Fråga: Vilket Microsoft office

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av aqwe, 28 dec 2020.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Eller så använder man de gratis alternativ till M(oney) S(ucking) office.
    Typ libreoffice.
    Måste man ha MS så bör man köpa paketet. Inte hyra det som man gör med 365. Bättre rycka plåstret direkt och låta såret läka än att ha ett sår som aldrig läker och droppar pengar konstant.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är det inte något specifikt man absolut måste ha ms office till så säger jag precis som @drzap@drzap Kör på med libreoffice och ge de lite tid att vänja sig. Skulle det absolut inte fungera av någon anledning för att de inte vill lära om ett nytt program. Ja då får man väl tas steget att köpa en licens.
     
    Droid113 gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Anledningen att prissättningen är som den är med 365 personal för 649kr per år och 365 Familj för 899kr per år är förstås för att Microsoft vill att gemene man ska få möjlighet till automatisk säkerhetskopiering via OneDrive samt möjlighet för enkel fil och foto-delning därigenom. Men absolut, jag kan förstå folk som motsätter sig alla dessa smidigheter och skyddet det ger då det trots allt kostar ca e 50-lapp i månaden för detta plus alltid aktuellt Office-paket.

    Men som sagt, ordinarie pris för Office 2019 Hem och företag som inkluderar allt plus Outlook ligger på runt 2300kr. LibreOffice är helt klart en värdig ersättare för basfunktionerna, men Windows Mail i Windows 10 måste jag höja ett varningens finger för, det finns nämligen ingen vettig exporteringsfunktion i denna så ActiveSync eller IMAP är ett måste om du inte vill tappa all epost när datorn kraschar.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Anledningen att MS erbjuder detta är inte att de vill "erbjuda säkerhetskopiering via onedrive" Anledningen att MS vill att du betalar 649kr per år i hyra är att de tjänar mycket mer på detta än om folk köper programvaran. på lite över 3 år har du betalat programvaran (med ditt pris) och sen är det ren vinst för MS.

    Home och student 2019 kostar 1300kr på webbhallen så det är inte ens 2år abb på 365. den innehåller dock inte outlook vilket kan tyckas mycket märkligt
    Ett ytterligare bevis att MS blir mer och mer profithungriga är att de medvetet försämrat Windows Mail i Windows 10 för att försöka "tvinga" alla att betala för 365 varje år. Kom ihåg att MS lanserade onedrive som gratis för att nu begära pengar för denna tjänst. vänta lite så kommer MS att snart begära "hyra" för Windows, inte långt kvar till det.
     
    Droid113 gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det finns alltid två sidor av ett mynt. Polarn min som fotograferar mycket är jättenöjd med att kunna säkerhetskopiera upp till 1TB med bilder för 55kr/månad, plus att han får Office-paketet på köpet.

    Men om man sitter på egen NAS för backup, kanske till och med en Synology NAS så man har egen "moln-mapp" och Office 365 motsvarighet i NAS:en för samarbete med familj och vänner såsom jag har så behövs varken eller. [emoji4]

    Men jag har full förståelse för att man kanske inte har något av värde eller har andra sätt att säkerställa sin data på eller Office-programbehov, och det är ju det som är så härligt i dessa tider att det faktiskt finns dugliga alternativ skapade av privatpersoner på deras skojtid/fritid.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Behöver man samarbeta med andra som har MS Office som tycker jag att man fortfarande kan vara tvungen att välja det själv också. Det går oftast att se innehållet men ändrar man eller fyller i formulär så slutar det ganska snart att fungera tyvärr.
     
    Droid113 gillar detta.
  7. blueman

    blueman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    Undvik office365 till varje pris! Riktigt j-vla uselt. Det som är mest störigt är att de ibland ändrar hur tex outlook ser ut/fungerar. T ex om du själv konfigurerar menyutseende etc så har det hänt mig flera gånger att det nollställts. Sjukt störigt är det. Fy på er, MS!
     
    Droid113 gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja de har olika filformat som kan ställa till det. Går göra en del justeringar på LibreOffice:
    lindasdatorskola.blogg.se - Inställningar du bör göra om du använder Libreoffice.

    Men om man inte vill gå ner i detaljerna på djupet är det nog enklare att skaffa sig Microsoft Office.
     
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Googla... Kan man lita på Google? De är också ÅF, indirekt!
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Sök på DuckDuckGo då? Eller Bing. Eller Yahoo Search.

    Jag håller mig till SAOL som tycker att "att googla" betyder att söka på nätet och inte enbart att söka med Googles sökmotor.

    Är de indirekt ÅF för de har en sökmotor? De är ju också konkurrenter. Eller hur tycker du att de indirekt är ÅF?
     
  11. Droid113

    Droid113 Guest

    Profiling:

    The recording and analysis of a person's psychological and behavioural characteristics, so as to assess or predict their capabilities in a certain sphere or to assist in identifying categories of people.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Va? Vad samlar du om?
     
  13. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Mata inte swedroids största troll..

    Om det inte är någon admin som ligger bakom kontot fattar jag inte varför det inte är stängt sen länge...



    Edit: missade att det var en gammal tråd men det jag skriver stämmer ändå..
     
  14. Magnus B.

    Magnus B. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag ser inte att det förklarats ordentligt hur det går till att köpa en utlänsk licensnyckel på Ebay. Jag har vänner och bekanta som gjort det, det är inga problem och hittills har inte någon fått sin installation avaktiverad.
    Betalar man med Paypal så behöver man inte vara orolig för betalningsmetoden, och kostnaden (20-40kr) är ju inga stora pengar man riskerar istället för att köpa en full licens.

    1. Gå till Ebay, sök efter Office 2019 Pro. Välj någon, priset bör vara ~30sek. Jag kan inte länka till någon säljare eftersom de av naturliga själ försvinnner efter ett tag.
    2. Betala hos ebay med ex. Paypal. Ingen betalning ska ske utanför Ebay!
    3. Du får en mail av ebay-säljaren med nedladdningslänk för installations-iso direkt från MS. Mailet innehåller även din licensnyckel. (det här är det enda farliga - image/installer ska laddas ner från MS, annars skulle jag vilja scanna allt i ex VirusTotal)
    4. Ladda ner image, montera och installera.
    5. När du startar office-app första gången behöver du aktivera. Klistra in licensnyckel och välj att aktivera via telefon.
    6. Nu har du två alternativ:
      A: ring Microsoft automatiska aktiversingsystem (funkar förstås fint, men lite jobbigt)
      B: använd sidan [GetCID.Info] Microsoft Self-Service Support WebTool (mycket smidigt).
      Vill man finns det en pedagogisk instruktionsfilm här:
      View: https://www.youtube.com/watch?v=N94gT5CHUAU
    Det är förstås inte meningen att man ska göra så här, men det är inte olagligt.

    Problemet för Microsoft är att det inte kan ta en tusenlapp för en licens i ex Indien, och att de licenserna går att aktivera med i Sverige. Det är ju därför de inte går att aktivera via nät i Sverige (iaf inte utan vpn).
     
    Last edited: 11 feb 2021
    svenix gillar detta.