Mobilt bredband?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Poolkjol, 6 jan 2021.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej. Jag och min lilla familj kommer flytta till en lägenhet i centrala Göteborg och bo där i ca 1 år. Lägenheten är i en villa och där är inte fiber indragen.

    Så frågan är vilket mobilt bredband som är bäst? Står på Telia att man kan ha bredband via telejacket men det är väl inte bättre?

    Vi ser på en hel del tv via nätet och en del i 4k så behöver nog vara obegränsad surf. Har stadia men spelar sällan.

    Tar tacksam emot tips om vad vi ska välja :)
     
    Last edited: 6 jan 2021
    bernard gillar detta.
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar dig att börja med att testa de tre olika nätet (Telia/N4M(Tele2/Telenor)/Tre) kvällstid på adressen för att se vad du får för prestanda, går att kolla med en vanlig telefon. Hastighet men även latency är ju viktigt om du spelar med Stadia. Efter det så kan du jämföra priser mellan operatörer som finns på de aktuella näten som har prestanda som du är nöjd med.
     
    bernard gillar detta.
  3. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack! Ja det är nog bäst att se vad man får för hastighet. Kan man se på något sätt de olika nätens hastighet utan att behöva ha abonnemang med respektive? Har själv tele2 så kan ju bara testa det.

    Hur är det med router och täckning, funkar det typ samma som en vanlig router? Har idag en hyfsat ok Asus. Kanske kan koppla in 4g modem till den?

    Är helt okunnig inom just detta ämne o_O
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, sedan är också täckning och kapacitet så individuellt så man måste nog testa själv för o se hur det är i just din byggnad
     
    Kimball, katho, Poolkjol och 1 annan gillar detta.
  5. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag skulle nog ändå valt DSL i så fall, hastigheten över mobilt bredband pendlar ju rätt mycket, största nackdelen med DSL är väl långsam upload, så om uploaden är viktig kanske det är bättre med mobilt bredband.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan beställa kontantkort från bland annat Tre kostnadsfritt, och då ingår lite data också, så du kan se hur det fungerar. Bäst är att testa när folk strömmar som mest, så mellan 19:00-21:00 eller så brukar trafiken vara som värst.

    I stan är det sannolikt så att du har rätt god täckning bland samtliga operatörer, så det blir väl mer en kapacitetsfråga. Generellt sett brukar Telia och Tre har mer utrymme i sitt nät än N4M, men det är ju inte alltid så, varför det är bäst att inte utesluta någon när man testar, som @jnsson@jnsson säger.

    Avser du köra lite Stadia bör du också kolla hur latensen ser ut och om du lider av någon packet loss. Det kan göras med tex det här verktyget: Internet Speed Test - Measure Latency & Jitter | Cloudflare

    DSL kan ge en stabilare uppkoppling, men det kan lika gärna vara uselt med, beroende på hur långt från centralen du befinner dig. Du kan iofs ringa Telia och kolla vad de uppskattar att du skulle få för hastigheter/fråga hur stort avståndet är, men det är också samma problem där med att kapaciteten kan vara begränsad även om man har optimala förutsättningar, på grund av att för många delar på kapaciteten.
     
    Last edited: 7 jan 2021
  7. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack alla för svar!

    ADSL verkar ju vara lite stabilare som ni säger om man bor nära en central. Däremot så verkar dom ju släcka ner detta så det är för dyrt att underhålla, får prata med Telia när vi flyttat in.

    Bra idé med kontantkort @bernard@bernard! Är nog smartast att testa dom olika näten vid olika tidpunkter. Bra med Tele2 och TRE är att man inte låser sig utan bara har en månads uppsägningstid. Så funkar det dåligt kan man ju alltid byta :)

    Någon som har erfarenhet med router? Är det bättre att köpa en 4g modem och sätta in i sin befintliga router eller ska man satsa på en 4g router?
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    När jag körde med Asus + 4G modem för något år sedan så hade jag problem med att automatiskt koppla upp igen om anslutningen gick ned av någon anledning, blev många manuella omstarter. Kan också tänka mig att det kan vara lite problem att hitta ett kompatibelt USB-modem som klarar alla band och carrier aggregation samtidigt som det inte skapar dubbel-NAT.
     
  9. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Okej, då vet jag det! Använde du en 4g router sen istället, och i så fall någon du kan rekommendera? :)
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Använde ett USB-modem kopplat till en dovado tiny bryggad till en Asus-router och det fungerade bra, men det är nog ingen bra lösning för högre hastigheter tror jag. I dagsläget så hade jag nog satsat på någon av Huaweis fasta modeller och eventuellt bryggat till en annan WiFI-router eller meshsystem om det inbyggda wifit skulle svika.
     
