Känner mig vilse, vilken budget-TV ska jag köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Cronnix, 5 jan 2021.

  1. Cronnix

    Cronnix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Direct LED, Backlit, Full array, IPS, VA, OLED.. Börjar få huvudvärk från mina försök att hitta TV, mest pga min budget. Jag är ute efter helst 65", kanske 58" som ska stå i vardagsrummet.

    Har aldrig varit stor TV-tittare, men vill skaffa mig något jag inte kommer hata om ett par månader för att jag är teknikintresserad och kommer störa mig på småsaker i kvalitén när jag väl upptäcker brister. Samtidigt vill jag inte lägga mer än typ 9K på TV för att jag inte använder den SÅ ofta.

    Skaffade mig 58PUS7855 från NetOnNet på rean innan jag började läsa på, och kommer nu fram till att jag kanske borde leta efter bättre även om jag inte märker större problem med TVn nu när den har kommit fram och jag provtittade en film.

    Jag fattat att man bör sikta efter FALD, men det verkar inte riktigt ligga inom min budget då alla flesta instegsmodeller hamnar över 10k. Så vad ska man skaffa sig om inte FALD, så man ändå inte har sämsta kvalite? Liksom inte det bästa kanske, men inget man kommer märka av eller störa sig så mycket på heller under casual tittande. Tittat lite på LG 65NANO79/65UN81006LB, men IPS är tydligen inget man ska ha pga dålig kontrast? Vad har okej balans mellan ljustyrka, kontrast och färger?
     
  2. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det finns tre sätt att gå upp i bildkvalitet:
    1. Höj budget
    2. Köp begagnat
    3. Gå ner i storlek

    Om du kan tänka dig att gå ner till 55" finns det flera ganska bra alternativ (även om du inte när oled-nivåer). T.ex. Q70T för 8k, NANO91 för 8,5k och Q80T för 10k. Kolla in guiden på Sweclockers.

    Annars kan jag tycka att om du inte kollar så mycket och ändå tycker bilden ser okej ut på din Philips så är det väl good enough!?
     
    Kimball gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Köp begangnat... är väldigt dåligt andrahandsvärde på tvs..
    Bestäm dig för pris...

    Sedan kan man inte generalisera helt och hållet... men storleken är väldigt viktig på en tv...
    Prioritera storlek och upplösning...
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Last edited: 5 jan 2021
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 5 jan 2021
  6. Cronnix

    Cronnix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spanar in guiden och modellerna, tack! Jo, jag börjar tänka i "om jag inte märker skillnaden, varför betala extra" banorna, men har inte heller provat så många TVs, ska in till butik och kika idag. Men vet inte riktigt vad för sorts panel/belysningsteknik man ska vara ute efter alls, annat än att Edge verkar vara något att undvika?

    Mjo, kollat på den där QLED, vad är egentligen skillnaden på LED och QLED? Den verkar ha samma sorts belsning som många andra med direct led?

    Vad är det för skillnad på den och PUS7855 annat än OS? Bryr mig inte så mycket om OS egentligen för jag kommer ändå köpa nya chromecast när den kommer ut.
     
  7. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Köpte en Philips 43" 8105 igår som jag är nöjd med. Har inte Android men har själv en Chromecast med google tv så använder inte tvns egna mjukvara. Kan rekommendera Philips, mest pga ambilight :)

    Lämnade igen en Samsung TU8005 som skulle vara bättre men den har sidobelyst panel vilket gjorde att den hade väldigt mycket ljusinsläpp. Rekommenderar att om du köper nytt, köp från ett ställe med öppet köp. Då kan du packa upp den och testa i just dina förhållanden och se om du är nöjd :)
     
  8. Cronnix

    Cronnix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu varit runt och kollat i butik, kan ärligt talat inte uppleva några som helst problem med VA när det gäller betraktningsvinklar, och ser inte heller mycket skillnad på IPS/VA och Direct LED/FALD. Enda som står ut är edge och OLED, men oled är utanför min budget.

    Så tänkte kanske 65PUS8535, QLED800 eller kanske 65UN8500 om jag hittar den lite billigare. Har någon erfarenhet/åsikter om modellerna?

    Är Samsungs Q60-serien något att ha? Alla verkar säga man ska sikta på minst Q70. PUS9XXX/Q70/Q80 vore trevligt, men verkar ligga utanför min budget såvida de inte dyker upp i någon fyndhörna.
     
    Last edited: 5 jan 2021
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Köpte denna Philips själv. Har också en Apple TV så Android TV var inte ett krav. Men den verkar funka bra utan lagg på smart TV funktionerna. En fjärrkontroll mindre att hålla reda på.
     
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Köpte också samma TV som du från NetOnNet och måste säga att åtminstone jag är väldigt nöjd med bildkvalitén och kvaliteten överlag. Får man fråga om det när något specifikt som du inte gillar med tv?

    Var i samma läge som du, inte riktigt en stor TV-tittare och tänkte mest att jag ville ha något behagligt att kolla och hittade på tv:n ifråga. Det enda negativa jag själv har upplevt är att Saphi OS inte är lika bra som Android TV men om man som jag har en Mi Box hemma så kvittar det.
     
  11. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    finns ingen budget OLED, ska du ha den bästa tekniken just nu är det bara slanta upp, vilket är utan tvekan värt.

    QLED är Samsungs PR namn på gammal LCD teknik för att förvirra icke kunniga köparna om att QLED är "bättre" än OLED.
     
  12. Cronnix

    Cronnix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en tendens att alltid försöka min-maxa all teknik jag köper så länge budget håller, köpte TV innan jag läste på och nu efter att jag kollat runt om de olika tekniker och olikheten så har jag lite irriterande känsla att "fan, kunde fått lite bättre för lite mer" typ även om jag inte direkt upplever några problem med TVn.

    Kanske är det jag som inbillar mig, men svärta på TVn är lite svag, vilket är väl förståeligt för prisklassen, och jag skulle gärna försöka hitta modell som stödjer någon slags local dimming och högre kontrast/uppdateringsfrekvens.

    Nej precis, insett att OLED kan jag bara glömma, så kollar efter bästa alternativt i budgetklassen nu. Men QLED är inte mycket bättre än vanlig LED heller då?
     
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Förstår helt och hållet, är själv likadan. Insåg såg dock att jag aldrig blev nöjd med något, haha, för jag hamnade i en sits där inget dög för det alltid fanns något lite bättre oavsett hur mycket man spenderade på något.

    Har du testat att mixtra lite med bildinställningarna? Upplevde nämligen personligen en stor skillnad i bildkvaliteten när jag fixade inställningar som funkar bättre för mig. Ska inte tjata på vidare, men det är nog en en riktigt prisvärd och bra tv för det låga priset. Hoppas du hittar något som funkar för dig!
     
  14. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
  15. Cronnix

    Cronnix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. Sb23

    Sb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    45

    Skillnad på OS - fler appar på Android vs SAPHI. Om du ändå ska köpa en Smart TV så är det onödigt att förlita dig på en chromecast.

    Skillnad på material på TV:n, tror att 7855 är plastigare.

    The one:
    Webhallen.com