[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Inte en minut! :D
     
    Android007, Boris92, induktion och 1 annan gillar detta.
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hoppas du har mer än 54MB surfpott annars lär den inte räcka länge [emoji12]
     
    4ndroidz, Henrik_A, Nikolodien och 1 annan gillar detta.
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    Vet någon varför mobiloperatörer som t ex Fello, begränsar hur mycket surf man får spara. Det är inte schysst tycker jag. De tar tillbaka en del av en tjänst man redan har betalat fullt pris för.

    Jag kan förstå om Fello begränsar sparad surf till kanske 1 TB, men 25 GB är ganska snålt med tanke på samhällets digitalisering. Även om andra operatörer tillåter mycket mer sparad surf, så kvarstår problemet.

    Jag tycker en betalande kund ska få behålla det kunden redan har betalat för, annars får kunden ta tillbaka en del av månadsavgiften för de dagar/veckor/månader man inte ringt/smsat/surfat! Eller vad sägs om sänkt månadsavgift för den tid nätet legat nere, hastigheten låg, dåligt ljud, ohjälpsam kundservice... Det ska vara ömsesidigt.
     
    rodak gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    54GB är bra att ha för att klara situationer som den igår när fibern låg nere.
    Idag fungerar fibern igen så jag behöver inte surfa via Fello längre. :)

    Edit: Rättad.
     
    Last edited: 22 dec 2020
    induktion gillar detta.
  5. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    MB eller GB? Med 54MB kan man väl inte ens besöka Aftonbladet en gång? [emoji4]
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack, GB ska det vara. Jag var visst lite trött när jag skrev det där. :o
     
    rodak gillar detta.
  7. poobear

    poobear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15
    Textboksexempel av "Ge någon lillfingret och han tar hela handen".

    Varför ska de ALLS ens erbjuda sparad surf?

    Jag använder Spotify Premium ca 3h per dag. Är Spotify verkligen snåla för att de inte sänker min månadskostnad till (3/24)*99 = 12kr?
     
    6150, murana, Kristy och 5 andra gillar detta.
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Ja, fast det där kan man se på olika sätt, köper du 1kg lösgodis och bara äter 100g under lördagen, får du då lämna tillbaka 900g till affären inför nästa lördag?

    Eller om du inte slösar hela lönen, ska chefen då ha tillbaka det du inte slösat inför utbetalningen av nästa lön?

    Har man betalt för xGB surf så borde den givetvis vara kvar tills man slösar upp den.
    Man betalar ju för en mängd data, i ditt exempel med spotify så betalar man för en tjänst, inte för någon mängd, typ xTimmar lyssnande.
     
    Droid113 gillar detta.
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    För att du ska betala extra, såklart.
     
    Droid113 och Mongroovy gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Fast det är väl inte bara mängden man betalar för? Man betalar för att telefonnätet ska finnas och underhållas också. Förmodligen täcker inte priset per GB surf det idag om man får spara hur mycket som helst.

    Men nu kanske det här är på väg bort från ämnet, Fello.
     
    Kristy, svenix och bernard gillar detta.
  11. poobear

    poobear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15
    Fast du betalar inte för "xGB surf". Du betalar för "xGB surf som kan användas denna månad". Precis som att man betalar Spotify för "musik som kan lyssnas på denna månad", inte "720 timmars musiklyssning som kan användas närsomhelst".
     
    svenix och jnsson gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är också lite OffTopic i denna tråden men Vimla är faktiskt den enda operatören som en gång har haft ett sådant system du efterlyser. Hos Vimla fick man förr behålla all surf man betalade för i en pott (som var maximerad till 100GB). Vimla ändrade sig dock och införde senare ett års giltighetstid för den sparade surfen.

    Man kan se det på olika sätt. En månadspott på XGB surf kan tolkas som att du under en månad har rätt att surfa så mycket. Det kanske inte behöver betyda att du får XGB surf med obegränsad giltighetstid. De flesta operatörer vill nog kunna planera sina inkomster och räkna med en viss intäkt per månad. Om kunderna sparar merparten av sin surf i en pott så kan de byta ner till ett mindre abonnemang X antal månader och operatören tappar framtida inkomster.

    De potter som trots allt erbjuds av vissa operatörer får nog ses som en kompromiss mellan kundens intressen och operatörens.
     
