Övrigt: Allmän tråd för virtuella operatörer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 20 dec 2020.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag ignorerar era rapporter här för att det finns ju beviseligen dubiösa karaktärer i denna styrelsen likt många av dessa pop-up operatörer som dyker upp nu för tiden.
    Detta är bra information så att man som person kan bestämma själv om man tycker att man ska sponsra dessa företag eller inte.

    Tydligt är hur kundservice ligger till när man har som utgångspunkt att inte vara direkt seriös som tillexempel katshing mobile.

    Däremot accepteras inga påhopp så varning är utdelad.

    Carry on.
     
    Kristy, night77, katho och 3 andra gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad gäller Allo som pratar om support på massor av språk så får man hoppas att man är bättre på att tala på alla dess språk än att skriva svenska. Citat: "Hoss oss kommer du alltid att möttes av 15-20 språk talande medarbetare på vår kund support"
    Men det är nog inte svensktalande som är målgruppen. och det är helt OK tycker jag. Kan man leva upp till det man utlovar vad gäller språk är det toppen. Men i nuläget verkar det vara svenska, engelska och arabiska så det är en bit kvar till det man lovar.
     
    katho och Droid113 gillar detta.
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    Konsumentverket MÅSTE göra något åt eländet. Oseriösa operatörer ökar hela tiden. Inte alla orkar lusläsa, ännu mindre förstå deras avtal. Det tar flera månader innan man inser att man är lurad. Fortfarande ryser jag när jag tänker på Lycamobile och Katshing. Hur lyckas såna operera i Sverige? Väldigt märkligt tycker jag... Det är ganska svårt att få tillstånd.
     
    katho och Moby gillar detta.
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Katshing vet jag försöker vilseleda med sina villkor och har skojare i styrelsen men är Lycamobile också oseriösa? Hur?
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    allo telecom har tydligen kostnadsfria samtal/sms/mms TILL hela EU/EES/Storbrittanien, enl. deras hemsida https://www.allotelecom.se/utlandspriser

    Är det några andra operatörer i Sverige som är så generösa?
     
    Droid113 gillar detta.
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    Det är en lång historia. Lycamobile försvann från den svenska marknaden i några år, kanske ville de bli bortglömda. Nu är de tillbaka igen. De sprider sina gratis simkort överallt, korten hittar man i större behållare i vissa affärer. Ibland står män som ser ut som "indier" vid köpgallerior och delar ut simkorten gratis.

    De har lurat så många kunder både i Sverige och EU. De sålde både inhemska och internationella abonnemang som inte fanns. När kunden ringde kundtjänst för att klaga, blev man slussad till olika "avdelningar" hela tiden för att trötta ut kunden. De som svarade pratade engelska med tung indisk brytning, de lät som såna som ringer från "Microsoft" för att varna att man har fått virus i sin dator. Till sist tröttnade kunden och försökte avsluta abonnemanget, men det gick inte. Lycamobile fortsatte ta ut pengar från bankkontot i upp till ett halvt år. Det enda bankerna kunde göra var att uppmana kunden att byta bankkontonummer, något som inte var lätt förr i tiden.

    Nu är jag inte säker om man kan läsa om deras bedrägerier på Trustpilot eller på annat håll. Detta hände för flera år sen och jag kommer inte ihåg var och hur jag kom över deras bedrägerier. Men det var hemskt vad de utsatte folk för. De var ganska organiserade och sofistikerade bedragare, mycket värre än Katshing.

    Jag ber om ursäkt för att inte kunna presentera källor. Jag kommer ihåg någon nyfiken person försökte ta reda på vem som låg bakom Lycamobile, vederbörande kom fram till att det är ett postlådeföretag, deras huvudkontor bestod av en löst hängande låda som hängde på en stolpe i någon större ort i Indien. Nu är de tillbaka i Sverige, jag tror de har ett kontor någonstans i Stockholm.

    Jag kommer ihåg de slängdes ur Telenors nät och plötsligt försvann från Sverige, med sig hade de kundernas personuppgifter och bankuppgifter som de använde i sina bedrägerier från utlandet.

    Jag blev så chockad när jag såg deras gratis simkort i en mindre mataffär i närheten. Jag FATTAR INTE hur såna lyckas skaffa tillstånd för att få operera i Sverige/EU.
     
    Last edited by a moderator: 5 jan 2021
    Moby och stelex gillar detta.
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Lycamobile har funnits i Sverige sedan 2009 och inte gjort mycket rätt under den tiden.

    På engelska Wikipedia finns en artikel om Lycamobile, där de tar upp en del kriminella problem de dragit på sig i olika länder t.ex. Nederländerna, Storbritannien, Frankrike.

    Lycamobile - Wikipedia
     
    Last edited: 9 jan 2021
    Droid113 och stelex gillar detta.
  8. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Vi har beställt, för testning. SIM-kortet kommer nog endera dagen.
     
