Diskussion: Första intrycken & omdömen - Google Pixel 5

Diskussion i 'Google Pixel 5' startad av Swedroid, 15 okt 2020.

  1. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    jo, den känns lite "tunn" ffa om man knackar på den.
     
  2. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Inställningar. Tillgänglighet.
     
  3. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Hittar inget under den menyn
     
  4. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Systemnavigering.
     
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag vill ju fortfarande använda gesture navigation. Kan bara välja mellan 3 button och gesture. I gesture settings finns bara back sensitivity
     
    Lajnüs gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fredro, Puttesson och Page03 gillar detta.
  7. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
  8. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Nu har jag lekt med min Pixel 5, installerade mina appar och testade, testade kameran och batteriet.
    Det är min första Android på flera flera år och första Pixel nånsin, jag har haft iPhone i väldigt många år.

    Vad använder jag mobilen till:
    läsa nyheter, lyssna på musik, fota en hel del, surfa runt. Har raderat mina social media appar som FB, Insta osv och bara Twitter har jag kvar.

    Jag hade läst att Pixel mobiler skulle vara snabba, rena android och välfungerande som iPhone men jag visste inte att det skulle vara såhär snabb och clean.

    Det positiva med Pixel 5:

    - Priset jämfört med iPhone
    - Kameran är magiskt
    - Snabbhet och clean Android utan massa BS appar och funktioner som man knappt anväder.
    - Storleken, perfekt storlek och vikt.
    - Always on display
    - Batteriet som tappade bara 2% under natten precis som iPhone.

    Helt ärligt jag har försökt hitta något negativ om denna mobil men lyckas inte, för det priset man får en mobil som håller i många år och en kamera som slår många 12000kr mobiler på fingrarna.

    Vad saknar jag med iPhone? Absolut ingenting
    :teeth:
     
    matssoderstrom, Ramboline, Anonym och 8 andra gillar detta.
  9. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nu när jag har använt Pixel 5 några veckor tänkte jag ge mig på att dela med mig lite av mina intryck:

    + Storleken, behändig i handen.
    + Batteritiden, riktigt bra!
    + Kameran, även den riktigt bra, både huvudobjektivet och vidvinkelkameran! Finns i mitt tycke ingen konkurrent i androidvärlden som levererar lika naturtrogna och fina färger. Närmaste konkurrent när det kommer till naturtrogna färger återfinns enligt mina erfarenheter på andra sidan dammen, hos iPhone.
    + 90 hz. Har endast haft telefoner med 60 hz uppdateringsfrekvens tidigare och 90 hz är ett märkbart lyft vid t.ex. scrollande.
    + Trevlig och rapp mjukvara! Dock åkte Nova Launcher in ganska raskt ändå då jag tycker att Pixel Launcher saknar ett flertal smarta funktioner från Nova.
    + Symmetriska ramar. Oväntat behagligt att ramarna är lika stora runt hela telefonen.
    + Kapacitiv fingeravtrycksläsare på baksidan. Föredrar dessa framför optiska eller ultraljudsbaserade fingeravtrycksläsare i skärmen. Allra bäst tycker jag dock att fingeravtrycksläsare inbyggda i strömknappen är.
    + IP-certifierad. Ett måste för mig.
    + Inga välvda kanter (i alla fall inte noterbart, tekniskt sett är kanterna marginellt välvda, men enda påverkan av detta är att skärmskydd i glass inte når hela vägen ut).
    + Snygg (Sorta Sage). Förvisso inte så viktigt då jag ändå använder fodral.

    - Samtalshögtalaren. Högtalaren i botten på telefonen är bra, för att vara en "monohögtalare" (enligt Google har telefonen som bekant stereohögtalare, men skärmen i högtalaren är så värdelös att jag inte tycker att man kan säga att telefonen har stereohögtalare annat än på pappret). Samtalshögtalaren är riktigt kass, det känns lite grann som att man är tillbaka och pratar i sin gamla 2G-telefon. Av någon anledning blir dock samtalsljudet ändå markant bättre när funktionen "Adaptive sound" aktiveras. Hur denna funktion kan göra så stor skillnad vågar jag inte svara på, men det gör den. Notera dock att samtalsljudet med funktionen aktiverad går från "värdelöst" till bara "dåligt". Räkna med att det blir svårt att höra vad motparten säger i bullriga miljöer utan headset. I icke-bullriga miljöer får man istället räkna med att personer runt omkring en hör samtalet, då ljudet inte är lika riktat mot ens öra utan sprider sig mer mot omgivningen i jämförelse med en telefon med en vanlig klassisk samtalshögtalare. Nu blev detta en lång punkt, men Swedroid hade verkligen inte fel i sin recension när man skrev att samtalshögtalaren inbyggd i skärmen är telefonens akilleshäl. (Dock tror jag att Swedroids recension skrevs innan Google lanserade funktionen Adaptive sound.)
    - Endast 128gb minne utan minneskortsplats är för lite lagringsutrymme. Jag förstår att ni vill sälja molnlagring Google, men 256gb hade varit önskvärt...
    - Avsaknad av telefotokamera. Inte hela världen, men när jag förra helgen umgicks med en vän som har Huawei P30 Pro kunde hen ta både en och två intressanta 10x bilder som inte var möjliga att ta med min Pixel. Däremot tycker jag att Pixel 5 tog bättre bilder än vännens P30 Pro utan zoom.
    - Saknar 3,5 mm uttaget.

    +- Skärmen i sig är bra, absolut inte dålig. Med det sagt så är den inte heller världsklass. Tycker att en familjemedlems två år gamla Samsung S10 har lite vassare färgåtergivning.

