Helautomatisk kaffemaskin

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Johanvartaget, 3 jan 2021.

  1. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Har börjat kika lite på en helautomatisk kaffemaskin som främst kommer användas till cappuchino.

    Dom jag främst har kollat på är siemens eq.6 serie, Philips 3200 och 4300 serie, Delonghi dinamica och Melitta Varianza eller Barista serie.

    Några som har erfarenheter av dessa eller några andra maskiner?
     
  2. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Jag har en De Longhi Perfecta Cappuccino sen 7 år och är nöjd . Hade jag köpt en ny maskin hade jag köpte utan mjölktank hade varit bättre med ångstav dels för rengöringen och att man kan själv ånga mjölken hur man vill ha den

    Har läst den del om den här och den verkar vara bra

    https://www.amazon.se/Barista-Expre...ocphy=9062397&hvtargid=pla-425942068772&psc=1

    eller den här har fått bra kritik för pris och kvalitet den finns billigare hos Amazon Italien

    https://www.amazon.se/DeLonghi-ECAM...?dchild=1&keywords=ecam&qid=1609709434&sr=8-1

    Tester av lite olika kaffemaskiner

    DeLonghi ECAM 22.110 Super-Automatic Espresso Machine 2021
     
  3. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Glöm inte att kika på Juras modeller!
    Köpte mig en som kostade ca 7000kr för sex år sedan (i februari).
    Används flera gånger dagligen och fortfarande inte haft något som helst strul med den.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  4. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Man kan inte riktigt kalla det som kommer ur en automatisk kaffemaskin för cappuccino eller espresso för den delen

    Jag rekommenderar istället en rancilio Silvia samt en kvarn. Detta kan du hitta för några tusenlappar på blocket och slår ALLA helautomatiska maskiner samt många caféer om du köper fina bönor.

    Hantverket är dock minst lika viktigt som själva maskinen.
     
    matssoderstrom och BrearedsDea gillar detta.
  5. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Hade det bara varit jag själv som skulle nyttja maskinen så hade det blivit en semiautomatic variant. Men frun skulle aldrig orka med det och istället skälla ut mig för ännu en onödig pryl.
    Vi använder just nu en nespresso bryggare med tillhörande mjölkskummare som hon uppskattar smaken på men jag tycker är lite för dåligt drag i.
    Vi är inga finsmakare någon av oss så jag inbillar mig att en helautomatisk ändå ska vara ett par snäpp upp från en nespressobryggare.
    Vi har också en moccamaster som endast används när vi får besök. Vi är båda för lata för att ens orka brygga kaffe, så att stå och knä la med en espressomaskin, eller ens med att skumma mjölken själva känns väl iofs rätt så osannolikt.
     
    kissidor gillar detta.
  6. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Har kikat en del på begagnade, då dom nya ligger utanför budget. Och ska jag ha en med inbyggd mjölkbehållare så hamnar även tyvärr dom begagnade utanför budget.
    Men efter 6 år kanske du är sugen på att uppgradera och sälj din vidare billigt?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  7. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Haha, tyvärr, min funkar alldeles för bra för att jag skulle överge den. Säger till sig själv när den ska rengöras och då stoppar man i en tablett jag den kör ett program på tjugo minuter sedan good to go igen.

    Du får absolut min röst på helautomatisk. Kanongott kaffe helt enligt dina preferenser. Du kan själv ställa in mängden bönor, malningsgrad, temperatur på vattnet mm.

    Tips: Skippa inbyggd mjölkbehållare. Har du mjölken i ditt kylskåp i ett mjölkpaket sparar du massa moment med fler saker att rengöra, bäst-före datum på mjölken mm. När du vill ha cappuccino tar du ut mjölken från kylen och stoppar i en slang direkt i mjölkpaketet!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. XFTality

    XFTality Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    115
    Telefon:
    Galaxy Z Fold2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold2
    Har haft flera olika modeller under åren, från både Siemens samt Delonghi. Den nuvarande modellen är en Siemens EQ.9 S700. Rekommenderas starkt om budgeten finns, då den är både snygg och ger otroligt gott kaffe.

    Från andra har jag hört att man får lika gott kaffe med EQ.6, dock är den väldigt mycket plastigare och går utan färgskärm. De kaffesorterna man ser på fronten är bara upplysta bilder, vilket kändes lite billigt när jag petade på maskinen i butik. Men, samtidigt är jag otroligt OCD av mig så dessa grejer kanske inte stör dig! En fördel med EQ.6 gentemot EQ.9 är att man kan köpa till en liten mjölkthermos, så att man slipper få ångest över att mjölken blir dålig. Med vissa EQ.6-modeller är den inkluderad i paketet, annars så finns det att köpa för 405:- på Amazon.

