Fråga: Du som konverterat från Android till iPhone, vad saknar du och vad saknar du inte?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av tndb, 11 dec 2020.

  1. Android007

    Android007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    86
    Haft android i 10 år och har precis fått hem min Iphone 12 mini, jag stör mig på följande i IOS jämfört med android:

    • Dyker ej upp ordförslag i tangentbordet när man exempelvis skriver i google search. (EDIT: Detta problem löstes med Microsoft swiftkey - kanon!)
    • Maxhastigheten på scrollandet i webbläsaren är betydligt långsammare jämfört med android.
    • Att gå bakåt i vissa appar är väldigt svårt med en hand i många appar, exempelvis i ios egna galleriapp. (EDIT: Tipstack till Rockson som vänligt informerade att man sveper nedåt i bilden för att åter komma till "grid view")
    • Man kan ej refresha i safari genom att dra nedåt (går ju dock såklart att lösa genom att skaffa chrome).
    • Man kan inte placera ikoner som man vill på hemskärmen.
    • Saknar notifikationsikonerna i statusfältet. Som det känns nu, så kan man lätt missa notiser?
    • Saknar att man inte kan få notifikationsbubblorna i facebook messenger som i androids facebook messenger app.
    • Saknar att man inte kan se antal steg på låsskärmen.
    • Saknar att man inte kan ha fler hemskärmar. På android hade jag alltid en helskärms-hemskärm med bokmärken en annan med min epostklient samt en för kalendern.

    Ni får hojta till om man kan lösa något om det jag spaltar upp ovan. Angående placera ikoner var man vill på hemskärmen så har jag testat med osynliga widgets, men det blev inte så bra när man scrollade mellan hemskärmarna.

    Som det känns just nu så kommer jag inte bli långvarig med iphone. Enda stora pluset med iphone som jag ser det är kameran. Gick till iphone denna gång pga iphone 12 mini's smidiga storlek samt kameran, men tveksamt om det är värt det. Funderar nu på att köpa sony xperia 5 ii istället...
     
    Last edited: 19 dec 2020
    kissidor gillar detta.
  2. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ang att gå bakåt så sveper du bara från vänstra kanten in mot mitten i skärmen. Fungerar suveränt bra.
     
    Dockland gillar detta.
  3. Android007

    Android007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    86
    I ex galleriappen kan man inte gå bakåt så. Man måste trycka på bakåtknappen längst upp till vänster. Edit : ok i vissa lägen kan man det märker jag.

    Vill för övrigt hylla hur mycket bättre Microsoft SwiftKey är jämfört med iOS tangentbord. Har för min del räddat hela upplevelsen med iOS
     
  4. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Du sveper ner på en bild för att återgå till "grid view" i bildappen :)
     
    Dockland, Android007, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  5. Android007

    Android007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    86
    Kanon, tack:)!
     
    Rockson gillar detta.
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har Airdrop på Macbook och alla Apple-enheter men vet inte hur det funkar. Jag har inställningen att dela med mina kontakter, men är inte det bara "Near By" Eller kan jag skicka grejer till brorsan där som bor 60 mil bort också?

    E: Nu förstår jag :)

    "Innan du börjar
    Kontrollera att personen du skickar till är i närheten och inom räckvidden för Bluetooth och wifi."
     
    Last edited: 19 dec 2020
  7. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Mrwhosetheboss delar lite erfarenheter och tar upp några för/nackdelar med bytet till iPhone
     
  8. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Saknar framför allt en bakåtnkapp, inte alltid svep från vänster eller dra nedåt funkar utan jag måste upp till ett kryss i vänstra hörnet t ex.
    Sen att kunna dela från foton till Instagram och kunna välja om det ska bli story eller inlägg, kunna lägga på filter osv - det är något jag saknar.
    Har en XZ1C privat och tycker 11an är lite för stor för enhandsoperation, men det är ju smaksak förstås.
    Tycker även kameran är sämre än väntat, särskilt vidvinkeln är alldeles för oskarp.
     
  9. Kallsup

    Kallsup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, är det möjligt att ställa in så att gboard inte följer telefonens globala tema?
    Vill gärna ha mörkt tema med ljust tangentbord. Funkar i någon sekund innan det ändras automatiskt.
    The quick brown fox jumps over the lazy dog. Nu fungerar det som det….png The quick brown fox jumps over the lazy dog. Nu fungerar det som det… 2.png
     
  10. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nu använder jag inte Gboard men finns det inte en tema inställning i Gboard där du kan välja att den ska följa telefonens inbyggda tema (dag/natt/auto) utöver den vanliga tema inställningen? Fler och fler appar har anammat detta så borde även finnas i Gboard