Printa applista?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Trexgbg, 3 jan 2021.

  1. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Ska snart göra en hard reset utan att använda någon backup.

    Så jag undrar om man kan printa en lista av alla appar jag har på min telefon? Så jag inte missar nåt när jag återinstallerar alla appar.

    Alla idéer är välkomna
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Budgetvariant: Öpnna appdrawern, ta screenshot(vol down + power), scrolla ner, upprepa. Ladda upp till Google foto eller annan molntjänst eller lägg på datorn eller dylikt.

    Ännu mer budgetvariant: Skriv ner apparna du har installerat på papper eller i anteckningar på datorn.
     
    jnsson och katho gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror att det är den här appen jag har använt tidigare: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.onyxbits.listmyapps

    Personligen tycker jag dock att det är ganska skönt att börja om från noll. Om jag inte kommer ihåg en app efter två veckor efter installationen var det nog inte en app jag använde så frekvent ändå :)
     
    kincop och KTM gillar detta.
  4. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Gör du helt ny installation men använder samma google konto som tidigare så kommer alla tidigare installerade appar finnas på ditt bibliotek i play store.
    Om du använder ett nytt google konto, så kommer det inte finnas tyvärr. Skulle nog ta några skärmbilder i så fall.
     
    jnsson gillar detta.
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har i alla år använt Titanium backup. Stor fördel är att man behåller även appar som av olika anledningar inte längre finns kvar i Play Store.

    Nackdelen är ju dock att Titanium Backup kräver root (primära anledningen till att jag alltid vill kunna roota mobilen).

    Det jag gillar med Titanium Backup är också att om det kommer en buggig uppdatering av en app så är det bara att återställa en äldre backup tills det kommer en bättre fungerande version. (Jag har gjort liknande när en simpel anteckningswidget plötsligt fick en massa reklam, den gamla reklamfria versionen fungerar fortfarande utmärkt 5 år senare.)
     
    kincop och Heleg gillar detta.
  6. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej och tack för hjälpen!

    Jag gjorde misstaget en gång att vänta till att ladda ner appen när jag väl behövde den. Ett misstag jag inte gör om en gång till när jag behövde den där det inte fanns täckning (maskin rummet på ett fartyg)..... Major problem!

    När jag har ett antal appar som jag använder mer eller mindre regelbundet och som är kritiska vid speciella tillfällen och som alltid finns på telefonen.

    Normalt sätt gillar jag också backuper men vid starten av min nya telefon funkade inte backupen fullt ut. Vibration, notifieringar och synk med min amazfit klocka funkar inte.
    Så jag tänkte när Android 11 rullar ut i januari ta och börja om från början utan backuper.
    Så vid denna major tänkte jag ta och börja om från scratch!
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    En backup löser ju inte konfigureringen av din klocka, den måste du parkoppla på nytt efter återställning av telefonen. Tyvärr har Android inte stöd för att säkerhetskopiera dina Bluetooth-enheter. Inställningar för notifikationer följer inte heller med i backupen, det måste man konfigurera på nytt (om inte appen själv har backup av det, typ Snapchat). Resten av din backup borde väl fungera felfritt? Med undantag för Bank-ID och liknande då.
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vissa saker ligger ju konfigurerat på olika ställen i olika versioner av Android, då blir det svårt att få med i backupen. Om en gammal inställning försvunnit och ersatts av några nya finns det ju inget vettigt sätt att "återställa".

    Titanium kan ju, eftersom den körs som root, backa upp väldigt mycket saker som bara fungerar att återställa just på den telefonen. Jag brukar bara återställa de saker som vet vad det är och som jag saknar. Även en app som inte fungerar på nyare version av Android blir ju problem att återställa på en nyare telefon.

    När jag bytt telefon har det ju alltid varit t.ex. en ny launcher, då är det rätt meningslöst att återställa backupen av inställningarna för den gamla launchern.
     
  9. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Alltså jag håller med men jag tror ändå nåt blev fel i överföringen av info. Många system inställningar följer med i backupen och nånstans där gick det fel.
    Jag vet ju att vibration fungerar på telefonen för jag kan sätta på den manuellt och den vibrerar när jag startar telefonen. Men trots att telefonen har inställt att använda vibration så funkar det inte. Jag tror det är relaterat till det faktum att jag hade det avstängt på den andra telefonen.

    Eftersom båda telefonerna är xiaomi telefoner och dom har en egen funktion att föra över information vid byte av telefoner i kombination med Googles backup så gick nåt inte riktigt som det skulle.

    Vi får se när jag gjort en ren installation om ett par veckor.... Återkommer

    Edit: klockan är omsyncad och all info går över, men app notifieringar funkar inte, något som jag stängt av på den gamla telefonen och går nu inte att sätta på igen.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Återställde du endast med googles verktyg, eller har du gjort en återställning med xiaomi-funktionen också/istället?

    Du säger att du stängt av vibration respektive appnotifieringar på den gamla telefonen, om vi nu förutsätter att de inställningarna följt med säkerhetskopian till nya telefonen, har du verkligen letat igenom nya telefonens inställningar och försökt slå på de grejerna på rätt ställe? Om du hittat rätt inställning, fungerar det ändå inte att slå på? Vad händer istället, är inställningen i "rätt" läge men funktionen utförs inte?
     
  11. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag tror faktiskt att båda verktygen användes, både Google och Xiaomis parallellt.

    Inställningarna är mer eller mindre identiska på båda telefonerna då båda kör A10 och Miui 12 så det finns inga direkta skillnader. Och ja det är påsatt under rätt meny, se bild. Trots detta så vibrerar den inte annars än vid telefon start samt om jag använder en app som manuellt triggar vibration.
     

    Bifogade filer: