[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Den så kallade smutskastningen är kritik. Och dessa personer du talar om är antingen kunder eller tidigare kunder som bytt pga problemen med Vimla samt hur uselt allt har fungerat med denna övergång till 2.0.
    Både jag och flera jag känner har haft problem med 2.0 som ringa och ta emot samtal. Skulle säga att 4 av 6 har haft problem med Vimla 2.0. Detsamma gäller det eviga lovandet men ingen verkstad när det gäller Vimla. Vart är datasim, E-sim, VoLTE m.m.?
    Vad har Vimla levererat under dessa år ens, appen filter som är helt onödig och en sida som visar driftstörningar. Sedan är dom antingen helt inkompetenta eller ljuger rakt ut som när det gäller leveransbesked på sms där dom fick backa pga kritiken. Bara du verkar imponerad över allt detta men du är ju admin på Vimlaforumet som verkar göra det lättare att hålla dig nöjd av någon anledning.
     
    Boris92, induktion, NiklasO och 7 andra gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har runt 15 personer tipsade i min närhet som har Vimla 2.0 utspridda över landet även om de flesta bor i Göteborg. Ingen har haft något klagomål på 2.0 så det är ju underligt att 4/6 skulle ha problem, vilken källa har du?

    Nordic Benchs årliga undersökning bör komma i Februari så blir spännande att se om Vimla har dalat eller inte. Det klassiska är att missnöjda skriver, de som är nöjda säger inget. Men i större allmänna undersökningar så kommer ofta sanningen fram.

    Håller med att Vimla Filter-appen inte tillför speciellt mycket. Samtidigt så ville man visa vad som var möjligt i Vimla 2.0 genom den. Datasim, e-sim och VoLTE är ju något som varje operatör kan införa. Men verkar ju även att de flesta huvudoperatörer vill hålla det som premium och det är väl där skon klämmer. Exakt samma problematik finns t.ex. hos Fello där liknande besked lämnas kring VoLTE. Skulle gissa på att både Fello och Vimla vill ha VoLTE men beslutet ligger utanför deras "avdelningar".

    Kan tilläggas att jag inte är admin på Vimlas forum eller anställd hos Vimla för att reda ut ytterligare osanningar som spridits i denna tråd.
     
    osvanberg gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kritik kan också formuleras på olika sätt. Jag tycker nog en del här i tråden är tveksamt om det är på rätt sidan gränsen. En del kan nog vara skrivet "i affekt" så att säga.
     
    Ella C gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tillhör också Dem som inte haft några som helst problem med Vimla. Har inte hört att de fem personer jag har i min närhet heller har haft några problem.
    Visst finns det anledning att kritisera vimla och deras mystiska prioriteringar.
    Visst har det funnits stor anledning att ifrågasätta hela detta mystiska 2.0 projekt!
    Visst har det varit stora problem med 2.0, men det verkar i alla fall huvudsakligen ha rätats ut.
    Visst är det sant att det forum som började som en community inte längre kan kallas för det.
    Men litegrann undrar jag varför det är så himla viktigt att leta problem hos en operatör man inte är kund hos. Igår när mass SMS gick ut tänkte jag när jag såg att flera Fello kunder inte fått det att om det varit Vimla kunder hade det ropats högt som säkerhetsproblem. Kan inte se att detta lyfts på det viset hos Fello.
    Nu har jag inte varit inne på andra operatörer Facebook etc på länge, men gissar att det fortfarande är som förr: det är de som har problem som hör av sig och de finns hos alla operatörer.
    Än så länge fungerar det som sagt utmärkt för mig. Den dag det inte gör det längre lämnar jag, och då lämnar jag det verkligen bakom mig. (Men det kanske ska säga att jag är verkligen inte superberoende av min mobil annat än som surfverktyg, nätmöten etc)
     
    DroidJunkie, Feisson, fryguy och 3 andra gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag fick och skickade MMS i söndags utan fördröjning eller problem, för måndagen överlåter jag frågan till någon annan. Så borde inte vara något generellt och finns inte heller med på Vimlas status.vimla.se.

    Kollade du om 3G/4G fungerade som det skulle? Dvs fungerade vanlig surf via mobilnätet?
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Söndag var problemfri åt båda håll för mig. Måndag hade jag ingen MMS trafik (vad jag vet).
     
  7. Droid113

    Droid113 Guest

    Bless you.
     
  8. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Jag har använt Vimla under flera år och varit nöjd, lite småproblem som löst via chatten med kundtjänst men läst om problemen och skjutit upp 2.0 så länge det gått. Nåväl, 2.0 kom och jag bytte Sim-kort startade om och allt var frid och fröjd, samtal kom in och jag ringde. När jag kom hem undrade frun varför jag inte svarade på SMS - kollade och såg att hon sänt (också 2.0) men jag inte fått. Startade om telefonerna igen och provade och då funkade det. Nästa dag strulade SMS igen men kom fram efter en stund (nån timme). Värre var när jag skulle returnera paket via Instabox, då scannar man paketet vid boxen och får ett SMS med kod för att öppna och lägga i paketet... prövade i 3 dagar utan att få SMS tillbaka - jo, en gång efter 3 timmar... löste med trevliga kundtjänsten på Instabox. Ännu värre var dock med min utländska bank där man verifierar identitet via SMS vilket aldrig kom fram (provade under en veckas tid). Dessa problem hade jag aldrig med 1.0... så hur mycket jag än gillade Vimla så var det för mig ohållbart att fortsätta, har bytt operatör och allt fungerar som det ska.
     
    gneken, Boris92, Zawaq och 5 andra gillar detta.
  9. Ekstubbe

    Ekstubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har haft olika operatörer som jag har kunnat ringa och ta emot samtal med. Det är själva idén med ett telefonabonnemang.

    Jag skriver "verkar ha förändrats" eftersom det är min tolkning under tiden som kund. Exempelvis är Vimla inte längre community orienterad på samma sätt som de var i början. Abonnemangsformer och villkoren för att spara surf har också ändrats.

    Dessvärre har jag några år på nacken, så jag är tillräckligt gammal för att ha egna åsikter. De synpunkter jag ger uttryck för är mina egna.

    Jag lämnar nu den här diskussionen, vi har alla våra åsikter och erfarenheter som kan vara olika och så får det vara.

    Jag hoppas att Vimla får ordning på sina pinaler och att det blir bra för dem och deras kunder framöver.
     
    katho, Droid113, induktion och 1 annan gillar detta.
  10. Droid113

    Droid113 Guest

    Vad tjänar man på att smutskasta Vimla??
     
    katho, induktion och svenix gillar detta.
  11. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Jag fick samma SMS-problem när jag bytte till 2.0. Jag hade hört att 2.0 inte hade leveransrapporter på SMS så den kombinationen att sms:en inte kommit fram och att jag inte kunde se om skickade sms kommit fram eller ej gjorde att jag bytte operatör.
    Innan mina SMS-problem hade jag bara småproblem när jag bytte mellan olika datamängder, men det kunde kundtjänst hjälpa mig med.
     
    katho, induktion, svenix och 2 andra gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror vi får försöka styra in tråden på ämnet igen, så att framtida inlägg kretsar kring Vimla och inte så mycket runtomkring :)
     
    katho, DroidJunkie och induktion gillar detta.
  13. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Nu dog vårt Vimla 2.0-abonnemang som vi har som test på jobbet. Det gör så ett par gånger om dygnet.

    (inte smutskastning, faktabaserad rapport)
     
    katho, Boris92, Droid113 och 2 andra gillar detta.
  14. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Mina fungerar utan problem. Inte haft några problem sedan flytten till 2.0, och det är också faktabaserat.
     
    Crown och Asawi gillar detta.
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Så trevligt. Grattis. Så borde alla få ha det.
     
    katho, Majkey, Droid113 och 2 andra gillar detta.
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Vimla har en ny banner i forumet där man länkar en tråd om chattens öppettider under julledigheten, problemet är bara att det endast är medlemmar i forumet som kan läsa den tråden. Är det bara jag som tycker sånt här är konstigt? Många kunder kanske inte ens vill ha ett konto i forumet? Vill man inte att alla kunder ska veta när chatten är öppen?

    https://forumet.vimla.se/allmaent-11/chattens-oeppettider-under-julen-2020-12444
     
    katho, Feisson, induktion och 1 annan gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den överväldigande majoriteten av kunderna känner förmodligen inte till att Vimla har ett forum över huvud taget, än mindre besöker det regelbundet. Det är därför det under lång tid varit högst anmärkningsvärt att kommunikationen/informationen varit och är så forumorienterad, inte minst driftinfo.

    Enda sättet att hitta in i till startsidan för forumet via hemsidan är ju genom att klicka på "Support" och sedan scrolla ned en halv sida på desktop, eller 2-3 sidor på mobil. Det är inte som så att det annonseras särskilt tydligt, vilket är rätt fascinerande givet vikten de lägger vid forumet som informationskanal (?).

    Det blir inte bättre av att notisen de använder för aktuell information i forumet inte syns när man besöker forumdelarna som länkas in högre upp under supportsidan, tex:: Teknisk Support | Vimla Forumet, om man inte sedan väljer att gå tillbaka till forumets startsida.

    Men hur ser det ut i andra kanaler då, finns den mest värdefulla informationskanalen direktlänkad? Vän av ordning föreställer sig att det på något vis vore logiskt.

    Det blir också en aning ironiskt när varumärket marknadsförs som community-orienterat samtidigt som själva communityn tycks föra en relativt anonym tillvaro bland Vimlas övriga kanaler.

    Så snart man anar en ljusning i tunneln (de pushar ju status på Twitter nu i alla fall, även om det tog 6 år att åstadkomma), så mörknar det igen, som ditt exempel ovan illustrerar. Det är alldeles nästan som om Vimla-ledningen arbetar efter mottot ett steg fram, två steg bak.
     
    Last edited: 20 dec 2020
    Droid113, katho, induktion och 2 andra gillar detta.
  18. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det har fortfarande inte kommit igång igen, så det sägs upp imorgon.
     
    Droid113, katho, svenix och 2 andra gillar detta.
  19. Ekstubbe

    Ekstubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    18
    [​IMG]
     
  20. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Om man klickar här i appen kommer man till forumet. Screenshot_20201221-191053.jpg
     
    bernard gillar detta.