    Delonghi-modellerna har jag vart ett mindre fan av. Har haft en Delonghi Primadonna och ECAM 23.466.S bland annat (100% samma plattform som Dinamica, till och med identiska mjölksystem), men trots god kritik tyckte jag att kaffet subjektivt smakade mindre aromatiskt. Skickade in ena maskinen på service då jag vart väldigt negativt överraskad, och trots utbyte av flera komponenter inklusive bryggrupp ändrades inte kaffets smak.

    Viktigt dock, angående automatiska maskiner - Tänk på att det innebär rengöringsarbete av många komponenter minst en gång per månad. Jura har något automatiskt program för rengöring av bryggruppen, men jag litar alls på det hela... Man kan inte ens ta ur bryggruppen på något enkelt sätt för manuell rengöring själv, en massa skruvar och höljen måste bort för det.
     
    Last edited: 4 jan 2021
    nexus^6 gillar detta.
  9. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Även jag har en Jura, en Ena 5 som jag köpte i januari 2011. :) Klockren maskin som gör lika gott kaffe än idag. Kvalité!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Mycket bra info.
    Hur ser du på skillnaden mellan mjölkbehållare mot staven till samsungen?
    Som någon ovan skrev, är det mycket smidigare med att bara köra ner staven direkt i mjölkpaketet?
    Jag förstod inte vad du menade med att mjölken blir gammal utan tillhörande termos? Antar att man bara har mjölken i kylen i mjölkpaket om man inte har termosen, men det bör väl inte göra hållbarheten sämre än om man skulle hälla över samma mjölk till en termos?
    Hur smidig är rengöringen av mjölkslangen? Tar man bort och gör rent den eller går det att köra ånga genom den?
     
  11. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Rekommenderar Sage barista touch eller de andra enklare varianter. De är halvautomatisk. Bättre kaffe än Jura.
     
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Även om du redan sagt nej till Jura måste jag sätta en till pinne för Jura. 2000+ drycker har våran S8 (tror jag den heter) prånglat ut. Så jäkla enkelt. Till och med moccamastern åkte in i skåpet. Vi kör Juran även om vi blir flera. Som sagt. Någon gång ibland får man göra en rengöring som den i stort sätt sköter helt själv. Lite dyra rengöringstabletter kan jag dock tycka. Men funkar det så är det värt det. Startar snabbt, gör riktigt gott kaffe och lagom med inställningsmöjligheter. Vi gör dock aldrig drycker med mjölk längre. Blivit för lata för det med så det blir en skvätt kall mjölk bara.
     
  13. Lottab82

    Lottab82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    7
    Håller med ovan om Sage (eller Gastroback , Breville, det är samma maskiner med olika namn beroende på ursprungsland) Barista Express, Barista Touch etc. Det är STOR skillnad på kaffet från dem och helautomatiska.

    Hade en Jura ena tidigare och uppgraderade till en Barista Express från Gastroback - kaffet blev (i mitt tycke) dubbelt så bra med samma bönor. Skillnaden är i princip att du måste trycka på 2-3 knappar istället för en och flytta portafiltret något, men otroligt mycket bättre

    Delarna i dem är samma som i professionella espressomaskiner så enkla att serva om något skulle ske. Dessutom ingen mögeluppbyggnad inuti då de inte har någon brygggrupp likt en helautomatiskt. Ett av de största problemen med helautomatiska är att bryggruppen inuti inte går att rengöra vettigt, så med tiden byggs det upp skit och mögel i dem, och då är det godnatt (eller åtminstone dyr reparation)

    Mitt tips är att slå till på en begagnad Gastroback / Sage maskin och testa!
     
  14. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Angående Sage/Gastroback och deras Pro/Touch-modeller, så verkar de ha svårt att värma upp vattnet till rätt nivå. Verkar vara många som inte kommer högre upp än till 78-80 grader, vilket nog är för lågt. Några sådana erfarenheter?
     
  15. DownNorth

    DownNorth Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone SE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone SE
    Är less på min ”kvarn” från OBH Nordica, vilket märke ska man kika efter om man vill köpa en vettig begagnad kaffekvarn? Ska köra i en MoccaMaster så vill helst inte ge mer än ett par hundra
     
  16. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Maskin inköpt
    Blev en Philips 2231 på kampanj från Elgiganten för 3995:-
    Kändes som ett bra alternativ med tanke på priset. Samma bryggenhet som deras dyrare varianter men lite färre färdiga dryckenalternativ.
    Druckit kanske 10 koppar på två dagar och efter lite fipplande med malningsgrad, temperaturer och mängder med mjölk och espresso så har jag fått till något som är klasser bättre än vår kapselmaskin. Har bara testat Starbucks pike place och lidls bellarom bönor.
    Har beställt ett paket Lucaffe classic, då tror jag smaken kommer bli suveränt.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  17. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    Bifogade filer:

  18. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
  19. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Inte för att du frågade mig men det här ligger just nu i min kaffelåda. Lucaffe precis uppdrucket.


    IMG_20210106_185742.jpg
     
    Johanvartaget, bernard och N6290 gillar detta.
  20. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Funkar bra. Kaffet blir varmt