    Sammanfattningsvis är jag, för pengarna, nöjd med mitt köp. Tyvärr finns det ingen perfekt telefon. Kan rekommendera telefonen, i alla fall så länge som du inte har något emot att använda headset vid samtal i bullriga miljöer. (När jag säger bullriga miljöer syftar jag inte på byggarbetsplatsen, utan snarare t.ex. en fullpackad buss i rusningstrafik.)
     
    Ascended, poowntus, rackerton och 3 andra gillar detta.
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Köpte en "refurbrished" Pixel 5 via Ebay från ett företag i Storbritannien, totalkostnad med tullavgifter blev ca 5500 kr. Vilket är ganska mycket för en mobil från 2020 men det finns faktiskt inte så många alternativ om du vill ha en liten mobil. Men för dessa 5500 kr så får man utvändigt en mobil som ser helt ny ut.

    + Vikten/Känslan i handen! Helt otroligt låg vikt med tanke på att modellen ändå har ett ganska stort batteri. Även känslan i handen är riktigt bra, inte alls lika hal som alla andra mobiler med en glasbaksida.
    +Rent Android, visst saknas det fortfarande vissa funktioner som finns hos andra OEMs, men overall så är jag riktigt nöjd med Pixelns rena Android 12 och dess Pixel-specifika funktioner.
    +Kameran, gammal hårdvara men mjukvara som skapar magi, tyckte faktiskt att dess x3 digital zoom blev bättre än motsvarande optiska zoom på min S22:a
    +90 hz skärm, faktikst ganska behagligt, scrollen känns snabbt utan att bli för mycket som det kan bli hos 120hz skrämar.
    +Kapacitiv fingeravtrycksläsare, visst den senaste under-screen FP på t ex S22:an är riktigt bra, men föredrar fortfarande en optiskt läsare (främst för att du inte behöver kolla på skärmen för att låsa upp)
    + Bra batteri, trotts att den inte är helt ny så är jag ändå imponerad över batteriet, över 24h så fick jag drygt 6h SoT med blandad användning.
    +Platt skärm


    -Selfiekameran/mjukvaran, rent ut sagt bedrövligt jämfört med t ex S22:an, på just selfies så är faktiskt Samsung bra mycket bättre än Google Pixel (tydligen används samma värdelösa frontkamera på P6). Även Googles annars så fantastiska mjukvara gör inte ett bra jobb gällande selfies.
    -Högtalarna...Dom funkar absolut, men visst hade man hellre haft en vanlig högtalare (blivit mycket bättre med Adaptive sound dock)
    -Inget utbyggbart minne, personligen klarar jag mig på 124 gb, men hade gärna haft åtminstone 256 gb eller möjligheten att stoppa i ett minneskort.

    Håller med mycket i vad föregående skribent påpekar faktiskt!

    För att sammanfatta så är jag otroligt nöjd med Pixel 5, det finns givetvis nackdelar som med andra alla mobiler men överlag så är jag nöjd. Väldigt tråkigt att Google övergav detta format/vikt med Pixel 6...

    Annars är S22:an väldigt lik även om man förlorar mycket av charmen med Pixel 5 som dess vikt och Pixel-mjukvara. Det skiljer ca 17 gram mellan Pixel 5 och Galaxy S22, ändå känns Pixeln så mycket lättare av någon anledning, kanske pga baksidan i aluminium? Det blev till slut att jag valde Pixel 5, S22:an har definitivt sina fördelar både gällande hårdvara och funktionalitet i mjukvaran...Men det är något med Pixeln och dess mjukvara som jag har väldigt svårt för att lämna (använde tidigare en Pixel 4a).
     
    Last edited: 25 apr 2022
    Snilleblixt, AndliN och flipp gillar detta.
  11. SuperChevy

    SuperChevy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2022
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Instämmer med dina intryck! Har haft min ca en vecka nu och är helnöjd. Hade tidigare en S22 men gillar bara inte Samsungs gränssnitt.
     
    Ascended gillar detta.
  12. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har nu haft min Pixel 5 några dagar, enligt säljaren var den i princip oanvänd och skicket talar inte emot den uppgiften.

    Men batteriet, som var huvudanledningen till att jag bytte från Pixel 2, motsvarar inte förväntningarna. Tappar ca 20 procent över natten. När jag går in på Batteriförbrukning - Systemanvändning senaste 24 tim - ser jag att Skärm står för 27 % och Aktiv låsskärm för 17 %. Låter det inte väldigt mycket? Är det ljusstyrkan på skärmen och "always on"-klockan som drar så jäkla mycket? Några bra tips?

    Jag har läst att vissa (?) Pixel 5 haft problem med "battery drain" efter uppdateringen till Android 12.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om den säger skärm och Aktiv låsskärm så är svaret ja. Testa o stäng av Aktiv låsskärm och se om det hjälper
     
  14. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Testar att göra klockan mindre. Såg också ett tips om att vända på telefonen på natten, ska testa det. Vad gäller Ljusstyrkan, funkar "Anpassad ljusstyrka" bra, eller är det bättre att justera manuellt?
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    På min Pixel 6 Pro är anpassad ljusstyrka skräp och det verkar inte ordna till sig med uppdateringar heller. Den ändrar ljusstyrkan alldeles för ryckigt och ibland helt felaktigt.

    Pixel 5 har inte förmågan att minska skärmens uppdateringsfrekvens på Always on display vilket gör att det kommer dra mer batteri än det gör på telefoner som har LTPO-teknik. Det låter ändå orimligt att den ska dra så mycket som 20% batteri över natten.

    Jag tror att det är adaptive battery som justerar sig efter ditt användningsmönster och problemet kommer försvinna efter en-två veckor. Så var det iaf för mig på Pixel 6 Pro. Batteritiden var urkass första tiden och blev sen fullt godkänd.
     
    raskigula gillar detta.