Stekpannediskussion - Gjutjärn, kolstål, keramisk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av skythread, 27 dec 2020.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja det kan jag ju prova. Men då blir jag ju inte av med den från utsidan av pannan. Och Ikeas instruktioner säger bara varmt vatten. Dom är en 3e gång i ugnen nu. Så får jag se hur den känns. Men pannan ska inte kännas fettig eller oljig när man är klar eller? Den känns oljig men också lite klistrig. Svårt att förklara.

    Edit: Öppnade precis ugnen och tjuvkikade. Det svider i ögonen av röken som kommer. Är det rapsoljan som känns så? Sorry för knepiga frågor men jag vet inte vart jag ska vända mig för att få svar på mina frågor annars :)
     
    Last edited: 2 jan 2021
  2. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Har tyvärr ingen erfarenhet av kolstålspannor. Bara noterade när jag funderade över att skaffa en att det rekommenderades att starta med processen med att koka vatten för att få bort beläggningen från fabrik.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Så det är någon beläggning som gör att de ser svarta ut? Hur stor är stekytan på 28 cm pannan, är den jag tyckt att den är för liten på de buyer och nordwik tex.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Nej dom är helt svarta. Beläggningen är nog det man ser bilden. Denna bilden är innan första inoljningen. Ska mäta den stora sen när den är ute ur ungen igen. Vet inte om jag vågar steka på någon mat med den idag. Vill veta att all beläggning är borta innan man gör något. Luktar ju sådär i hela lägenheten nu
     
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det var detta jag skrev om igår, vaxet. Som man ska få bort innan man oljar in.

    Jag fick bort det genom koka vatten + salt + bikarbonat och skrubba :)
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Lite svårt att mäta men skulle nog säga ungefär 24-25 cm innan det börjar slutta uppåt för mycket. Här ser ni fortfarande det här kladdet i pannan. Trots 3 bränningar. Får prova att koka lite vatten i pannorna strax
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fremar gillar detta.
  7. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ok. Då får jag nog göra det och sen göra om bränningarna. Lite konstigt att instruktionerna säger varmt vatten. Då räknar man ju med att det ska räcka
     
  8. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Skumt med kladd i splitterny panna, det hade inte de 3-4st jag kikade på @ Ikea förut idag. Om det hade kommit efter första inbränningen vore det en sak, då har man haft i för mycket olja / torkat bort oljan dåligt inför detta, men att beläggningen från fabrik är kladdig verkar skumt alltså. Du skulle kunna testa att låta en burk krossade tomater puttra på medel/låg värme i ca 30min i ett försök att få bort det, men det är främst för att få bort en dålig inbränning egentligen. Annars är det väl kokande vatten och skrubba ordentligt med tvättsvamp eller ngn typ av stålull om det verkligen inte går bort.
     
  9. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Perfekt då blir det typ lika mycket stekyta som den 28 cm tefal jamie oliver vi har nu. Får dra en beställning från Ikea, dock verkade de ha lång leveranstid med posten, beräknas till 13/1.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag vet inte vad jag gjort för fel och vad jag ska göra nu. Jag kan ju prova att koka vatten i pannan. Och koka vatten med salt men det hjälper ju bara i pannan. Inte handtag och utsidan. Provade att hälla en hel del kokande vatten på dom igen. Samma kladd
     
  11. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Så här ser min nya 32cm ut efter någon veckas använding, nydiskad i varmt vatten utan diskmedel, efter att ha stekt soffrito, bacon och köttfärs.. Fick den som julkalpp så jobbar hårt på att få till en patina[​IMG]
     
    erik.rahm och BrearedsDea gillar detta.
  12. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Ska tillägga att mina scanpan är fortfarande de som hållt bäst, och som sagt använt de dagligen så är nöjd. Kör CTX-modellen
     
    Kimball och BrearedsDea gillar detta.
  13. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Efter en halvtimme med tomatsås så känns ytan bra!! Men det hjälper inte resten av stekpannan. Sidorna i pannan är fortfarande kladdig. Och undersidan. Vet inte vad jag ska göra med resten av stekpannan. Köra på varmare i ugnen? Men det lär ju inte rinna av av sig själv. Så antar att man måste torka bort det på något vis då
    [​IMG]
     
  14. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag hade reklamerat pannan till IKEA och hämtat en ny.

    Här är min Debuyer efter dagens sandpapper och inbränning på min Weber.

    tempImage810rTo.png
     
    Honda och BrearedsDea gillar detta.
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Snygg!
    Det konstiga är att båda dessa såg likadan ut och betedde sig likadant. Därför tror jag att jag gjort något fel.
     
    Axan gillar detta.
  16. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Du rengjorde dem nog innan med het vatten? Ligger ofta ett lager bivax som ska bort innan man börjar inbränningen.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    På Ikeas sida står det att de är förbehandlade med vegetabilisk olja.
     
  18. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Alltså om du fortf vill försöka själv så är nog stålull/svinto det enda som kommer lösa det, men eftersom det var så från fabrik så hade jag helt klart åkt tillbaks med dem, inte värt besväret eftersom jag själv som sagt sett massor av felfria pannor i varuhuset.

    Här är min 2-3 år gamla de Buyer, kunde med facit i hand gjort det hela snyggare troligtvis, men behåller ändå patinan som ett minne av första pannan som någonsin brändes in:
    [​IMG]
    Ser kanske spräcklig ut men är helt slät och fantastiskt non-stick! Tyvärr brände jag på med linfröolja i ugnen initialt 5-6x i början vilket sedan "sprack" på ställen, därav den ljusare "undre" delen på kanten. vet inte om det eg. var linfröoljans fel, men läst i efterhand att den faktiskt tenderar att spricka, nuförtiden kör jag alltid vanlig rapsolja.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja jag följde skötselråden ganska noga. Så rengjorde med varmt vatten. Men jag vet inte om det var tillräckligt varmt. Men varmt vatten är ju inte hett eller kokande i mina ögon. Nu har jag kört lite stålull och varmt vatten och gnuggat ordentligt med en svamp och fått bort det mesta av kladdet. Tror faktiskt det var min olja som blev sådan när den blev varm. Pannan var inte så kladdig innan jag brände första gången. Imorgon blir det 3 nya vänder i ugnen då :)

    [​IMG]
     
  20. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ah! Men dåså, det förklarar saken :) Det är väldigt lätt hänt att man får ett lite för tjockt lager som sedan klibbar och jäklas!
    Kör typ ”1 ärta” i storlek på oljan och smörj in hela pannan (handtaget undantaget) med antingen hushållspapper eller kökshandduk, torka tills du inte ser att det är ngn olja kvar på pannan - sätt ugnen på 230-240 grader, lägg in kalla pannan och låt ligga ca 1h, låt den sedan svalna i ugnen någon timme eller 2! Eftersom Ikeas råd sa 3x så kan du ju lika gärna köra på det. Använd rapsolja!
     
    BrearedsDea gillar detta.