Everydaycard - Nordea

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 17 jun 2020.

  1. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Ni som funderar eller använder Curve som huvudkort med Everydaycard som underliggande, har ni undersökt att ni inte blir av med bonus vid t ex köp i matbutik eller t ex Preems rabatt på drivmedel?

    Vill dra mig till minnes att Curve gjorde så att Everydaycard inte kunde avgöra om köpet var av mat eller drivmedel och således kom bonusen in lägre än de utlovande 1% (nu 2% under en period pga kampanj).
     
    utor gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rent allmänt är det så att när du använder Curve så ser inte butiken vilket kort du använder som underliggande kort i Curve. Utan butiken ser enbart kortuppgifterna för ditt Curve.
    Så t.ex. Preem:s rabatt på drivmedel funkar inte när du använder Curve.
     
    bernard gillar detta.
  3. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Vet du vad som gäller om man använder Google Pay eller Apple Pay direkt mot Everyday (det vill säga utan att involvera Curve)? Nu får jag förvisso inte Everyday att funka med Google Pay oavsett, men ändå, kan vara bra att veta till nästa gång.
     
    Last edited: 13 jan 2021
  4. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Dom stöder inget Apple Pay eller Google pay, så det är nog ingen som vet
     
  5. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Fast principiellt är det mer en fråga om Google Pay och Apple Pay än om Everyday, ty om jag förstått det rätt handlar det om ifall Google Pay och Apple Pay skickar "rätt" MCC vidare till Everyday eller inte...
     
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag svarar på mitt eget inlägg. Skrev till Everydaycards kundservice och de sa att de ej manuellt kan godkänna kreditprövningar. Således går det ej att få kortet om man inte har deklarerad inkomst.
     
    fraxion gillar detta.
  7. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Precis min tanke. Därför ett varningensfinger till de som tänkt sig köra Curve med Everydaycard som bakomliggande kort. Ni kommer med största sannolikhet inte få lika hög bonus på era köp i t ex matbutik som en användare som använder Everydaycard-kortet.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ju lite dubbelriktat det där om man tänker efter. Det beror på om det är butiken/säljstället eller kortföretaget som ger rabatten.

    T.ex. med rabatten man får på bensin när man tankar hos Preem med Preem-kortet. Den bygger troligen på att Preem i form av säljställe känner igen att man använder deras kort. Den kopplingen fungerar inte om man använder Curve eftersom då är det Curves kortuppgifter som säljstället ser.

    Sedan finns det andra typer av rabatter eller bonusar som kortföretagen kan ge. Då kanske de ger bonus för vissa typer av inköp. I det fallet går informationen åt motsatta hållet. Kortföretaget får via den s.k. MCC-koden information om vilken typ av inköp det handlar om. Curve vidarebefordrar i de flesta fall korrekt MCC-kod så i det fallet kan ev. bonus tänka fungera fast man handlar via Curve. Jag har inte provat den varianten men det borde kunna fungera.
     
    Hultan och Nudeln gillar detta.
  9. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Förlängd bonuskampanj med 2% i matbutiker till sista januari :)
     
    thompo och Nudeln gillar detta.
  10. Ro0oster

    Ro0oster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har fortfarande inte fått EDC-kortet att funka i Curve. Jag ställde en fråga till EDC support och fick följande svar. OBS! Notera att de säger att Curve-köp *inte* blir bonusgrundande. Har nån konstaterat det i praktiken?

    "Vi vet att en del kunder använder sig av "curve" och detta ska fungera. Vi har däremot uppmärksammat att det ibland kan fungera väldigt svajigt med våra kort och vi har tyvärr inte kommit fram till vad detta beror på. Det kan både bero på butikens betalningsterminaler samt att en del kräver signering med bankID. Vår IT avdelning jobbar på att lösa vad detta kan bero på men vi har ingen uppgift om när vi kan ha ett svar på detta. Viktigt att observera är att kortköp som genomförs med "curve" registreras med köpkod "banköverföring" vilket gör att köpet ej blir bonusgrundande. Om detta kommer förändras framöver har vi tyvärr inget besked om."
     