    Poolkjol gillar detta.
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Hade också helt klart rekommenderat *dsl med kraven du har!
    Kopparn kommer inte släckas ner i centrala GBG innan du flyttar därifrån så det behöver du inte oroa dig för :)
     
    Poolkjol gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här är OK (använder på sommarstället) för pengarna, men WiFi-delen är i regel rätt dålig bland LTE-routrarna, så om du redan har en Wifi-router är det bäst att sätta LTE-routern i bryggat läge och bara använda den som modem, så får du bäst prestanda: TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 - 4G-router
     
    Poolkjol och svenix gillar detta.
  13. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tackar för svar! Ska fortsätta undersöka men kommer nog bli mobilt bredband. Nu har jag inte kollat supernoga men tror man måste låsa sig när det är adsl, men kan ha fel.

    Ingen som vet om det kommer 5g som mobilt bredband inom snar framtid? :)
     
  14. Klubbe

    Klubbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2017
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    19
    Är du ute efter en lågbudget router så är Tp-link ett bra val, annars finns det bättre och snabbare, typ Teltonika rutx11. Komplettera med en mimo antenn på utsidan, ett abonnemang med fri surf, sen kan du köra Netflix dygnet runt..
     
    Poolkjol gillar detta.
  15. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 044
    Mottagna gillanden:
    1 343
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Du kan surfa in på https://information.tre.se/pp/ och trycka på "fyll på" så bjuder Tre på 20 minuters obegränsad surf. Det går att göra 3 gånger per dag. På så vis kan du testa hastigheten över flertalet dagar utan att betala något.

    Tre har billigast obegränsad data, och fungerar i mitt tycke väldigt bra.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  16. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Den sidan funkade ej tyvärr:P Men om man får testa gratis, får man ett simkort då med?

    Var utanför bostaden imorse vid 9 och körde bredbandskollen på telefonen, fick 159 ner. Har Tele2. Sen verkar man ju generellt få bra mycket bättre hastighet med telefon än med en 4g-router samt att jag var utomhus vid en tidpunkt som få surfar på. Men kändes ändå lovande.

    När det kommer till extern antenn, är det tjocka kablar eller kan man dra en sladd via ett fönster? Eller klämmer man sönder sladden? :innocent:

    Som sagt, väldigt oinsatt i mobilt bredband så ni får ursäkta frågorna :P:cool:
     
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Skulle utan tvekan rekommendera mobilt bredband före adsl. Bor inte i en storstan men ändå top 10 i Sverige och ligger aldrig under 150 Mbit ibland upp till 300 Mbit, bättre upload, ca 50-100 ist för 1 Mbit på adsl. Svarstid oftast runt 20-30. Kör Telia. Bara man är medveten om variationer baserat på belastning, svårt att se att du får sämre än adsl även när det är som värst.

    Vet inte hur pålitlig Bredbandskollens karta är för att visa hastigheter baserat på tidigare mätningar och operatörer? Kanske kan va vettigt att kolla på den som en fingervisning.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sidan kräver att du är ansluten via 3s mobilnät. Du måste beställa ett kontantkort innan, det kan du göra kostnadsfritt på Tres hemsida.

    Om hastigheten är vad du kommer kunna uppleva med en router är svårt att säga - det bådar dock gott. Är ett fönster åt ett annat håll eller liknande - kan skillnaden bli stor. Även tiden på dygnet du testade gör väl att det inte är lika många som använder nätet. :)

    Extern antenn behövs nog inte redan nu. Men det går nog inte att dra en sådan genom ett stängt fönster med god funktionalitet.
     
    bernard gillar detta.
  19. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack alla för svar! Skaffar nog en router, funderar på TP-link Archer Mr600 och sen beställa sim-kort med lite surf från både Tele2 och TRE och se vilken som blir bäst.

    Sen är ju frågan hur täckningen blir i lägenheten till de olika enheterna som ska vara uppkopplade. Men det återstår nog att se, kanske får körs med en repeater om det blir dålig wifitäckning :)
     
    bernard gillar detta.
  20. Klubbe

    Klubbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2017
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    19
    Antennkabel finns både runda typ 8 mm eller platta som passar till fönster. Beroende på hur bostaden ser ut och om det är möjligt att ha en antenn på utsidan, annars kan en antenn på insidan av fönstret fungera.
    Loh electronics har det du söker.
     
    bernard gillar detta.