Fråga: [Xiaomi Home] Byta till kinesiska servern, och sedan tillbaka till EU?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Xboy, 5 jan 2021.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Gott folk!

    Som gissningsvis fler och fler inser sitter Xiaomi på rena rama guldgruvan av lustiga manicker för det så kallade smarta hemmet. På sajter som Bang Good och Ali Baba hittas mängder av apparater som Xiaomi inte officiellt säljer i EU, men som ändå fungerar här givet att den tillhörande appen ("Xiaomi Home") konfigureras så den använder företagets kinesiska servrar, istället för EU-servrarna. Jag har själv inte testat detta, och vänder mig därför till Swedroids samlade kunskapsbas för ett eventuellt svar på nedanstående frågor:
    1. Är det riktigt antaget att ytterligare Xiaomi-kompatibla tillbehör, som inte finns lanserade i EU, hux flux dyker upp i Xiaomi Home-appen om man byter till de kinesiska servrarna?

    2. Om ja - vad händer om man lägger till något tillbehör när appen är inställd att kommunicera med de kinesiska servrarna, och därefter byter tillbaka till EU-servrarna? Kommer tillbehöret inte längre att vara synligt och fungera i appen? Vad händer med den eventuella kopplingen till Google Home och andra smarta assistenter som tillbehöret eventuellt då är sammankopplat med?
     
    flipp gillar detta.
  2. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Varför Xiaomi har gjort på det sättet vet jag inte riktigt, men för att försöka svara på båda dina frågor.
    Om du exempelvis ställer in något mainland china, för att sen byta till europe så kommer det tillbehöret inte synas under europe.
    Växlar du sen tillbaka till mainland china så finns det fortfarande kvar.

    Jag har en hel del prylar från xiaomi i hemmet. Lampor, gateway, vattenkokare, detektorer av olika slag, robotdammsugare, fläkt & riskokare. Problemet för mig är att vissa av mina prylar är bara kompatibla med mainland china, och några fungerar bara i europe.
    Har man en android lur så rekommenderar jag en app som parallel space, då kan man i princip vara inloggad på båda servrarna samtidigt.

    Hur det fungerar med google home ska jag vara osagt. Jag använder Alexa själv, där fungerar i mitt fall endast det som är uppkopplat via mainland china (det viktigaste som lampor), robotdammsugaren t.ex behöver jag använda på europe för att komma åt kartan. När jag ändrar server i appen så bryts inte kopplingen, antar att det är likadant med google home.

    Mina första prylar skaffade jag nog för drygt 5-6 år sedan. Genom åren har jag utökat och tyvärr har vissa av grejerna enbart varit avsedda för europe och vissa för mainland china.
     
    Xboy och flipp gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Stort tack för att du tog dig tid att författa ett väldigt ingående svar - mycket tydligare än så här skulle jag knappast kunna be om. Dessvärre bekräftar du också mina aningar - alltså att Xiaomi valt att dra en knivskarp gräns mellan Kina och resten av världen, och att det i praktiken krävs två separata appar för att få allting att fungera skapligt.

    Tack så väldigt mycket för apptipset. En ytterligare variant - föreställer jag mig, åtminstone - är att köra Android i någon slags virtualiserad/emulerad form på en passande server (kanske en Raspberry Pi, som ju knappast drar någon el alls). Det blir så klart en kompromiss, men slutresultatet blir kanske det bästa av båda världar.

    Till sist, och gällande frågan om röstassistenter - utan att ha riktig koll på Amazon/Alexa skulle jag bli förvånad om Google-assistenten finns i Kina, och om Xiaomis produkter som ansluter till Kina-servern därmed är Google Home-kompatibla. Såvitt jag förstått det är inte Google-apparna tillåtna i Kina, och därmed antar jag att det också är meningslöst för Xiaomis utvecklare att implementera stöd för de kinaexklusiva produkterna.

    Återigen - tack så mycket för ditt utförliga och intressanta svar!