Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Ja jag vet inte bara varifrån jag ska få tid att spela så mycket - men det löser sig. Jag ser inte så stor skillnad (tror jag) mellan 30/60 fps, kanske för att jag i tiderna började spela på en C64? Men med det sagt måste jag säga att The Division 2 verkade riktigt najs: läste att den och AC Origins är dom bästa portarna över till Stadia och ska vara 4k60FPS.
     
    Dadde och milky81 gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det är ju ett angenämt problem egentligen att ha för mycket spel att spela :)

    Gött att du inte ser skillnad! Önskar ibland att jag aldrig spelat på high-end PC med 144Hz skärm med matchande FPS! Tycker att 60 FPS funkar utmärkt, det är lite för få av de krävande snygga spelen på Stadia som kommer upp i detta. Hoppas de uppgraderar sin maskinpark snart.

    Assassins Creed Odyssey spelade jag igenom på Stadia, riktigt kul! Där var det inte 60 FPS men det funkade helt ok, det störde inte så mycket. Har de lyckats få till 4k 60 FPS på Origins så måste jag skaffa det med, har hört att det också ska vara riktigt bra! Måste spela färdigt Cyberpunk först bara :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fick min Stadia igår, tycker det funkar bra! Det kommer nog helt klart bli ett alternativ till konsoler framöver. Kontrollen var RIKTIGT bra. Men Cyberpunk... Det passar verkligen INTE mig som småbarnsförälder, har inte den tiden att lägga. Dessutom avskyr jag spel som är i första person. :teeth:
     
    Dadde, kirkx10 och bernard gillar detta.
  4. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Äh börjar känna mig som en jultomte här: jag tillbringade igår kväll (natt) ganska mycket tid med att läsa på om Baldurs Gate 3 och Larian Studios, som skapar BG3. Larian verkar vara för ögonblicket bästa "dungeon master" och lika hängivna som CDPR (förutom att CDPR då styrdes av pengar i CP2077 launchen), och pga jag gillar rollspel (Pool of Radiance / C64 första) samt Stadia så beslöt jag mig i morse för att köpa BG3 och inte spela det förrän det är klart. Min tankegång är att pengarna går delvis till Larian, som kan skapa ett bättre spel samt också stöder Stadia plattformen genom att dom har mera sales. Mera sales = mera intresse av andra utvecklare = mera spel i framtiden.

    Lite fundersam bara över tangentboard + mus stöd samt Stadia: vissa spel är säkert lättare med tangentbord + mus, borde funka via Nvidia Shield? Till CCU går dom inte att koppla upp? Hoppas dom också får till stöd för rattar och annat i något skede.

    Och ja: då jag nu tomtade till det så blev det också ESO Greymoore för jag "kräver" att Bethesda gör Fallout också till Stadia :) NHL vore något jag skulle köpa genast, och jag hoppas lite CDPR nu vill ta in "easy cash" och portar över Witcher 3:an. Qloc verkar göra ett väldigt bra jobb med CP2077, så antar CDPR kunde outsourca det till dem också.
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mus och tangentbord funkar bara på datorer än så länge, exempelvis PC eller Chromebook, inte på Android som ju även Shielden kör.

    Vad som händer med Bethesdas spel på Stadia får framtiden utvisa då de nu ägs av Microsoft som kanske inte är så pigga på att stödja den plattformen.
     
    kirkx10 gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har bara testat Cyberpunk lite än så länge typ och har insett att när jag väl ska spela det så blir det på dator med mus och tangentbord. Kan dock tipsa om att Tomb Raider-spelen (3 st) är på rea igen och man kan köpa alla tre för totalt 240kr. Jag köpte dem under Black Friday/Week-rean och de fungerar väldigt bra att spela med handkontroll framför TV:n. Dock är de inte småbarnsvänliga med de är i tredje person och handkontrollsvänliga.

    OBS! Om du har din gratis-hundring kvar så köp inte det billigaste först så som jag var dum nog att göra för då brinner resten av hundringen inne.
     
    Kalven och Dadde gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur ser jag om jag har hundringen kvar?
     
    dirk gillar detta.
  8. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Hur ser man ens vilka spel man kan köpa på stadia?
    Jag läste att hundralappen förverkas efter 31 december, men alla länkar på spel leder bara in i stadiaappen som har ca 20 spel listade om man räknar alla varianter av Borderlands 3 och liknande..

    Nu verkar det bara vara hitman som är ens AA som man kan claima men jag vet inte om jag missar något spel med bra replay value efter att pro löpt ut.
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Listan uppdaterad för någon dag sen, List of Stadia games - Wikipedia

    Öppna denna på datorn eller i "datoranpassad" på mobilen i Chrome.
    https://stadia.google.com/store/list/3
     
    eastbound gillar detta.
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Tror jag ska slå till på Fenyx Rising. 337:- med rean och kupongen. Demon var trevlig!

