[Chilimobil] Tråden om Chilimobil (Tres nät)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 27 apr 2020.

  1. Fiddez

    Fiddez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Verkligheten är att det är lättare att dimensionera hastigheten i ett nät där slutförbindelserna inte fysiskt flyttas. Leveransen sker till en given slutkund som har en fast adress. Jämfört med mobilnätet där folk flyttar på sig och antal förbindelser på ett ställe skiljer sig stort mellan tider på dygnet.

    Om alla skulle använda exakt samma mängd data fast genom fast uppkopplingar hade det antagligen blivit en snabbare och stabilare upplevelse, på kostnad av mobilitet. Precis som tidigare skrivits så är det ju fiberförbindelser på vägen ut till masterna.
     
    Droid113 gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    En fråga som nästan har "plågat" mig...

    Varför släpper Tre en utomstående in i sitt eget nät och låter det att sälja fri surf mobilabonnemang?? Och till ett billigare pris dessutom. Märkligt. Vad tjänar Tre på det?

    Visst ingår flera väldigt bra tjänster i Tres eget fri surf mobilabonnemang, dock är abonnemanget dyrt, kunderna kanske väljer det billigare alternativet hos Chili. Tre får därmed en "intern" konkurrens och förlorar sina egna kunder. Det hade varit mer strategiskt om Tre lät åtminstone sitt eget Hallon sälja ett lågbudget fri surf alternativ.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tre har inte varumärken som passar alla typer av kunder, men har kapacitet till övers som de kan sälja till mindre/nischade aktörer, för ett göra en extra hacka.

    För Tre är det ingen idé att starta små nischade varumärken, men går ett sådant varumärke väldigt bra, kan man ju alltid köpa det sedan. Se Telia och Fello tex.
     
    Droid113 gillar detta.
  5. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag tror Chili har samma typ av kunder som Hallon, allt Tre behövde göra är att låta Hallon lägga till ett extra fri surf abonnemang till sitt sortiment och vips försvinner Chili ur ekvationen.

    Varje gång man släpper en annan aktör i sin verksamhet uppstår en ny situation, på gott och ont. Jag förstår inte vad Chili tillför Tre när en identisk Hallon redan finns... Det vore bättre om Tre nyttjar sina beffintliga resurser mer effektiv.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hade Tre gjort mer pengar på det viset än att sälja kapacitet, så hade de säkert gjort så. Det vore märkligt annars då de har en skyldighet inför sina ägare att vinstmaximera.

    Det finns många skillnader mellan Chili och Hallon. Ex erbjuder Chili abonnemang du kan betala på årsbasis, samt fri surf. Det är två olika varumärken med målgrupper som kan skilja sig åt. Det är inte bara priset och vad abonnemangen innehåller som avgör, utan också hur man väljer att marknadsföra/paketera produkten.
     
    Last edited: 10 dec 2020
    Droid113 gillar detta.
  7. Droid113

    Droid113 Guest

    När det drogs kablar kors och tvärs genom Sverige för några år sen, valde vissa länder i Mellanöstern att satsa på trådlös, de slapp gräva upp så mycket. Som bekant indelas fiber i olika klasser, vad händer när alla fibrer måste uppgraderas eller bytas ut så småningom, och hur blir det med råttangreppen.

    Det är bättre med trådlös, lättare att underhålla, dessutom slipper man göra ingrepp i naturen, man behöver inte gräva överallt. Tekniken måste dock utvecklas.

    Vill man köra med trådbundet trots allt, då är det kanske bättre att nyttja elnätet istället, infrastrukturen finns redan och man slipper bygga parallella system. Dock måste tekniken utvecklas.
     
  8. Droid113

    Droid113 Guest

    Vad skulle kunna hindra Hallon från att erbjuda fri surf och abonnemang som betalas på årsbasis? Varför ska Tre först "skapa problem" för sig själv genom att ingå ett komplext avtal med Chili för att sedan betala så mycket pengar för att köpa detsamma när de redan äger Hallon. De kan lika gärna utveckla sin egen Hallon.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hallon är optimerat för en viss målgrupp i relation till vad Tre erbjuder. Chili är i förhållande till Tre/Hallon en så liten aktör med en så nischad målgrupp att det förmodligen är irrelevant för Tre:s räkning att förändra något, om man ska spekulera. Finns det möjlighet att indirekt göra pengar på en målgrupp man av en uppsjö skäl ändå inte vill lägga resurser på att attrahera, så varför låta bli?

    Om det plötsligt skulle gå väldigt bra (Tre kan rimligtvis se all trafik de debiterar för i realtid), så kan de alltid presentera ett lockande erbjudande för ett litet men växande företag, utan att ha tagit någon risk eller spenderat några större resurser. Dvs precis som Telia gjorde med Fello (baserat på den kraftiga kundökning Fello haft ser Telia nog den affären som en vinst redan nu, utan att ha lyft ett finger annat än att utöka marknadsföringen - se Fello-tråden där detta diskuteras baserat på bla. kraftiga skutt i kundnummer).

