43 tums tv med minimal bleeding?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Poolkjol, 3 jan 2021.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej,

    Köpte en Samsung 43TU8005 idag men är inte alls nöjd då den har en hel del bleeding, se bild. Är detta normalt eller ska jag reklamera den (om det går?) och köpa en ny. Och då är ju frågan vilken 43 tummare som inte lider av bleeding?

    Kom från en Philips 43pus7363 som jag upplevde hade mycket mindre bleeding/clouding.

    Vill helst inte lägga ut för mycket pengar heller ;)

    Tack för input alla!
     

    Bifogade filer:

  2. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag förmodar att kameran överdriver en hel del?
    Kolla Rtings tester så ser du att dom flesta Led tv lider av detta.
    Men VA paneler brukar se betydligt bättre ut än IPS, här är ett exempel på en nanocell IPS
    https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/nano85/nano85-uniformity-large.jpg

    Kanske denne är något TCL 50&quote; EP685 4K UHD LED Smart TV 50EP685 - TV den har ialla fall Direct LED och inte kantbelyst som den du har.
     
  3. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Absolut, kameran hjälpte till en del. Men det var också det första jag noterade när jag startade tvn och nu kan jag inte se något annat. Riktigt störande!

    Faktiskt lite osäker på om Samsung 43 Tu8005 har VA eller IPS, fick för mig att det var VA.

    Oavsett, någon som har en idé om en bättre tv? Använder tvn i sovrummet där det ofta är mörkare vilket gör att dessa problem blir ganska påtagliga :(
     
  4. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag förstår exakt.
    Ja det ska vara VA panel på den.
    Kolla upp den där TCL tv.n som jag länkade i min post.
     
  5. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Missade den, sorry! Kan tyvärr inte gå större än 43". Hittade denna TCL men är osäker på om den är något att ha? TCL 43&quote; P715 4K UHD LED Smart TV 43P715 - TV

    Edit: Hittade den på Webhallen med och hade fått usla betyg :( Så mottager tacksamt nya förslag! :)
     
    Last edited: 3 jan 2021
  6. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Nja jag skulle nog kört på din Samsung.
    Din Samsung är nog bättre än denne.
    Jag skulle testat att byta, om det är samma igen kollat efter en annan modell.
     
  7. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Ja jag ska nog först testa att byta. Verkar som att det skiljer en del mellan varje tv, lite lotteri.

    Om någon annan har något tips om en 43" så hojta till!
     
  8. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Som du säger, det är ett lotteri. Jag köpte tre ex av min IPS-datorskärm innan jag hittade ett ex jag var nöjd med. Det är en kvalitetsvariation så du blir tyvärr tvungen att testa dig fram tills du hittar ett exemplar du är nöjd med oavsett vilket märke/modell du väljer.
     
  9. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Ja jag har förstått det, trist att det ska vara så. Köpte min på erbjudande på ICA MAXI till ett väldigt bra pris. Däremot var det svårare att lämna igen men det gick till slut. Så valde att inte byta den mot en annan utan drog till EG ist och köpte en Philips 43 8105. Den har väldigt lite bleeding samt att den har Dolby vision/atmos :). Ambilight gör också att man inte tänker på om det finns bleeding vilket självklart hjälper till.
    Däremot om det är nog som tänkte köpa en Philips med deras egna Saphi istället för Android, se till att ha en extern mediaspelare. Det är segt och lite bökigt. Har själv en Chromecast med google tv som funkar kanon med tvn! :)
     
    Paul gillar detta.