    Buzz och Kristy gillar detta.
  13. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Månadslön är väl då samma sak? Man får använda lönen den månaden sen försvinner resten från kontot om man inte använt allt [emoji12]

    Aja, man har helt enkelt olika syn på det. Jag tycker att man betalar per antal GB (så som det står på hemsidan) och borde alltså få ha dessa kvar eftersom man betalat för det. Sen att man hittat på att det bara ska gälla en månad är en annan sak. Var bättre på den gamla goda tiden när man hade fri surf, nu är den tiden dock förbi. (Såvida man inte vill betala fantasi summor)

    Och för mig räcker surfen och blir över ändå så jag har inget att klaga på, bara en tanke på hur det kunde funka istället.

    God jul [emoji4]
     
    Droid113 gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att de flesta håller med dig egentligen - men en får ju samtidigt tänka på att det är vinstdrivande bolag bakom. De ska leverera vinst till sina ägare - inte uppfylla alla kunders önskemål.

    Det finns även olika lösningar på detta. Hallon erbjuder exempelvis en större pott - men om kunden byter till ett mindre abonnemang försvinner potten. Vimla har en tidsbegränsad pott och Fello har en mindre pott som samtidigt finns kvar även om kunden byter till ett mindre abonnemang.

    Jag tycker vi ändå har stora valmöjligheter i Sverige, för att hitta en operatör och ett abonnemang som passar de krav och behov vi har. Priserna är väl även förhållandevis bra, i jämförelse med andra länder.
     
    MacLeod, Droid113, rodak och 3 andra gillar detta.
  15. poobear

    poobear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15
    Så står det inte på hemsidan. För att citera deras hemsida:

    6. Datatrafik (s.k. surf)
    6.1 I Orderbekräftelsen anger hur mycket datatrafik som ingår i Abonnemanget per månad. Har månadens surf inte använts av Kunden under den aktuella månaden, kommer Kundens oanvända surf att sparas till nästa månad. Hur mycket surf som Kunden kan spara och som Kunden kan förbruka utan extra kostnad framgår av Prislistan. Den sparade surfen följer med om Kunden byter Abonnemang hos Fello (t.ex. uppgraderar eller nedgraderar Abonnemanget).

    I första meningen ser man direkt att det handlar om "per månad".

    Och angående den "gamla goda tiden", jag minns när man hade t.ex. 60 min fria samtal och 200 fria sms. På den tiden kunde man aldrig spara nåt till nästkommande månad.

    Visst hade alla operatörer kunna ha obegränsat med sparad data. Men då hade abonnemangen självklart varit dyrare för att fortfarande gå lika mycket med vinst (eftersom färre hade uppgraderat sina abonnemang).
     
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Mitt tips är att registrera dig till webbkurs med CSN och Mecenat, berätta till Fello om student erbjudandet och få 100GB. Om du vill ha 100GB sparande kan du gå över till halvtaskiga Telenor Beta eller minustäcking 3tre budget (medans allt ingår).
     
    Droid113 gillar detta.
  17. Droid113

    Droid113 Guest

    ÄLSKAR Telenors nät, det BÄSTA jag har haft (inte snabbast dock, betalade 79 kr/mån för fri surf i kanske 15 år (var bättre förr)), tyvärr hamnade jag ur elden i askan (Vimla) och det öppet kriminella skräpet Katshing, men ok, "I get your point". Thanks mate!
     
  18. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Allt är relativt och inviduellt, men alla i vår familj har Hallon och har absolut ingenting att klaga på. Kan faktiskt inte komma på något dåligt. Skulle väl isåfall vara att Hallon inte har 5G än. Alla får dessutom spara 100GB.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Inte så att jag snackar skit om 3trehallon men jag sa att allt ingår vilket är plus. Jag smörar Telia nätet för mycket. Just nu kommer jag vänta tills januari och analysera mina val.
     
  20. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Där jag bor och var jag rör mig så kommer aldrig något annat än telias nät vara aktuellt. Jag bor där många av er skulle få svåra ångestanfall av att inte kunna fara på elgiganten eller McDonalds inom 20 mils radie.
    Jag kommer aldrig aldrig gå ifrån Fello om inte något drastiskt händer. En kundtjänt som svarar pronto, och som är flexibla och lyhörda. De strök t.o.m. en debitering av utlandssurf som dök upp, för att jag slog på data lite väl nära gränsen på väg hem.
    Men jag önskar mig dock liiite billigare utlandssamtal, men man kan ju inte få allt.
     
    6150, Kristy och svenix gillar detta.