    Någon annan som spelar det?
     
  11. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Typiskt google att blockera Androidklienter, *facepalm* (swedroids forum är tyvärr etta på svårnavigerade sidor jag använder på mobilen, datoranpassat hjälper inte heller)
     
  12. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag blev väldigt imponerad av demon.. Gick in i det med noll förväntningar och tyckte det var väldigt trevligt. Både narrativt och gameplay-mässigt. Hela spelet blir nog en julklapp till mig själv faktiskt.
     
    psp123 och bernard gillar detta.
  13. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    BrearedsDea, Penmountain, NiklasO och 8 andra gillar detta.
  14. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Wow.. Spelade precis igenom supermysiga "Submerged" som va gratis via Pro här om månaden.. Kan varmt rekommenderas.

    Det var ett ganska meditativt spel med fokus på upptäckande kombinerat med att samla grejer och bara njuta av miljöerna. Beroende på hur genomgående man vill vara går det att bränna igenom på en kväll.
     
    BrearedsDea, Dadde, eastbound och 5 andra gillar detta.
  15. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Är Google Stadia värt att skaffa om man redan har en Nvidia Shield med Xbox-kontroll?

    Finns ju Geforce Now på denna som jag ej hunnit testa. Någon som testa båda ock kan säga vilken som är bäst att lägga sina slantar på?
     
  16. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Jag skulle sideloada Stadia appen på Shielden + para Shield med Xbox kontroller. Du kan då testa t.ex. Destiny 2 (notera den är i 1080p om du inte "signar upp" för en månad gratis PRO då du får 4k). Personligen tycker jag Stadia Premier är värt det och Stadia är bättre med CCU (Chromecast Ultra) + Stadia kontroller. Normalpris för kontroller + CCU är runt 1000kr, men fick mina "på köpet" för Cyberpunk 2077.

    Geforce Now är lite mekigare med prompts och liknande: Stadia kan jämföras med en konsol utan laddtider (man blir lite förvånad faktiskt). Det som är bra med Geforce Now är att du kan spela en del spel du äger på Steam / Epic Store där, men dom verkar ha drabbats av en anstormning nya kunder pga Cyberpunk och kötider verkar finnas för många + många speltillverkare drog bort sina spel förra sommaren från Geforce Now. Du kan också prova Geforce Now gratis: du kan bara spela en timme / åt gången men igen du ser hur det funkar.

    Det är lite som att jämföra äpplen med päron: jag gillar Stadia mer pga det verkligen funkar + du kan också köra det på din platta (mobil funkar också), men jag tror jag ibland också kommer köra lite Geforce now för att kunna spela Cities Skylines osv. Men min huvudplattform är Stadia.

    Edit: måste tillägga att Stadia funkar på allt med browser (bl.a. finns bilder på folk som fått in det på sin Tesla) - tror sedan då man får börja resa igen blir detta mer värt, t.ex. kan man undvika hotelldöd på en jobbresa genom att spela lite.
     
    Last edited: 28 dec 2020
    katho, kirkx10, Albin N7 och 2 andra gillar detta.
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har precis lämnat in önskemål att få ha en sökruta i butiken så man slipper skrolla igenom hela listan för att komma ner till ett speciellt spel. Önskar ni med det? Passa på att lämna in feedback från appen ;-)
     
    Effect, psp123, eastbound och 4 andra gillar detta.
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det är vanligt återkommande önskemål i stadia-gruppen på reddit. Men ju fler som säger till desto bättre så klart :)
     
    BrearedsDea, Albin N7, chraist och 2 andra gillar detta.
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    F.k. så sideload:ade jag Stadia på en Xiaomi Mi TV stick (inköpt från Webhallen när de sålde dem för 269:-/st) igår kväll och förutom de vanliga UI-problemen som man även får på t.ex. Chromecast with Google TV när man sideload:at appen så fungerade det alldeles utmärkt att spela i 1080p med blåtandshandkontroll. Stickan supportar inte mer än 1080p och inte heller HDR men har man en lite äldre TV och/eller kör utan Pro så spelar ju det ingen roll.
     
    Mr. Ofi, krpes, TFHammar och 3 andra gillar detta.
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har nu även testkört en stund med en Xiaomi Mi Box S 4K på min 4K TV i 2160p med HDR påslaget. Testade först över Wifi men fick hackade till några gånger så jag bytte till att köra trådat med en USB-Ethernet-adapter och efter det så flöt det på lika på bra som med min CCU.
     
    milky81, Dadde, kirkx10 och 3 andra gillar detta.