-Faktura bruka man ju kunna ansöka direkt i banken om, sedan är det ju inte direkt svårt och kreditera en redan skapad faktura för skapa en ny faktura med korrekt belopp, Halebop måste nog vara de enda företaget jag någonsin hört inte kan kreditera en faktura för skapa en korrekt en.
     
  5. Droid104

    Droid104 Guest

    Har nu fått till svar: "Gör så att bortse från denna faktura helt, jag ordnar så den blir avskriven :)" så förhoppningsvis löser denne medarbetare på Halebop detta och inte glömmer bort. Vilket den förstnämnda medarbetare gjorde med min e-faktura.
     
    Janne303, Rospigg och bernard gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tråkigt att de inte löst det i systemet - men bra att de löste det när du kontaktade dem. :)
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag är övertygad om att halebop antingen satt felaktiga fakturor i system eller saknar kompetensen.

    Jag fick också felaktiga fakturor med missade avdrag, jag har även hjälpt flera med liknande fall i tråden om halebop.

    Missförstå mig inte, jag är nöjd. Men man får själv hålla koll uppenbarligen
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag har också noterat denna lite olyckliga trend i forumet. De verkar i alla fall inte koordinera kampanjerna med fakturaavdelningen särskilt väl.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Precis. Man ska inte beskylla ett företag för bedrägeri, men dom har potential för förbättring iaf
     
    induktion gillar detta.
  10. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Tur att jag såg denna tråden. Även jag har tecknat sex månader fritt men fått en faktura skapad som jag inte mottagit då jag flyttade precis datumet när den skapades. Får se vad de gör med den.
     
    bernard gillar detta.
  11. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Det är bara att betala och vara nöjd ungefär, enligt support. De ser ingen kampanj.
    Har angivit koden då sex månader var fritt med benify. Trodde att halebop var en seriös operatör?
    Har sparat skärmdump på hela kassan, tur det i alla fall.
     
  12. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Så det blir +-0 samma pris?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Dessbättre står det tydligt och klart i min orderbekräftelse att det är sex månader fritt. Jag såg också till att få chatt konversationen där jag tydligt bad den bekräfta att sex fria månader skulle räknas från första december och inga ytterligare fakturor skulle skickas. skulle dock inte alls bli förvånad om det kommer en faktura även i januari men det får jag ta då i så fall.
     
  14. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Jag tänker inte betala in en felaktig faktura.
    Fått info från tre olika personer i deras kundservice att de inte kan makulera en faktura. Helt sjukt.
    Jag får ta den vidare till Telia som är betalningsmottagare.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte säkert att personerna som du chattar med får, men det finns garanterat någon som får. Otroligt konstigt att de inte erbjuder sig att göra det...
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är ju självklart att de KAN makulera en faktura, mer rätt av dem vore att säga att de inte VILL. Påminner om en ansvarig politiker som säger: "jag kan inte kommentera ett enskilt ärende, men principen är att...." som om det vore ett axiom att det aldrig går att kommentera ett enskilt ärende, eller att makulera en faktura.
    Jämför detta med de gånger man har fått en felaktigt för liten löneutbetalning och byråkraten på lönekontoret säger att det inte går att rätta till utan att man måste vänta till nästa månad med att få felaktigheten korrigerad. Detta strider till och med mot de flesta avtal, likväl provar de alltid med detta.
     
  17. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Nej, det är klart och det respekterar jag. Och jag sa att är det inte bättre att ni väntar med svar till måndag och ber någon titta på det men se svarade direkt att det inte går att göra istället.
     
  18. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Kommer själv att fortsätta med kontantkort hos Halebop efter att ha läst detta. Råkade ut för liknande när jag i sommras hade ett extra abonnemang hos hallon som skulle kosta 49kr/månad i 6månader, trotts att jag sa upp det efter 4månader drog de 99kr för den 5e månaden. Tråkigt att man inte orkar bråka om 100kr men tyvärr inte värt besväret för min del, bra att folk står på sig.
     
  19. Rae

    Rae Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    36
    299 kr engångsavgift ska egentligen endast vara via beställningar från återförsäljare, ska stå på kontraktet du signerar/skriver på så är säkert bara en bugg i Telias system dom använder, för att det ska fixas så måste Telia ordna detta och inte Halebop så blir lite dumt för dom.

    Telia skrotade ett urgammalt fakturaprogram runt Okt-Nov 2019 dom använde för att smidigt makulera/kreditera i, nya systemet verkar inte vara lika lätt att utföra detta i, dom kan makulera en faktura men är dumt upplagt och omständligt, tydligen behöver dom skjuta upp förfallodatumet på fakturan, sedan lägga in en kommande kreditering/makulering så ska det matchas nästa månad efter nya fakturan är tryckt och för att göra detta behöver man ringa Telias inbetalningsservice, så för att göra det simpelt för oss och dom så är det enklare för dom att bara lägga in en kommande kreditering på nästa faktura som trycks och betala den som är felaktig.

    Om ni drabbades och kommer ihåg så var deras nya faktura system buggigt i början Nov-April 2019/2020 där betalade fakturor visades som obetalda, var då man behövde ringa in och matcha fakturan hos inbetalningsservice varje månad, samma princip med makulering av faktura, vet inte hur Telia tänkte här men låter verkligen inte optimalt.
     
  20. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Jag nappade på Benifys erbjudande i juli månad. I augusti sa jag upp abonnemanget. Trots detta skickade de först en faktura för den första månaden. Kundtjänsten påstod först att man får betala första månaden och att man därefter får 3 fria månader, vilket inte alls stämmer överens med kampanjvillkoren. När jag hade skickat skärmdump + benify-koden så backade de.

    Därmed trodde jag att allt var fri och fröjd. Men se vad som händer nu i mellandagarna. Samma faktura dimper ner i brevlådan! Flera månader efter att jag har avslutat abonnemanget i fråga!