    Hultan gillar detta.
  11. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag får bonus på mina köp men jag har ett gammalt Curve från 2019 som förfaller i år. Har dock beställt ett nytt Curve med ett svenskt BIN så att butiker ser att jag har ett svenskt Curve istället för brittiskt.
    Vilket land har du på ditt? Du ser det här
    Free BIN/IIN Lookup Web Service - binlist.net
     
  12. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Var tvungen att räkna på det, men det verkar stämma som du säger, ifall om man har Curve med nummer som börjar på 5375 9000 och indikerar på UK enligt din länk. Trevligt också att det verkar ge full rabatt exempelvis nu med kampanjen för matbutiker:
    upload_2021-1-19_20-17-1.png

    upload_2021-1-19_20-18-3.png

    Edit: Står fel i Excel-bilden, i A33 ska givetvis vara "'20000-14724,23 =" för att matematiken ska gå ihop med B33 :P
     
    Last edited: 19 jan 2021
    Hultan och garpen0 gillar detta.
  13. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Verkar inte stämma ifall man har UK-Curve enligt inlägget ovan. Kul att de själva har noll koll kokosboll :)
     
  14. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Snyggt! Jag har också 5375 9000 på mitt brittiska. Då kanske jag ska vänta med att aktivera mitt svenska Curve när jag får det om 1-2 veckor eller skita i det helt...

    Ni som har problem med Curve - Everyday och inte får bonus. Börjar ert Curve med 5574 4495? Det gör mitt svenska Curve som har skickats ser jag i appen..
     
    Last edited: 19 jan 2021
  15. Ro0oster

    Ro0oster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag är helt ny Curve-användare från december, och min kortnummer-serie (5574 4495) kommer upp som svenskt i länken ovan.

    Dock kom jag på nu att det skulle kunna skilja när jag kör med Apple Pay. Min drivkraft att skaffa Curve var att göra det möjligt att lämna alla kort hemma och bara betala med Curve i mobilen. Jag har beställt ett fysiskt kort men aldrig använt det. Lägger jag till kortet i iPhone skapar ju Apple ett virtuellt kortnummer som de inte ger mig någon insyn i.

    Jag har noterat att kör jag med Apple Pay > Curve > EDC kommer texter i betalterminaler upp på engelska, "Declined" typiskt :-) Det skulle kunna vara Apple som strular till det för mig. Jag ska testa om mitt fysiska kort beter sig annorlunda.
     
    garpen0 gillar detta.
  16. Ro0oster

    Ro0oster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5
    Uppdatering: Jag har lyckats betala med Curve i en butiksterminal nu. Jag fick "Declined" via Apple Pay (som vanligt), men "Accepted" när jag bytte till det fysiska kortet, så det funkar som det borde. Om jag får bonus på transaktionen har jag ingen aning om, det framgår så klart inte av everydaycard.se ännu. Jag har precis tagit bort och lagt in Curve på nytt i Wallet i min iPhone. Tänkte se om det gör någon skillnad.

    Nån annan som har erfarenhet av en nyare uppsättning Everydaycard i Curve tillsammans med Apple Pay?
     
  17. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Angående bonus och Svenska Curve-kort som inte ger bonus. Ni som har problem kontakta Curves support och ge dem nedan mailadress. Fick detta som svar:

    Hej! Vi har uppmärksammat att en del köp via "curve" kodas i systemet som "banköverföring" vilket inte genererar någon bonus på everydaycard. Detta är något som vi just nu jobbar på att försöka lösa. De kan kontakta oss på [email protected] .
     
    Hultan gillar detta.
  18. Ro0oster

    Ro0oster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5
    Ny uppdatering: Nu har jag fått Curve + EDC att funka med Apple Pay. Jag tog bort Curve från Wallet i iPhone och la till det på nytt inifrån Curve-appen. Jag tog även bort EDC-kortet och la till det på nytt för säkerhets skull. Efter det funkar betalningar Apple Pay > Curve > EDC alldeles utmärkt. Jag har även ett Preem-kort som hela tiden blivit "declined" i butik innan, men som nu funkar i Curve som det ska. (Underligt nog har mitt Komplett-kort på samma gång funkat fint)

    Ang bonus: Jag får trevligt nog även korrekt bonus på mina Curve-transaktioner. De blir kategoriserade korrekt, "Mat", "Bensin" osv, och får rätt procentsats. På Coop får jag 2% (nu i januari iaf) och på Circle K 1% osv. Jag har räknat på det själv och även dubbelkollat det hela med EDCs support. Det går ju tyvärr inte att se bonus per transaktion, bara en klumpsumma.

    Nu funkar alltså allt som borde!
     
    Hultan, garpen0 och Nudeln gillar detta.
  19. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Härligt! Tack för att du skriver här :-) kan jag lugnt börja använda mitt svenska Curve.
     
  20. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Går det inte att byta pinkod med detta kort? Provat byta kod i bankomat men det nekas. Är det någon som vet något annat sätt att byta pinkod?

    EDIT: Enligt supporten är det inte möjligt att byta pinkod på det här kortet.
     
    Last edited: 1 feb 2021