Köptråden Samsung Galaxy S20 FE

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av Swedroid, 23 sept 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    110*24=2 640 kr är ju rätt bra om det är detta erbjudande du tänker på: Samsung Galaxy S20 FE 128GB | Halebop.se

    Helt klart prisvärd i sådana fall. Dvs om abonnemanget passar.

    Edit. Fast observera att detta inte är 5G-varianten med Snapdragon 865, utan LTE-varianten med Exynos. Det gör den lite mindre intressant i min mening, men för priset är det fortfarande hyggligt.
     
  2. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    Ptja, har fello idag för 145kr i månaden, så tänker att det är en rätt vettig deal
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Det blir ju en merkostnad över 24 månader på totalt:
    110x24= 2 640 kr
    144*24=3 546 kr
    Totalt: 6 186 kr. 5G-modellen med Snapdragon 865 kostar 6 790 kr på Benify.
     
  4. blanck

    blanck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Telefon 2:
    Samsung s10e
    Övrigt:
    Xiaomi Watch
    Man kan även lägga till benify
    Halebop kan man även köra benify dealen där de bjuder på månadsavgiften de första 6månaderna.

    Någon som vet hur stor skillnad det är på batteridtiden mellan de olika?
     
  5. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Har beställt en FE 5G via Benify. Borde komma inom några dagar.

    Hade en N20 Ultra från HK som tyvärr gick sönder. Då Samsung vägrar reparera den mot betalning så tog försäkringen den. Så blir en FE som har platt skärm vilket är skönare och sparar en del pengar som får till annat som kommer behövas hemma.

    Tråkigt att Samsung själva inte kan erbjuda icke-garanti reparation då jag vill betala. I detta fall pratar vi skärmen bara så inget annat. De var stenhårda och sa att det spelar ingen roll vilken del som ska bytas det måste vara en EU/EES såld för att de ens ska titta på den. Deras support t.om. rekommenderade icke auktoriserad verkstad, eller som de sa (Om du googlar lite kan du säkert hitta någon som reparerar).
    Vet andra märken som utan problem accepterar US/CN etc. även om det tar längre tid och kostar men att vägra är ju tråkigt.
     
    bernard gillar detta.
  6. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Hej, är i valet och kvalet mellan att välja mellan s20 och s20 FE. Vad är det för skillnad mellan båda förutom att den sistnämnda kör snapdragon och vanliga s20 kör exynos? Känns som att FE ser "billigare" ut med sin utseende där den bl.a har plast jämfört med vanliga s20 som har glas baksida. Båda kostar lika mycket (5990kr)
     
  7. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag hade en s20+ (exynos) i ca tre månader. Tyckte om den, upplevde den som snabb och med hyfsad batteritid.

    Har nyligen köpt en s20 FE 5G (Snapdragon). Nu har jag inte testat dom sida vid sida. Men FE känns snabb, batteritiden kan jag inte helt uttala mig om än men tycker den verkar hålla bättre än S20+. Behöver dock testa mer.

    Det du får med vanliga s20 är mer RAM (beroende på vilken version du jämför med). S20 4g har 8gb, S20 5G 12gb och S20 FE 6-8gb beroende på modell. Hur mycket du kommer märka skillnad kan jag inte uttala mig om. Kan konstatera att de två jag testat har tillräckligt för min användning.

    Jag måste iaf säga att jag uppskattar FE mycket, bra (och platt) display, snabb, bra batteritid, kamera etc. Känns gediget ihopbyggd, stör mig inte på plastbaksida och kommer skaffa skal.

    Sen skiljer sig vanliga s20 och s20 fe sig åt storleksmässigt, vilket kan vara för- och nackdel.

    Om jag skulle köpa s20 fe så hade jag iaf satsat på 5G-versionen (Snapdragon). Vet inte om den som kostar 6000:- som du hänvisar till är exynos eller Snapdragon?
     
    ASR gillar detta.
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Mediamarkt har vanliga s20 (4g exynos) för 6k och Samsung har s20 fe 5g för 6k. Säg även att FE har 1080 skärm vilket helt klart känns lite snålt... Man får så mycket mer hårdvara för pengarna för den vanliga s20 (exynos) jämfört med fe. Sen hur stor skillnaden är mellan exynos och snapdragon kan jag inte uttala mig om. Jag har för närvarande en s9 med exynos och jag är väldigt nöjd med dem, förutom att batteriet börjar svika mig efter två år vilket känns rimligt.
     
  9. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Det är inte vanligt plast på baksidan av S20 FE, utan plast / glas blandat och känns inte alls som vanlig plast. Fast när du syftar på hårdvara vad tänker du exakt på att S20 skulle ha bättre? Processorn är i alla fall klart sämre i S20 än FE 5G och även kameran, och tro mig du behöver inte mer ram än 6 el 8 samt 128/256 internlagring, eftersom du kan utöka med extern minnesplats. Lite bättre glas i S20, gorilla 6 om jag inte misstar mig mot gorilla 3 i FE 5G. Fast det är ju prisskillnad också.