    FRS05 gillar detta.
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Japp, då blir vi testpiloter. Jag beställde precis med deras abonnemang med 5GB. Har/hade Hallon med 4GB och hade sparat 67GB där så lite surt att ge upp. Men jag klarar mig ju på surfmängden så spelar egentligen mindre roll.

    Är som sagt nöjd med Hallon men har lite dålig täckning på jobbet så ska se om det blir bättre med Karma. Ända anledningen annars är att de har e-faktura som betalmetod.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Förstår inte hur någon frivilligt kan välja en operatör likt denna..... Hur naiv kan man vara?
    Kommer bara leda till elände, det förstår väl vem som helst. Att all ens personliga information hamnar på avvägar i någon hackad databas, att operatören går i konkurs, att kundernas bankkonton töms innan ägaren flyr landet, eller något annat spännande.

    Företaget du jobbar för testar alltså alla operatörer på marknaden, kan du berätta mer om syftet? Typ vad ni får ut av att testa alla (även virtuella operatörer) samt vad företaget har för slags verksamhet/affärsidé.
     
    stelex och Droid113 gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och hur skulle det kunna görs? De har inte tillgång till någons bankkonto
     
  12. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Mitt företag arbetar som fristående konsulter hos olika operatörer (inte i Sverige) med systematisering av framför allt Prepaids. Det vi får ut av att hålla koll på olika aktörer är väl uppenbart. Vi ser och lär av framgångar och misstag som görs. Vi håller oss helt enkelt a jour om det som rör vår verksamhet, likaväl som vi läser och följer diskussioner på nätet. Det finns mycket samlad kunskap och idéer där också, förstås.
     
    stelex gillar detta.
  13. Droid113

    Droid113 Guest

    Att tömma bankkonton och fly landet var inte ovanligt förr i tiden. Min egen far blev drabbad. På den tiden flydde bedragarna till Egypten, en känd och favorit destination för bedragarna. Sånt läste man om i dagstidningar en gång i månaden i mitt forna hemland. Det händer fortfarande.
     
    stelex gillar detta.
  14. Droid113

    Droid113 Guest

    Hur upplever ni Chili i Sverige? Det positiva och negativa? Jag vet att de är nya i Sverige, men ändå.
     
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Vi har inte kommit dit ännu. Att testa operatörer är mer en sidosyssla, som inte är särskilt högt prioriterad. Vi har ju jobb också :)
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag tänkte att om de stödjer e-faktura så stödjer de säkert autogiro också. Fel?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man måste själv aktivera autogiro innan något kan börja dras
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vissa av de personer som skaffar denna operatör kommer säkert gladeligen att aktivera autogiro. Då har man gett banken medgivande att dra vilket belopp som helst som företaget kräver utan någon föregående granskning. Med seriösa företag är det såklart inget problem, de brukar meddela belopp i förhand, man kan se fakturan på sin profil i god tid innan, ibland får man sms om belopp osv. Men rent tekniskt med autogiro aktiverat skulle företaget när som helst kunna skicka in en begäran om pengar till banken, och få begäran tillgodosedd. I autogiroförbindelsen du har med banken tror jag det finns en friskrivning dessutom, banken står inte risken om den flyttar pengar för att följa ett autogiroåtagande som du medgett.

    Alltså skulle mitt scenario kunna förekomma, att operatören eller något oseriöst företag man kopplat in på autogiro tömmer bankkontot hos kunden och sedan flyr ägaren utomlands. Nu är risken kanske inte så stor, jag gissar att sådana bedrägerier inte har förekommit i någon stor utsträckning eller inte alls och om det sker så kommer det säkert bli stora rubriker och regeländringar och systemskiften i tekniken, men någon gång måste ju vara den första :P Så mest som ett tankeexempel.

    Och för att vara helt korrekt i min beskrivning ovan, man ger sitt autogiromedgivande till företaget (t.ex. legitimerar sig med Bank-ID till företaget, eller skickar in en blankett till företaget). Sedan är det företaget som ger medgivandet till banken. Eller hur? Alltså finns här ett utrymme för att ett företag skulle kunna bluffa, även om det säkert är långsökt. De måste väl först veta bank och kontonummer, sedan förfalska en underskrift eller vad som nu behövs. Återigen, ett tankeexempel. Men om man inte anlitar en oseriös aktör slipper man fundera i såna banor helt enkelt.
     
    Droid113 gillar detta.
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    För autogiro finns det ett max tak som företaget måste förhandla med Banken utifrån affärsbilden. Så att någon skulle lyckas föra över 100k+ tror jag är omöjligt. Men upp till 10k kanske.
     
  20. Peddapee

    Peddapee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    På tal om små virtuella operatörer: Jag använder Gotanet (Götalandsnät) i min reservtelefon. 20 kr/mån för 1 GB surf och 20 SMS/MMS och 20 min samtal. De använder Tre's nät och har kontor i Trollhättan. Tror att mobiltelefoni inte är deras huvudfokus men de är seriösa och prefekt för den som använder mobilen lite. Erbjudandet brukar finnas Fallens dagar!
     
    Kristy och Moby gillar detta.