    Tre gör rimligtvis inget de förlorar pengar på, utan ser snarare det hela som win-win för egen del.
     
    Last edited: 10 dec 2020
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är absolut billigare att bygga ut trådlös kommunikation än vad det är att bygga ut fiber. Att bygga fiber är dock mycket mer framtidssäkert än vad trådlösa typer är. Fiber behövs dessutom för att förse de trådlösa stationerna med kapacitet som räcker.

    Att byta ut alla delar i en trådlös lösning och dessutom dra fram fiber, för att ens kunna möta de kapacitetsbehov som kommer att finnas inom något år kommer innebära stora kostnader och att det måste grävas upp igen.

    Trådlös infrastruktur är inte bättre. Det skapar andra problem och gör att tekniken inte kan utvecklas lika snabbt. Hade det enbart varit trådlöst kommunikation som användes hade vi inte haft de starka mobilnäten som vi har i Sverige idag. Sverige är ett av de länder med flest användare av internet i världen, vi använder även mer data än många andra länder. Jag kan lova, att i jämförelse med länderna i Mellanöstern är användandet i Sverige betydligt större.

    MEN! Detta är ju OT också. Skapa gärna en ny tråd för att fortsätta diskussionen där :) Jag kan flytta inläggen om du önskar det.

    Gällande Chili och Tre så tjänar tre garanterat mer pengar på att sälja kapaciteten till en annan aktör än vad de gjort genom att erbjuda motsvarande själv.
     
    FreddeN gillar detta.
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Vet inte om avtalet med Chili är komplext. Snarare är det troligen trygga pengar under en avtalad tid. Abonnenter kommer och går men en stor företagskund ger en förutsägbar hög fast inkomst under en längre period. Det vill man gärna ha i grunden när man lägger budget eller ansöker om lån osv.
     
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Hur går det med Chili? Bra/dålig? Nöjd? Varför?
     
    Last edited by a moderator: 25 dec 2020
  13. Droid113

    Droid113 Guest

    Den enda operatör som erbjuder en riktig fri surf till ett rimligt pris verkar vara Chili. Problemet är man måste köpa ett Årsabonnemang för att sänka sin "månadsavgift". Är det någon som har hittat något bättre erbjudande med riktig fri surf?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men Chili har ju inte heller "riktig" fri surf. De har ju en begränsning på 999GB. Det är väl bara Tele2, Telenor, Telia och Tre som erbjuder riktig fri surf, där det kostnadsfritt går att fylla på efter att en viss gräns är nådd. Vissa kräver inte ens SMS av dessa. Fri surf på riktigt kommer nog fortsatt vara något som premiumvarumärkena erbjuder, ofta till ett högre pris. De kunder som har sådana krav är ofta beredda att betala mer - kundgruppen som har behov av obegränsad surf är nog dessutom ganska liten.

    Med Chili Kompisar får både du och den du bjuder in 10kr rabatt varje månad. Skaffa abonnemanget via en tipslänk så har du direkt en lägre månadskostnad. Bjud sedan in några kompisar och månadskostnaden sjunker ytterligare.
     
    Droid113 gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det låter som att de har kopierat Vimlas upplägg! ;)
     
    Boris92, katho och Cupcakes gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilka är det som nu erbjuder tipsrabatt? Är det bara Chili och Vimla?

    Det är nog ett rätt bra koncept, för det håller ju sedan kvar kunder om man skulle försämra villkoren tex. i utbyte mot vad som bör vara ett rätt ringa kostnad jämfört med vad som annars spenderas på marknadsföring och dylikt.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fello har tipsrabatt av en annan modell. Hos Fello får du en gratis månadsavgift (en gång) för varje ny kund du värvar.
     
    bernard gillar detta.
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Riktig fri surf är bredband. Måste fråga dom med "fri surf", streamar ni Spotify och Netflix konstant? Är intern minne så lite? Helst svar från både dom som bor med eller utan fiber eller dom bor i ute i landet där koppar har tagits bort.
     
    Last edited: 26 dec 2020
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag har ersatt mitt fasta bredband med ett simkort som delar surf med mitt helt obegränsade mobilabonnemang från Telia.

    Skönt med obegränsat på riktigt och utan att bekymra sig om sms efter en viss datamängd.
     
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Priserna för oändligt surf liknar gamla ADSL priset för internet ironiskt. Men bredband erbjuder mer stabilitet om man har flera användare i samma hus. Jag är rädd att obegränsat kan leda till att man tar bort begränsade surf abonnemang och man blir tvungen att punga ut 500kr för surf. Folk borde vara försiktiga med amerikanska fasoner många operatörer försöker. Variation ger bättre konkurrens, om alla hade obegränsat så kan operatörer höja priserna.