Problem: Tappar uppkoplingen mot wifi

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av Bengt-Erik Johansson, 29 dec 2020.

  1. Bengt-Erik Johansson

    Bengt-Erik Johansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har köpt 2 nya s20 fe med Android 10 och har dessutom en Samsung platta nyligen uppdaterad till Android 10. Efter uppgraderingarna till v10 tappar alla enheter internetkontakten hela tiden. Jag har en Netgear nighthawk router som alltid funkat OK, fram till nu. Jag har testat med äldre telefoner med Android 8 och 9 samt från min Windows pc och får uppkoppling till alla 3 (2.4 o 5 ghz) banden utan några som helst problem. Har varit i kontakt med Samsung support och tillsammans med dom gjort felsökning, fabriksåterställning av nätverkskopplingar etc. allt utan framgång. Framförde mina mistankar att problemet kan ha en koppling till Android 10 något som Samsung inte ville kännas vid utan menade att det rör sig om routerproblem. Har därefter varit i kontakt med Netgearsupport som inte kunde hitta nåt fel med routern. ÄR DET NÅN SOM DELAR MINA PROBLEM MED DETTA?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den typen av fel brukar ofta bero på någon kompatibilitetsproblem mellan routerns nätverkskonfiguration och telefonen.

    Jag antar att du inlett med att uppdatera routern till den för närvarande senast tillgänglig mjukvaran?

    Testa i sådana fall att gå in inställningarna för routern och växla kanal för 5GHz (gärna något mellan 40-48). Du kan även testa växla kanal för 2,4GHz för skojs skull.

    Du kan även testa stänga av WMM APSD. Det är en funktion för strömbesparing som ibland kan ställa till det.

    Du kan också testa att låsa telefonens MAC-adress till en fast IP, så den inte förhandlar om ny IP till och från.

    Du kan också testa att gå in på avancerad inställningar under skärmen för WiFi/trådlöst nätverk i telefonen, och välja att WiFi alltid skall vara aktivt (om det alternativet finns).
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Undrar hur det där gick till: Det kommenterade ligger under 'Galaxy FE' men bernards svar ligger under Sony X10 mini??
     
  4. Bengt-Erik Johansson

    Bengt-Erik Johansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag uppdaterade routern programvara för nån dag sedan så det är den senaste versionen. Har också provat att göra omstart av routern. Har även testat med ändringar av kanalerna men tyvärr medges inga ändringar varken på 5ghz eller 2.4 ghz banden med hänvisning till att det kan störa radar i närheten??? Bor i Upplands väsby och den enda radar jag känner till ligger några mil bort på Arlanda.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad märkligt. Vilken Router-modell har du? Det skall vara möjligt att ändra kanalerna, särskilt mellan de jag nämner, då de inte kan störa någon radar ( det är främst kanal 100+ som är så kallade "DFS-kanaler").

    Testa i alla fall så länge att se om du kan aktivera "WiFi alltid aktivt" på S20 FE.


    Bra fråga, haha, måste ha halkat ordentligt när jag klickade runt för att landa i den tråden. Använder nästan alltid multicitat-funktionen, så ibland blir det lite tokigt :)
     
    Last edited: 29 dec 2020
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nej då jag bröt ut frågan till en egen tråd och misstänker att @Buzz@Buzz kör tapatalk eller att sidan inte uppdaterats sig helt ännu :-)
     
    Buzz gillar detta.
  7. Bengt-Erik Johansson

    Bengt-Erik Johansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Min router är en Netgear nighthawk R8000
     
  8. Bengt-Erik Johansson

    Bengt-Erik Johansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har försökt allt som föreslagits ovan förutom att låsa min s20 fe macadress eftersom jag inte hittar var jag gör detta, jag hittar inte heller var jag kan ställa in att wifi alltid ska vara aktivt. Men har alltså och utan framgång testat era andra förslag. Några fler tips?