Bluetooth Problem (Bluetooth cuttas ut)

Diskussion i 'OnePlus Nord' startad av J4N50N, 27 aug 2020.

  1. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Hej!

    Är det någon mer än jag som har problemet med att telefonen i fickan samtidigt som jag går så cuttas bluetoothen ut och sätts på igen. Använder Samsung Galaxy Buds och dessa fungerar på andra telefoner. Så fort jag tar ut mobilen ur fickan så blir det bättre, blir även bättre att ha den i jackfickan (Kan det vara så att kroppen är ivägen?). Testat att unpaira mina Samsung Galaxy Buds och connecta igen, samma problem. Har ioförsig inte testat andra lurar men tänker att jag testar det imorgon. Så om någon har en lösning eller liknande problem skriv gärna i tråden.
     
  2. john_h

    john_h Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har fått samma problem. Eller iaf liknande med OnePlus buds. Kopplar mer för att sedan koppla upp igen. Ibland fortsätter musik spela upp på telefonen istället för hörlurar när jag trycker play. Det trots att det står att hörlurarna är parde igen (både i blåtandsinställningar och statusbaren) Lösning är att sätta buds i fodralet och börja om på det viset.

    Har även ganska ofta 1-2 sekunders uppehåll i ljuduppspelningar. Har dock aldrig hänt med film, endast Spotify och Sveriges radio.
     
  3. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Lurarna kopplar inte bort per se utan ljudet börjar "hacka" och försvinner bitvis när jag har luren i fickan. Lade märke till att om jag lägger handflatan över baksidan och håller telefonen en bit ifrån mig så tar musiken tvärstopp.

    Jlag har också Galaxy buds. Jag upplever dock att det blir något bättre om man stänger av AAC, dock inte perfekt, dessutom vill man ju gärn ha det på.

    Är det så att vi fått måndagsexemplar kanske? Är det någon som kan bekräfta med en Nord som inte har det här problemet?
     
  4. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Märker av samma problem och även när jag täcker för med handen

    Oneplus släppte update som ska fixa bättre bluetooth connection, har inte testat än
     
  5. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Läste om det också. Baserat på vilka trådar som fått svar att det ska va fixat så verkar uppdateringen främst adressera att bluetooth ibland stänger av sig under samtal.

    Jag tänker invänta uppdateringen innan jag gör någon reklamation dock.
     
  6. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har fått uppdateringen nu. Ingen förbättring... Jag är i kontakt med OnePlus för att försöka råda bot på problemet.

    @J4N50N@J4N50N Har du kvar din eller har du bytt ut den? Och i sådana fall är den nya bättre?
     
  7. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Jag har kvar min gamla, löser problemet genom att lägga den i jackfickan (mindre störning och närmare budsen i guess).
     
  8. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok! Jag fick en patch av OnePlus som jag skulle testa men lyckas inte, den dyker inte upp som en lokal uppdatering... Känner du dig manad kan du ju prova. Jag kommer väl ge det ett par dagar till av kontakt med deras tekniker sen går jag och reklamerar.

    Här är instruktionerna jag fick av OnePlus:
     
  9. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Min fru rapporterade samma problem till mig i veckan. Hon trodde bara telefonen var kass. Ska jag förvänta mig en mjukvarulösning eller är det bara att resignera inför att om man köper en mellanklass så kommer där vara grejer att störa sig på?
     
  10. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har svårt att se att det ska vara så här. Jag tror inte man ska "resignera inför att man köpt en mellanklass telefon". Tror inte att det är alla som har det här problemet, då hade det funnits fler felrapporter om det.

    Jag tänker som sagt att jag ska vänta ett par dagar och se om OnePlus kan berätta vad som är fel, därefter reklamera om dom inte kan lösa det med en mjukvaruppdatering. Testa gärna patchen som jag postade tidigare i tråden.
     
  11. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Upplever liknande problem, ska testa patchen.
    Hur har det gått för er andra?
     
  12. Lindholm80

    Lindholm80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Upplever att bluetooth funkar tämligen kasst med mina peltorkåpor, har även haft Zekler kåpor (ca 2500:-) och körde jag motorsåg alt röjsåg och streamade via Bluetooth, så blev det ett högt "dist" ljud när bullernivån ökade.. Samma kåpor funkade finfint med min Huawei p30 så något är ju knas.
     
  13. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har lämnat in min på reklamation nu, får se om dom lyckas fixa problemet. Återkommer när jag fått tillbaka den.
     
    Lindholm80 gillar detta.
  14. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tog en jäkla tid för dom på Telia att reparera telefonen men nu har jag äntligen fått den tillbaka.

    Dom har bytt "Mainboard" står det i reparationsbeskrivningen och det tycks löst problemet till 99%. Då och då kan ljudet "hacka" till, kanske en en eller ett par gånger på en dag med mycket lyssnande. För mig funkar det "good enough".

    Med andra ord är detta med stor sannorlikhet ett hårdvarufel.
     
    J4N50N gillar detta.
  15. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Hmm, såg ditt meddelande och kontaktade Oneplus Support via chatten (igen). Tidigare gång fick jag något standardiserat mail med vad jag skulle göra och det hjälpte lite. Kan dock inte ha mobilen i fickan och lyssna via mina galaxy buds utan att ljudet cuttas av, suck... Nu när jag skrev till Oneplus Support skrev jag vad som var fel och de frågade om felet var specifikt på min telefon, vilket det inte är. Nämnde att jag hade skrivit till dem tidigare och supporten skulle kolla på mitt tidigare supportärende. Tio minuter gick och inget svar fram tills att jag någon minut senare blev bortkopplad på grund av inaktivitet, när de bad mig vänta på att de skulle läsa ett supportärende på 250 ord.

    Orkar inte skriva till den svenska supporten igen men undrar om man får mer hjälp via den engelska supporten (mail) och ska skriva till den istället? Vad har ni medlemmar gjort för att lösa bluetooth problematiken?

    (Kan snabbt nämna att galaxy budsen fungerade felfritt med Samsung galaxy s7 i somras men att problemet började direkt när jag började använda Oneplus Nord)
     
  16. FlyingReptile

    FlyingReptile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det låter ju onekligen som att du har samma problem som jag hade. Satsa på att reklamera den skulle jag säga.

    Är telefonen köpt på oneplus.com? I sådanafall så kan du testa att maila och vara tydlig med att det gäller reklamation, förslagsvis inkludera det i rubriken. Du kan också testa Repair Service - OnePlus (Sverige).
    Om telefonen är köpt hos en återförsäljare så är det återförsäljaren som sköter reklamationen och det är dom du kontaktar.