    Märkligt att Samsung inte var så sugna på att sänka priset lika mycket på S20 FE 5G som på vanliga S20 som har varit hela veckan för 5995 kr på benify.

    Hur många modeller har snapdragon 865 i Sverige? Är det fler än 7 telefoner modeller?
     
    kalavun gillar detta.
  10. Sokpimai

    Sokpimai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2/Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE 4G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2/Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE 4G
    Info:
    Cloud Orange
    Android 11
    ONE UI 3
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Info:
    Cardinal Red
    Android 11
    Telefon 3:
    MI 10T PRO 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9,7 WIFI
    Info:
    One UI 1.1
    Övrigt:
    Galaxy Buds, Active Watch, Nest Mini, Mi box
    Alltså nu har jag ju Exynos men denna lur känns överhajpad. Om vi bortser från touch sensor problem som fortfarande inte är 100 och som samsung sverige menar att de inte hör ett ord om.

    Så är skärmen visuellt ok, men jag märker direkt när jag byter till min s10+ med sin högre upplösning att det är stor skillnad. FE helt ok mellanklass skärm. Kamera uppsättning ganska bra, 32mp selfiekameran är nog den som sticker ut mest! Tyvärr har samsung varit på ordentligt med hudspaklingen som förstlr många bilder. Öven fast allt är avstängt så lägger den ändå på spakel och gör smalare. Synd.

    Batteritid den sämsta jag haft i modern tid det är väl 120hz som drar, men jag har börjat hitta balans i optimeringen så den är på väg att förbättras.

    Gillar 120hz när det flyter, gillar plastbaksida, gillar inte infinity o med håley i mitten ...bättre med hål på kanten.

    Den blir varm som alla samsung men denna blir riktigt varm vid dex pad tex. Trådlös dex med philips 2019 tv funkar men föredrar absolut att köra med dex pad eller sladd.

    Skärmen blir så varm att skärmskydd org + copter ej glas utan plasten mjuknar såpass att de i stort sätt glider av skärmen.

    Nu sjunker ju priserna och visst 5000 tycker jag är rimligt för 4G varianten. Innan den når dit skulle jag lätt ta annan lur i samma pris.

    Nu har jag sågat lite hårt. Den funkar ju och så. Men för att vara något som benäms flaggskepp, då håller den inte hela vägen
     
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Håller med om vissa saker men flaggskepp? Är väl mer budget S20 än flaggskepp S20. Köpte 5G modellen främst för att frugan ska slippa detta att den blir varm samt slukar batteri (Exynos). Fast har ställt ned hennes till 60 Hz så att batteriet håller längre, samt på optimering som finns att välja under, vilken upplösning man vill använda sitt batteri. Då lär sig telefonen din användning samt optimerar.

    Jag tycker uppdatering frekvens blivit något som man egentligen inte behöver så mycket, såvida man inte spelar spel och annat på sin telefon men visst, det verkar ha blivit en tävling om vilken som har högst frekvens (Xiaomi Mi 10T Pro, 144 Hz). Dem sistnämnda Snapdragon 865)

    Tycker ändå det bra att man kan välja i telefonen om man vill ha 60 el 120 Hz. Slipper koppla in dator och ladda ned program för att ställa ned den till 60 Hz som på Oneplus 8 Pro. (Testvinnare hos mobil toppmodeller 2020).

    Jämförande test: Toppmodeller 2020
     
  12. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    På eGlobalCentral kan man beställa denna för ~450€ (5G-modellen).
    Någon som har erfarenhet av dem, vågar man beställa därifrån? det är ju väldigt stor prisskillnad i jämförelse med svenska butiker..
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns en tråd här: eGlobal Central.eu

    Jag hade nog inte beställt från dem, men det finns de i tråden som beställt och fått sin order utan problem. Dock lång leveranstid ofta.
     
    Hazzze gillar detta.
  14. mape82

    mape82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Elgiganten har ytterligare 50kr i rabatt/mån på halebopdealen
     
    bernard gillar detta.
  15. giggelingbear

    giggelingbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2015
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb
    tror ni FE droppar i pris nu när Galaxy 21 är på gång?
     
  16. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Kanske, de va ju bra pris med Telia i mellandagarna för 5g varianten och den är månadens mobil hos Comviq nu....
    Beställde idag med Comviq, 345:- inkl 10 gb är riktigt bra pris
     
    bernard gillar detta.
  17. chrille82mmm

    chrille82mmm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    45
    S20 fe 5g nu 345kr mån med comviq fastpris 10gb per månad . Jag slog till, tyckte de va en bra deal
     
    kupster gillar detta.
  18. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Comviqs deal är minst sagt lockande....
     
    chrille82mmm gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma här! Tänker dock vänta tills S21 lanserats/presenterats den 14 januari då erbjudandet hos Comviq gäller hela månaden
     
  20. Zapartius

    Zapartius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    148

    MINA ENHETER

    Går det att bara skaffa mobilen ifall man redan har ett abonnemang hos dem?